
TRINIDAD AND TOBAGO. 
 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
(Sub-Registry, San Fernando) 

 
H.C.A. No. S-634 of 1999 
 

Between 

 

                                                         RAJNIE RAMLAKHAN                                             Plaintiff 

 

And 

 

                              TRINIDAD AND TOBAGO NEWS CENTRE LIMITED      First Defendant 

 

And 

 

                                                                RAMJOHN ALI                                     Second Defendant 

 

Before the Honourable Mr. Justice J. Tam 

Dated the 29th May 2009 

Appearances:   

Mr. A. Ramlogan for the plaintiff 

Mr. V. Maharaj for the defendants 

 

Decision on Damages 

 

1. On the 14th February 2005 I delivered my decision at first instance and dismissed the 

plaintiff’s claim for damages for defamation. The plaintiff successfully appealed that decision and 

the case has now been remitted to me for an assessment of the damages. It is my understanding 

that the second defendant is now deceased. In my decision on the 14th February 2005, I indicated 

that I found the matters complained of by the plaintiff to be a serious charge and to be defamatory 

of her. I maintain the view that the mischief complained of is serious indeed and I believe it is 

necessary to repeat a part of what I said on the 14th February 2005. 

 

Page 1 of 9 



2. At all material times the plaintiff was a prominent columnist and a cultural and religious 

activist employed with the Daily Express newspapers. She also served on the executive of a 

Hindu religious organization known as the Hindu Women’s Organization. She was a post-

graduate student of history at the University of the West Indies. The first defendant was the 

proprietor and publisher of a weekly newspaper called the Sunday TNT Mirror. This newspaper 

had a wide circulation throughout Trinidad and Tobago, the Caribbean and, I was told, North 

America, though I believe that in this last instance circulation would have been confined mainly 

to among the West Indian population in North America and, in particular, among Trinidadians 

and Tobagonians residing there. The second defendant was at all material times the author of a 

weekly column entitled, “Against All Flags”, published in the Mirror and was also known by the 

sobriquet, “The Flagsman”. 

 

3. From July 1998 to May 1999, the second defendant wrote 4 articles concerning the 

plaintiff in his weekly column. These were printed, published and widely circulated by the 

defendants. The relevant portions are as follows – 

(a) On Sunday the 19th July 1998 under the headline “Rushing headlong into a racial 

abyss”, the words “That is why I have openly and constantly condemned Indian racists 

like Maha Sabha secretary general Sat Maharaj, Sabha executive member Devant (the 

Deviant) Maharaj, and the posse of rabid, poisonous Indian Apan Jhatists (advocates of 

“Straight Hair” supremacy) such as Noor Kumar Mahabir, Kamal Persad, Sam Siewah, 

Rajnie (Godzilla) Ramlakhan, and not forgetting that notorious Shithouse Writer, Anil 

Mahabir, a UNC wannabe politician.” (The United National Congress, or UNC, is a 

major political party in Trinidad and Tobago and at one time formed the government of 

the country. I do not think it will be overstating the case to say that most of its supporters 

are of East Indian descent. The Sanatan Dharma Maha Sabha, or Maha Sabha for short, is 

a major, if not the major, Hindu organisation in the country); 

(b) On Sunday the 9th August 1998 under the headline “A double door unit for Anil … for 

when Keith Smith done sue him”, the words “And when are at it KG, give some serious 

attention to that Rani (Queen) of Racism, Rajnie Ramlakhan, whose racist thought 

processes are as hideous as her physiognomy”. (The article carried a photograph of the 

plaintiff above the caption “RAJNIE RAMLAKHAN… Rani (Queen) of Racism in the 

Express”. Ironically, “KG” refers to Mr. Kenneth Gordon, who at the time might have 

been the Chief Executive of the Express Daily newspaper, a newspaper with arguably the 

largest circulation at the time, and in which the plaintiff was a weekly columnist. I say 

Page 2 of 9 



“ironically” because I intend to rely heavily on the guidance arising from a suit filed by 

Mr Gordon against a former Prime Minister and which I will refer to in due course); 

(c) On Sunday 6th December 1998 under the headline “Job gets stiff pressure from Bas 

and Anil… but Rajnie favoured for another Cobo Award”, the words “RAJNIE 

RAMLAKHAN 

• She too racial 

• She hates the people she resembles. What irony! 

• She resembles an aborigine but hates Black people 

• She is definitely a racist cobo 

• She too ugly and stink and she hates nigger people 

• She hates Christians and Blacks but worships Sai Baba who is a Dougla” 

This article also carried a photograph of the plaintiff above the caption “RAJNIE 

RAMLAKHAN… obtusely racist bias”); and 

(d) On Sunday the 2nd May 1999 under the headline “Industan racists expose their hand”, 

the words “I don’t know why Express columnist Rajnie Ramlakhan, the poisonously 

racial Indian Apan Jhatist, is so boldface.” (This article too carried a photograph of the 

plaintiff above the caption, “RAJNIE RAMLAKHAN… vile outpourings”). 

 

4. Subsequent to the filing of the Writ of Summons and Statement of Claim, the defendants 

printed and published five further articles concerning the plaintiff as follows – 

(a) On Sunday the 18th July 1999 under the headline “Courthouse clothes drying on the 

line as … Rajnie sues Flagsman – for calling her a racist”. (This article carried a 

caricature of the plaintiff above the caption, “RAJNIE RAMLAKHAN… kyah, kyah, 

kyah!”); 

(b) On Sunday the 1st August 1999 under the headline “Cobos in cyberspace… and 

introducing the Sawatee Saltfish”, the words “…facially grotesque poisonously racist, 

ethnically warped Indian woman” (This article carried a caricature of the plaintiff above 

the caption, “Queen Cobo RAJNIE RAMLAKHAN… everybody laughing… kyah, kyah, 

kyah!”); 

(c) On 1st March 2002 under the headline “Landmark Press Freedom lawsuit vs. Mirror 

starts in High Court… I am not a racist – former Express columnist”. (This article 

may have been published in the Friday Mirror, which is a sister newspaper also published 

by the first defendant.) 

Page 3 of 9 



(d) On Sunday the 3rd March 2002, under the headline “Dey want to jail de Flagsman!”; 

and 

(e) Also on Sunday the 3rd March 2002, under the headline “Former Express columnist 

sues the Flagsman: Rajnie: I was called as ‘racist pig’ at UWI”. 

 

5. In the case of the last three articles, these were published after the trial had begun and 

was still pending. In the case of the third article, the second defendant is not the writer. In the case 

of the fifth article, it is not clear if the writer is the second defendant. All five articles were 

however published by the first defendant. 

 

6. The plaintiff’s claim for libel rests wholly upon the four articles published prior to the 

action. The five subsequent articles have been pleaded in relation to the plaintiff’s claim for 

aggravated damages. At the trial on the 25th February 2002, Counsel for the plaintiff had 

indicated to the court that his client was not pursuing a claim for exemplary damages, but was 

seeking aggravated damages. Such a claim really forms part of the claim for general damages. 

The duty of the court where such damages are claimed is to consider whether there are factors 

that have contributed to the worsening of the injury suffered by the plaintiff and, if so, to consider 

awarding an increased sum to compensate the plaintiff accordingly. To put it another way, in 

words of the ordinary man, if the court finds that insult has been added to the injury, that is an 

aggravating factor that can increase the award of damages. In this case I find that there are many 

factors that justify the claim for aggravation and I shall refer to these in due course. 

 

7. There is no claim for special damages in this action. The plaintiff’s claim is for general 

damages only, which are at large. Further, in the case of libel, damage is presumed. I believe the 

words of Jamadar, J. in H.C.A. No. Cv 1443 of 1997 Kenneth Gordon v. Basdeo Panday (at 

pages 75-76) adequately summarises the approach to be taken by the court in assessing the 

damages: 

 ‘The purpose of general damages is to compensate the plaintiff for the effects of 

the defamatory statement(s) and are said to serve three main functions: as a 

consolation for the distress, hurt and humiliation caused; to repair injury to 

reputation; and as a vindication of reputation (see Gatley, 9th ed., para. 9.2) The 

plaintiff is therefore entitled to an award which satisfies the above three factors and 

therefore account must be had of, inter alia, the seriousness of the defamation, the 

mode and extent of its publication and the extent to which the defendant persisted 

Page 4 of 9 



with the allegations ((see Gatley, 9th ed., para. 9.2). As Lord Atkin aptly put it, in 

Ley v Hamilton (1935) 153 L.T. 384 at 386:- 

 “It is precisely because the real damage cannot be ascertained and 

established that damages are at large. It is impossible to track the 

scandal, to know what quarters the poison may reach: it is 

impossible to weigh at all closely the compensation which will 

recompense a man or a woman for the insult offered or the pain of 

a false accusation. No doubt in newspaper libel juries take into 

account the vast circulations which are justly claimed in present 

times.” ’ 

 

8. In assessing the “appropriate damages for injury to reputation, the most important factor 

is the gravity of the libel; the more closely it touches the plaintiff’s personal integrity, 

professional reputation, honour, courage, loyalty and core attributes of his personality, the more 

serious it is likely to be”: per Sir Thomas Bingham, M.R. in John v MGN Limited (1977) QB 

586 at 607.  In the instant case, the first defendant is the publisher of the newspaper and the 

second defendant was at all material times an assistant editor and a senior columnist.  This was 

not a case of reporting the news or repeating something that someone else had said about the 

plaintiff.  The offending articles contained the defamatory statements that emanated from the 

second defendant himself.  In the articles, the plaintiff is bluntly referred to as an “Indian racist”, 

as “Rajnie (Godzilla) Ramlakhan”, as “that Rani (Queen) of Racism”, as being a person whose 

“racist thought processes are as hideous as her physiognomy”, as being “too racial”, as hating 

“the people she resembles”, as resembling “an Aborigine but hates Black people”, as “definitely a 

racist cobo”, as being “too ugly and stink” and hating “nigger people”, as hating “Christians and 

Blacks” but worshipping “Sai Baba, who is a Dougla”, as possessing “obtusely racist bias”, as 

being an “Industan” racist, and as being a “poisonously racial Indian Apan Jhatist”. 

 

9. In Trinidad and Tobago, some 80 percent of the population is comprised of persons of 

two main ethnicities - persons of African descent and those of East Indian descent. The plaintiff is 

of the latter.  She has been clearly labelled as a racist in this small society where the overall 

population is about 1.5 million people.  To my mind, this is a most serious charge.  It is small 

wonder therefore that after the publication of the articles some persons began referring to her as a 

racist.  Friends, co-workers, university lecturers and acquaintances grew cold in their manner 

towards her and began to shun and/or avoid her completely.  Some persons did not want to be 

Page 5 of 9 



seen in her company.  She even received threats of physical harm such as rape and murder, taunts 

and intimidating e-mail messages.  She was no longer invited to write articles for different 

publications.  Even some persons of Indian descent avoided her.  She was ostracised and became 

an outcast.  She contemplated leaving the country to reside elsewhere. 

 

10. There can be little doubt of the plaintiff’s great emotional pain and distress as a result of 

these articles.  There is some indication that it led to her having to seek medical attention. 

Counsel for the plaintiff has submitted that as a woman, the libel was especially vile and 

despicable because it referred to her as being “too ugly” and “stink”.  And in one of the articles 

published after the case had been filed, she is referred to as being “facially grotesque”.  Further, 

the court notes that in an article published by the first defendant on the 25th October 2002, that is, 

on the last date of the hearing of the evidence at the trial, the plaintiff is referred to in a headline 

as “being so ugly, no man would ever want her… not even a rapist”.  The article itself purports to 

be a report of what was said by witnesses during the case, but the point is that the defendants 

were quite prepared, even while the trial was taking place, to continue to repeat unsavoury and 

distasteful remarks about the plaintiff. It is clear to me that the defendants were wholly 

unrepentant and deliberately persisted in their deplorable conduct and that the justice of the case 

will not permit the court to overlook their actions.  In my view, these are serious aggravating 

factors, quite apart from the serious nature of the defamatory articles complained of.  Some other 

aggravating factors are - 

 

• The lack of any apology: The defendants have never apologised for their conduct in 

publishing the defamatory articles. They appear to remain wholly unrepentant. 

• The billing of the case as an attack on press freedom: They published a report under the 

headline: “Landmark Press Freedom lawsuit vs. Mirror starts in High Court… I am not a 

racist –former Express columnist”. In my view, they sought to market the litigation, to 

sensationalise the case and to continue to ridicule the plaintiff in her pursuit of it. I 

believe the impression they tried to create is that the plaintiff was being silly, stood little 

or no chance of success and was really unjustified in complaining.  

• The act of publication of matters during the trial: The very act of continuing to publish 

articles reporting on the trial, to my mind, reinforces the defendants’ lack of any form of 

regret for the hurt, distress and plight of the plaintiff. It seems to me that their intention 

was not so much to report objectively on the trial, as to sensationalise chosen aspects of it 

Page 6 of 9 



to boost the sale of newspapers. In other words, to continue to profit from their wrongful 

conduct.  

• The attempt to influence me in one article published during the trial: I was reminded by 

Counsel for the plaintiff that during the trial the defendants had on Sunday the 3rd March 

2002 published the article (already referred to above) under the headline “Dey want to 

jail de Flagsman!” and in which the second defendant had stated that he knew and was 

friendly with my uncle and in which he also described me as being “meticulous” and 

“cool”. Although I had not seen or read the article until it was brought to my attention 

during the trial, I subsequently formed the view that it was a foolish and ill-advised 

attempt to influence me. While I do not think that I was influenced by it, nevertheless I 

saw it as an attempt by the defendants to gain an unfair advantage. 

• The malicious nature of some of the articles – Headline of 25th October 2002: 

“Ramlakhan so ugly, no man would ever want her… not even a rapist”. 

• The wide publication of the libel: The defendants were at all material times the publishers 

and assistant editor, respectively, of a widely circulated newspaper. They themselves 

have from time to time attested to this. The libel is contained in four articles written over 

an eight-month period. There were at least 5 subsequent articles that referred to the 

plaintiff in the most derogatory of terms. 

 

11. I believe that the Gordon v. Panday case (supra.) is relevant to the instant case.  In that 

case Mr. Gordon, a prominent citizen of Trinidad and Tobago, a highly successful businessman 

with a distinguished career in the news media business, public affairs and commerce, and a past 

Government Minister, was awarded the sum of $600,000.00 as damages, inclusive of a factor for 

aggravation.  Mr. Gordon was not only widely respected in this country, but also in the wider 

Caribbean and, I dare say, beyond. He had been labelled a “pseudo racist” by the then Prime 

Minister of Trinidad and Tobago during a feature address at an Indian Arrival Day celebration 

that was widely covered by all of the local media houses. The Prime Minister’s remarks had then 

been reported by several media houses locally, regionally and perhaps even internationally.  The 

trial judge found that the meanings to be attached to the allegations of the Prime Minister were 

that Mr. Gordon was “a racist without any integrity, a false racist”, who was “a hypocrite 

pretending to be a racist when he is really exploiting racism for personal gain and advantage”, 

and further, that Mr. Gordon was opposed to national unity, the best interest of the country, owed 

no real loyalty to the nation and nation building, or to authentic news coverage and/or reporting 

and that his only loyalty was to himself.  Both the trial judge and the Court of Appeal appear to 

Page 7 of 9 



be of the view that the term “pseudo racist”, so defined, was even more defamatory and more 

serious than to be called a mere racist, if I may be permitted to put it that way. 

 

12. The Court of Appeal by a majority decision reduced the damages awarded to 

$300,000.00 on the basis that the trial Judge’s award tended to represent the higher end of the 

scale of awards for defamation in this country and that there were factors that warranted an award 

more to the centre of the scale.  Hamel-Smith, J.A. referred to two local cases (Civil Appeal No. 

125 of 1987 Solomon v. Trinidad Publishing Company Limited and Forde v. Shah (1990) 1 

TTLR 73) where then landmark awards of $150,000.00 and $100,000.00 (the latter inclusive of 

exemplary damages of $10,000.00), respectively, had been made some 13 to 14 years prior to 

2003 (now 19 to 20 years ago) and remarked that “Given the passage of time, the relentless 

pursuit by the press for sensationalism with little concern for reputation and the fall in the value 

of money over the ensuing period, if both cases had to be decided today, it is quite likely that the 

respective awards would have been in the vicinity of the award made by the trial judge…”. In 

other words, if the cases of Solomon and Forde were to be tried in 2003, it is quite possible that 

an award in the region of $600,000.00 might have been appropriate.  In Solomon’s case, the 

plaintiff had been accused of shooting at the home of the Chief Justice and in Forde’s case, the 

plaintiff had been accused of contracting aids, transmitting the disease to a Government Minister 

and subsequently dying.  In my view, and bearing in mind the remarks of Hamel-Smith, J.A., the 

libel in the instant case is even greater than in these two cases.  They were contained in a series of 

articles over a prolonged period of time.  I also consider that there are serious aggravating factors 

as outlined above, and I also bear in mind that we are now in the year 2009. 

 

13. As I understand it, the trial judge’s award in Gordon’s case was reduced primarily 

because the evidence did not reveal that Mr. Gordon, subsequent to the publication, had remained 

anything other than a successful businessman who continued to be highly respected throughout 

the Caribbean in the media field. Hamel-Smith, J.A. felt that whatever injury to feelings and loss 

of reputation he might have suffered would to some extent have been cushioned by the 

outpouring of support that he received from his colleagues in the media, here and abroad. He said 

the case was unusual because the press appeared to be strongly condemnatory of the appellant 

(the Prime Minister) and sympathetic to Mr. Gordon. That was so no doubt because Mr. Gordon 

was one of them, so to speak, and had on more than a few occasions spoken out in favour of 

freedom of the press and the media, having worked for most of his long and successful career in 

the media field. In the instant case, there are no such factors to give solace and comfort to the 

Page 8 of 9 



Page 9 of 9 

plaintiff. I consider that the plaintiff, while obviously not as prominent a citizen as Mr. Gordon, 

nevertheless would have suffered greater injury to her feelings and reputation than he did. She 

was shunned by many persons who knew her and who had previously associated with her. She 

was subjected to racist slurs and other similar derogatory remarks from strangers and she had to 

endure threats to her physical safety. In a community as small as Trinidad and Tobago, this might 

well have been too much for anyone to bear. The fact that she chose to remain might well say 

something of her character and determination. 

 

14. I bear in mind that it has been 6 years since the decision of the Court of Appeal in the 

Gordon case. I also bear in mind the fall in the value of money and the effect of inflation over 

that period.  I am of the view that a reasonable sum to be awarded as general damages, inclusive 

of aggravated damages, to compensate the plaintiff for the serious distress, hurt and humiliation 

suffered, for the injury to her reputation, and as a vindication of reputation, is $700,000.00. I 

further award interest on this sum at 6 percent per annum from the date of the service of the Writ 

of Summons on the first defendant. In keeping with the direction of the Court of Appeal, the 

defendants shall be liable to pay the plaintiff’s costs to be taxed in default of agreement. 

 

 

 

Joseph Tam 
    Judge 

 

 


	TRINIDAD AND TOBAGO.
	IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
	Decision on Damages



