
 

Page 1 of 50 

TRINIDAD AND TOBAGO 

THE HIGH COURT OF JUSTICE 

C.V. 2006-03714 

BETWEEN 

 

KAYAM MOHAMMED 

DAVID LEWIS 

RAFFIQUE SHAH 

ETIENNE MENDEZ 

PATRICK KELLY 

DAVID THOMPSON 

KHALID HASSANALI 

LLOYD WALTERS 

JUNIOR JOSEPH 

POINT LISAS INDUSTRIAL PORT DEVELOPMENT CORPORATION LTD 

Claimants 

AND 

 

BLAST PUBLICATIONS COMPANY LIMITED 

FAZEELA RAMPERSAD 

Defendants 

 

Before:  The Hon. Mr. Justice Bereaux 

Appearances:   P. Deonarine and R. Jagai for the claimants 

   R. Maharaj S.C. and V. Maharaj for the Defendants 

 

 



 

Page 2 of 50 

 

JUDGMENT 

 

The History 

[1] This is an action in libel in respect of an article published in the Blast newspaper 

for the period 22nd to 28th October, 2005.  The article, entitled “Plipdeco is 

serious cause for concern now”, has prompted claims by claimants one to nine, 

that there was injury to their character, credit and reputations particularly in their 

respective offices and professions which have been brought into public scandal, 

odium and contempt.  They further allege that they have suffered considerable 

embarrassment and distress because of the contents of the disputed article.  The 

tenth claimant has claimed severe injury to its business and trading character, 

trading reputation, goodwill and credit.  It also alleges that its share price has been 

brought into public contempt, odium and ridicule as a result of the disputed 

article.  The claimants claim damages against both defendants and an injunction 

to restrain the further publication of the libelous article. 

[2] The tenth Claimant (Plipdeco) is a publicly traded company incorporated under 

the laws of Trinidad and Tobago in which the Government of Trinidad and 

Tobago is the majority shareholder.  The company’s shares are listed on the 

Trinidad and Tobago Stock Exchange.  The first to ninth claimants were directors 

of Plipdeco at the time of publication of the disputed article.  They are prominent 

members of Trinidad and Tobago and able professionals in their respective 

disciplines. 

[3] The first defendant is the proprietor, printer and publisher of the Blast newspaper.  

The second defendant is its editor.  They contend that the meanings ascribed by 

the claimants to words in the disputed article are untenable and cannot be 

supported and consequently, the claimants have failed to make out a case that they 

have been defamed. 



 

Page 3 of 50 

[4] The disputed article was written by an anonymous writer who goes by the 

assumed title of “Blastbroker”.  The “Blastbroker” based his article, on 

statements given to him by an anonymous newspaper contributor calling himself 

“The Patriotic Whistle Blower”. 

The disputed article 

[5] The specific paragraphs of the disputed article with which the claimants take issue 

are as follows: 

a. “So the books are cooked by imaginary and illusory 

profits while the real results are dismal, in fact a decline 

for the first six months of this year and more bad results 

to come, according to the Patriotic Whistle Blower” (the 

subheading of the disputed article). 

b. “Well sorry to say this to Plipdeco shareholders but you 

have been misled and manipulated into a mirage of 

serious potential losses by indiscriminate people including 

stockbrokers who have failed their clients miserably.” 

c. “According to the Whistle Blower, [with] which 

Blastbroker totally agrees, creative accounting which led 

to the dismissal/resignation of a large established audit 

firm has caused Plipdeco to portray results that are not 

real and which will one day be fatal.” 

d. “The Whistler has also blown the lid on the purchase of 

the Fantuzzi Crane which is now pushed under the carpet 

for reasons unknown and where it is alleged that 

substantial millions of dollars were overpaid for a piece of 

second hand junk which may have to be retired soon 

since it is uneconomical for further use.” 



 

Page 4 of 50 

e. “The Whistleblower alleges ghost companies being 

created for the siphoning of large sums for directors fees 

for the boys, first class travel for Board members and 

huge other payments, as much as an un-authorized (by 

the Articles) quarter million dollars to support a Caroni 

football Club in Central that has no “bank account”.” 

f. “The Whistle Blower alleges a maxi taxi hiring at a rate 

of $400,000 a year, forklift rentals (why?) at twice the 

market rate, overtime payments at over $1 million per 

month, cellular bills at $10,000.00 per month per phone, 

accumulated obsolete stock worth several millions etc.  

These are but a few of the allegations.” 

g. “As Blastbroker said before, the Plipdeco share is 

considerably overvalued on the Stock Exchange and right 

now, you couldn’t sell a Plipdeco share for even half of 

the present price.  So who is really propping it up now?  

And why?” 

Nataural and ordinary meaning of the words of the article 

[6] The claimants allege that the words were naturally and ordinarily understood to 

mean: 

a) The first to ninth claimants have misled the shareholders of 

Plipdeco and that each of them, acted corruptly with other 

un-named professionals, to manipulate investors. 

b) The first to ninth claimants and each of them, have 

disregarded and dismissed an audit firm, thereby causing 

the accounts of the company to be false. 

c) That the first to ninth claimants have deliberately 

misrepresented the profits of Plipdeco and the finances of 



 

Page 5 of 50 

Plipdeco are in decline as a direct result of this and will 

continue to decline indefinitely. 

 

d) That the first to ninth claimants and each of them, have 

deliberately caused Plipdeco to procure a used crane (“the 

Fantuzzi crane”) at a substantial sum more than it was 

worth and in addition, the crane is too expensive to 

maintain and will not be used any more. 

e) That the first to ninth claimants and each of them, corruptly 

caused Plipdeco to pay illegitimate directors’ fees to 

companies specially created for that purpose. 

f) That the first to ninth claimants and each of them, allow the 

management of Plipdeco to illegitimately travel abroad on 

first class tickets at Plipdeco’s expense. 

g) That the first to ninth claimants and each of them, corruptly 

and in direct contravention of the by-laws of Plipdeco, 

donated a quarter of a million dollars to a sports club for 

illegitimate purposes. 

h) That the first to ninth claimants and each of them, caused 

Plipdeco to hire maxi-taxis at an exorbitant rate of four 

hundred thousand dollars ($400,000.00) per year for no 

legitimate reason and rental of forklifts are done at twice 

the market rate. 

i) That the first to ninth claimants and each of them, corruptly 

make overtime payment to management to the tune of over 

one million dollars ($1,000,000.00) and allow management 

to abuse cellular telephone privileges costing Plipdeco ten 



 

Page 6 of 50 

thousand dollars ($10,000.00) per month, per cellular 

phone. 

j) That the first to ninth claimants caused the procurement of 

obsolete stock and equipment and cost Plipdeco several 

million dollars and that the first to ninth claimants and 

Plipdeco knew the equipment to be obsolete and caused 

them to still be purchased at an inflated price. 

k) The first to ninth claimants and each of them, acted 

corruptly or dishonestly or engaged in acts of financial 

impropriety or are reasonably suspected of having acted so 

in relation to the leasing of lands by Plipdeco. 

l) The first to ninth claimants and each of them were reckless 

or indifferent to the interests of Plipdeco and its 

shareholders. 

m) The first to ninth claimants and each of them, corruptly 

caused equipment to be rented at more than the cost of the 

equipment. 

n) Plipdeco is operating or trading with less than competent or 

efficient or suitably qualified managers or management 

staff. 

o) Plipdeco trades or operates its business in an unethical, or 

unprofessional and non-businesslike manner. 

p) Plipdeco is financially unstable or potentially financially 

unstable. 

Inferential and innuendo meaning of the words of the article 

[7] They also allege that the inferential and innuendo meanings of the words of the 

article were: 



 

Page 7 of 50 

a. The claimants are all conspiring with other professional 

accounting firms to defraud Plipdeco shareholders and to 

decimate the real property, which it holds. 

b. The reference to creative accounting is analogous to using 

ordinary accounting methods to cover up illegitimate and 

illegal expenses incurred by the first to ninth claimants. 

c. The first to ninth claimants and each of them, knew that the 

Fantuzzi crane was unsuitable or inadequate for the purpose 

which it was intended but nonetheless approved or 

sanctioned its purchase by Plipdeco. 

d. Plipdeco will sustain and/or is likely to sustain 

unfavourable financial results than it enjoyed in 2005. 

e. Plipdeco is uncompetitive in its area of business, is losing 

business and will continue to lose or is likely to lose 

business. 

f. The actions and conduct of the first and ninth claimants in 

relation to the discharge of their function as directors of 

Plipdeco merits review and investigation. 

g. The first to ninth claimants and each of them are 

incompetent as directors of Plipdeco. 

h. The first to ninth claimants are only appointed as directors 

of Plipdeco by virtue of their political affiliation with the 

ruling political party. 

[8] By letter dated 7th December 2005, the claimants wrote to the first defendant 

about the allegations in the disputed article, stating that the claimants had suffered 

injury to their reputations.  They called upon the First defendant to publish a 



 

Page 8 of 50 

retraction and an apology and to give an undertaking to not repeat the allegations 

in any publication. 

[9] By letter dated 24th February 2006, the first named defendant responded to the 

claimants’ letter and stated that the disputed article was neither libelous nor 

defamatory and that it constituted fair comment.  It did accept that some 

statements published in the disputed article, which were the opinion of the 

“Patriotic Whistle Blower”, may not have been true and also may have not been 

verified.  The first defendant went on to apologise to the 10th claimant, its officers 

and staff, for any injury caused by the publication of the disputed article and also 

extended an invitation to the claimants to use the Blastbroker column to issue 

their side of the story.  There was never any public apology. 

[10] By letter of 26th April 2006, the claimants’ attorneys at law sent a pre-action letter 

to the defendants setting out the details of the claim.  The defendants’ attorneys at 

law responded by letter dated 25th May 2006, in which they maintained that the 

disputed article was not libelous and that its statements were fair comment.  They 

too acknowledged that certain statements contained in the disputed article may 

not have been verified and offered to publish an apology in terms to be agreed by 

the parties.  The claimants never responded to this offer and proceeded to file this 

action. 

[11] Throughout the progress of this matter, the defendants have maintained that the 

words complained of, were not defamatory but were in fact fair comment on 

matters of public interest, those matters of public interest being the financial 

results and share price of the 10th named Claimant, which is a publicly quoted 

company. 

The issues: 

[12] The following issues arise for consideration: 

i. whether the disputed article, when considered as a whole, 

could be said to be defamatory. 



 

Page 9 of 50 

ii. whether the first to ninth claimants were personally 

identified by the words complained of in the disputed 

article. 

iii. whether the defence of fair comment was applicable and 

had been established on the facts. 

iv. if the article is in fact found to be defamatory, and if 

additionally, the defense of fair comment is not found to be 

applicable, what (if any) damages should the claimants be 

entitled to receive. 

The evidence 

[13] Patrick Kelly, David Thompson, Khalid Hassanali and Junior Joseph did not 

tender witness statements, it appeared that they were no longer interested in 

pursuing this matter.  Ettienne Mendez and Lloyd Walters each tendered witness 

statements but were not cross-examined.  Plipdeco, being a corporate personality, 

its evidence was given by Roger Traboulay, its president.  Mr. Peter Simon 

Morales, the writer of the article in question and Mr. Rabindra Maharaj tendered 

witness statements on behalf of the defence.  Fazeela Ali took no part whatever in 

the trial and was ultimately excused from attendance. 

Evidence on behalf of the claimants 

[14] Witness statements of the claimants were similar in form and content except when 

the first to ninth claimants spoke of their respective professional qualifications.  

They are all quite distinguished citizens of Trinidad and Tobago.  I shall 

summarise their evidence in an effort to shorten what threatens to be a rather long 

judgment.   

Kayam Mohammed 

[15] Kayam Mohammed, chairman of the board of directors at the time of publication 

of the article, served for twenty-eight (28) years in the Coast Guard, retiring as its 

Commanding Officer.  He is a graduate of the Britannia Royal Naval College and 



 

Page 10 of 50 

the Royal Naval Staff College, England.  During his military career, he was 

awarded the Defence Force Efficiency Medal and the Defence Force Efficiency 

Decoration for loyal and distinguished service.  In his witness statement, he 

denied the contents of the article and sought to explain Plipdeco’s accounting 

practices, as did his co-claimants Lewis, Shah, Mendez and Walters.  His denials 

are repeated by his co-claimants who gave witness statements and it will be 

sufficient for me to speak of his denials, in so far as they are common to all the 

claimants’. 

[16] Mr. Mohammed said that his reaction to the article was one of “disbelief and 

disgust”.  The contents of the article “were false and misleading”.  He was privy 

to all matters raised in the article because, as chairman of the board of directors, 

he was part of the decision making process. 

[17] There was no manipulation of the board nor was there creative accounting, such 

as to portray unreal results.  The contract of the company’s external auditors is 

executed on a three year basis “to ensure good corporate governance”.  The last 

such contract expired prior to the financial year December 31, 2003 – December 

31, 2004 and the process of open tender was engaged for the execution of a new 

contract.  The tender process, which was transparent and fair, resulted in the firm 

of Ernst & Young being selected for the years 2004, 2005, 2006.  (In effect there 

was no resignation or firing of the previous auditor, Price Waterhouse Coopers, as 

suggested in the disputed article). 

[18] He said that at all material times, Plipdeco’s accounting practices were legitimate 

and adhered to “International Standards on Auditing” as set out in the company’s 

annual report for the year ending 31st December, 2005.  He added that: 

(i) at all material times, Plipdeco maintained established 

practices with respect to leases as well as other property, 

plant and equipment.  Page 24 of Plipdeco’s 2003 annual 

report, page 27 of Plipdeco’s 2004 annual report, pages 27 

and 28 of Plipdeco’s 2005 annual report, and page 31 of 



 

Page 11 of 50 

Plipdeco’s 2006 annual report, record that all monies 

collected are reflected within the income statement in the 

year of sale.  He said that these annual reports confirm the 

practice and procedure maintained by Plipdeco in the 

course of trading. 

(ii) Plipdeco’s annual report of 2003 was prepared by Price 

Waterhouse Coopers and the accounting procedure for 

dealing with leases and other property, plant and equipment 

were identical to the procedures used by Ernst and Young 

in 2004.  The accounting procedure for the year 2003 and 

2004 can be found on pages 24 and 27 of Plipdeco’s annual 

reports of 2003 and 2004 respectively; 

(iii) Plipdeco adopted the International Accounting Standard 

(IAS) 40 Investment Property, effective 1st January, 2002.  

In so doing, investment properties were stated at fair value, 

which was determined by a firm of Independent 

Professional Valuators; 

(iv) International Accounting Standard (IAS) 40 was 

acknowledged in Plipdeco’s annual report of 2003 by the 

chairman’s and president’s reports, which are to be found 

on pages 7 and 8 respectively.  At the time when the 

International Accounting Standard (IAS) 40 was adopted, 

Price Water House Coopers were the external auditors; 

(v) the procedures for the valuations undertaken were based on 

an open market value supported by market evidence;  

namely, the manner in which assets could be exchanged 

between a knowledgeable willing buyer and knowledgeable 

willing seller in an arm’s length transaction at the date of 

valuation, in accordance with international valuation 



 

Page 12 of 50 

standards.  The procedure by which investment properties 

are determined and recorded is evidenced on page 34 of 

Plipdeco’s annual report of 2004. 

[19] All the annual reports referred to have been put into evidence in an agreed bundle.  

Mr. Mohammed denied that the Fantuzzi Crane “was a piece of second hand 

junk” or that it was uneconomical to use.  It was fully operational.  Other 

allegations made with respect to “directors fees for the boys”, the hiring of maxi 

taxis, forklift rentals overtime payments or cellular phone bills, were also denied.  

None of these denials was disputed by the defendants.  He said that in the weeks 

following the article, he was approached by many friends and family members, 

co-workers and acquaintances with their concerns about the content of the article.  

He had to explain to several “stakeholders”, and associates in some of the 

organizations to which he belonged namely; Petrotrin Trinmar Operations, 

Kosmos Club (where he is the president), St Augustine Tennis Club, Trinidad and 

Tobago Coast Guard.  He was frequently asked whether he was going to resign 

from his position as chairman. 

[20] Each time the contents of the article were mentioned, he felt highly embarrassed, 

violated and deeply humiliated.  His wife and children repeatedly complained that 

they felt humiliated in public and especially at their respective places of 

employment.  His wife’s complaints especially affected him, as the humiliation 

she suffered on more than one occasion, had affected their otherwise happy 

relationship and disrupted the harmony of their home.  Soon after the article was 

published, a decision had been taken to reconstitute the board of Plipdeco and he 

was replaced as chairman.   

[21] Mr. Mohammed said that since the publication he has “suffered immeasurably”.  

There was never an apology published by the defendants and this has further 

disturbed him.  He is annoyed that no attempt was made to contact Plipdeco for its 

version of the content of the article (prior to publishing) which would have 

permitted Plipdeco and its board of directors and management the opportunity to 

answer the unfounded allegations.  The article created an erroneous impression, 



 

Page 13 of 50 

namely that Plipdeco’s board of directors and its management, employed corrupt 

practices in the exercise of their respective duties at Plipdeco.  He believes that 

the article was aimed at destroying the good name of Plipdeco and all associated 

members of management, including the board of directors. 

Roger Traboulay 

[22] Roger Traboulay, in his witness statement, stated that Plipdeco was not contacted 

by the first defendant for comment on the veracity of the article’s contents prior to 

its publication.  Had that been done, an interview would have been scheduled to 

facilitate such comments.  He added that in the weeks that followed, “there were 

many calls from shareholders of Plipdeco and trading partners with their 

concerns about the contents of the article” and as a result of the article, the 

company’s “trading reputation had been severely infringed”.   

[23] The company was viewed with suspicion by shareholders and trading partners.  

He added that since the publication, the company had suffered a reduction in 

trading confidence and had also suffered an overall reduction in shareholdings 

between 6th April, 2006 and 24th April, 2007.  Since the publication, Plipdeco’s 

share price had tumbled continuously.  He produced copies of the weekly list of 

the Trinidad and Tobago Stock Exchange for the week ending November 10, 

2005, 30th December, 2005, 24th December, 2006 and 12th October, 2007.  He said 

that valuable members of Plipdeco’s then board of directors refused to offer 

themselves for re-election and that some senior managers have resigned. 

Rafique Shah 

[24] Rafique Shah deposed to being a former Member of Parliament and journalist and 

to being a well known citizen.  He first came to prominence in 1970 when, as a 

soldier of the Trinidad and Tobago Regiment, he was involved in a mutiny which 

occurred during very serious social disturbances in Trinidad and Tobago.  He was 

charged with treason and mutiny but was acquitted of both charges.  He said that 

his speech in defence of those charges has been highly acclaimed and has left him 

with a reputation of someone who is firmly against incompetence and corruption. 



 

Page 14 of 50 

[25] He said he was shocked at “the number of unsubstantiated allegations made” in 

the article, adding that: 

“In the aftermath and more specifically the weeks following the 

article of the 22nd – 28th of October, 2005, I was approached by 

many persons who knew I was a Director of Plipdeco namely; 

friends, family members, members of unions to which I belong, 

colleagues, professionals in my fields of expertise remarking 

about my perceived role in fraudulent and/or negligent actions 

that I purportedly participated in.  Predominantly, persons 

expressed their surprise that given that I have for decades stood 

up against corruption and waste of public funds, that I would be 

now involved in a series of questionable decisions and actions 

that were tantamount to fraud.” 

[26] Mr. Shah said he was taunted about the possibility of being arrested “for stealing 

Plipdeco’s money” by people who knew of his directorship on the Plipdeco 

board.  His children were ridiculed by persons “known and unknown” to them.  

He observed many letters published in the newspapers commenting about 

Plipdeco and its board of directors, which were based on the article.  He was 

forced on two occasions, to write to the Express newspaper, in order to respond to 

several inaccurate allegations, made by a senator, regarding the operations of 

Plipdeco.  These allegations were based primarily on the article.  He said that his 

executive posts in other organisations “automatically” came under scrutiny. 

David Lewis 

[27] David Lewis is the managing director of a company known as Label House 

Limited.  He is a graduate of Fanshawe College, Canada and is the co-founder and 

director of Digi Signs, Package House and Promotion Gaming Systems.  He 

confessed to being completely taken aback by the article.  He was “disturbed and 

annoyed about the false allegations of corruption that were publicly stated about 

the operations of Plipdeco”.  He would not socialize at several prominent 

member clubs “for several months” because “I was not emotionally prepared to 



 

Page 15 of 50 

face other members”.  When he eventually did return he was jeered with 

comments about “making jail for Plipdeco”.  He was forced to answer questions 

in order to defend himself.  He viewed the allegations in the article as 

“scandalous”.  He added that his confidence levels and pride have been severely 

diminished and he has refrained from public service at Plipdeco. 

Ettienne Mendez 

[28] Ettienne Mendez was a technical consultant to the Ministry of Community 

Culture and Gender Affairs.  He has a B Sc degree in engineering and civil 

engineering, from Mc Masters University, Canada.  He is a member of the Board 

of Engineers for Trinidad and Tobago, the North American Geo-synthesis Society 

and the International Geo-synthesis Society.  He has worked with many 

companies, organisations and governmental bodies.   

[29] Mr. Mendez said he “experienced fluctuating emotions of indignation, rage, 

annoyance, dismay, despair, chagrin and helplessness” when he read the article.  

In the weeks that followed, he was approached by friends, family members and 

fellow professionals about the contents of the article.  He was viewed with 

suspicion by his family and neighbours, adding that I believe that there is and will 

continue to be a diminution in the levels of esteem in which people hold me, 

regardless of the outcome of any court proceedings”.  According to Mr. Mendez, 

a direct consequence of the article was a diminution in his self esteem and 

confidence levels.  He has refrained from further public service at Plipdeco. 

Lloyd Walters 

[30] Lloyd Walters is a graduate of Louisana State University, United States of 

America and East Ham College of Technology, London, United Kingdom.  He is 

an entrepreneur with over twenty years experience in the sugar and 

communication based industries and a member of the board of directors of the 

Sugar Manufacturing Company of Trinidad and Tobago.  He said that upon 

reading the article he “immediately felt hurt by such false and misleading 

assertions being associated to me as a director of the board of Plipdeco”.  In the 



 

Page 16 of 50 

weeks following the article of the 22nd – 28th October, 2005, he was approached 

by many friends, family members, colleagues and professionals in his fields of 

expertise enquiring about the veracity of the article’s contents.  He became more 

and more infuriated each and every time he was approached about the allegations, 

because, despite his numerous attempts to explain that there was no merit to those 

claims, “my experience taught me that persons would still assume guilt”. 

[31] He added that “the article has caused me high levels of distress as the defamatory 

allegations have greatly embarrassed my immediate home circle.  I was present 

on many occasions when persons taunted my wife and other family members 

about the said article and its association with me”. 

Cross-examination of the claimants 

[32] These deponents, with the exception of Mr. Mendez and Mr. Walters, were cross-

examined by Mr. Maharaj, who sought to show that the article was not directed at 

nor did it identify the claimants.  He also put to them that the Blast newspaper, in 

an effort to mitigate any damage to the claimants, offered to publish the 

claimants’ side of the story. 

[33] All the deponents were asked on whether they were aware of the newspaper’s 

offer.  Mr. Mohammed could not recall seeing any such letter of apology or any 

offer to publish Plipdeco’s side.  He added that if such an apology had been 

offered, he would have remembered, had it been brought to his attention.  He did 

not think that a published apology would have minimized his hurt but he denied 

not being interested in an apology.  

[34] Mr. Mohammed was also challenged as to whether the hirings of maxi-taxis and 

forklifts were matters for the board of directors or the managers.  He answered 

that the board delegated functions, more so, the day to day operations of the 

company to the management of the company but only up to a certain level of 

expenditure.  He added that, in any event, the board remained collectively 

responsible for decisions taken by senior managers. 



 

Page 17 of 50 

[35] Mr. Mohammed was also challenged on the allegation that the share prices of 

Plipdeco were adversely affected by the publication.  He acknowledged the 

accuracy of his own statement in the company’s annual report for the year 2005 

(published in 2006) that “our share price … suffered dramatically, as that of 

many other companies, from adjustment in the stock market before stabilising at 

its current value of ten dollars ($10.00)”.   

[36] Mr. Maharaj suggested to Mr. Mohammed that legitimate concerns were raised 

about the reliability of the Fantuzzi Crane in Parliament, as well as about the 

tendering process by which the crane was purchased.  One of the issues raised in 

Parliament, he suggested, was the rejection by Plipdeco’s board of directors of the 

recommendations of management with respect to the purchase of two cranes by 

Plipdeco. 

[37] Mr. Mohammed’s evidence in response (which was unchallenged) was that the 

management’s recommendations were rejected because they were not consistent 

with what Plipdeco required both in regard to cost and delivery time.  He 

acknowledged that the crane had malfunctioned but said that the cause of the 

malfunction was a broken shaft, which occurred while it was being moved from 

one site to another.  This, he said, was the only malfunction and the crane has 

given consistent and reliable service since then. As to the question of directors’ 

fees, Mr. Mohammed stated that directors’ fees were decided upon by the 

Ministry of Finance.  He denied that fees were increased during the period 2003 

to 2005.  He added that the practice of appointing external auditors every three 

years was a practice which he had met when he was appointed chairman of the 

board of directors.   

[38] In re-examination, Mr. Mohammed stated that a forensic report was done in 

respect of the purchase of the Fantuzzi Crane.  He was interviewed by the 

investigator on several occasions.  No action was ever taken against him or any 

other member of the Board. 



 

Page 18 of 50 

[39] Mr. Traboulay was challenged by Mr. Maharaj on three aspects of his evidence.  

The first related to his assertion that the share prices of Plipdeco tumbled as a 

result of the article.  He too, was shown the chairman’s comments in the annual 

report for 2005.  He conceded that there was no comment by the chairman about 

the article being the cause of fluctuations in the company’s share price.  He was 

also challenged about statements he made in the printed media regarding efforts at 

improving Plipdeco’s efficiency, the suggestion being that the company was not 

efficient before and the article’s comments were thus fair and justified.  Mr. 

Traboulay did concede that there were significant unrealised profits for the period 

2002 – 2005 and that real profits remained static during the period but he denied 

that the fact of high unrealised profits and high turnover meant that the company 

was operating inefficiently.  Rather, he asserted that financial reports did not 

necessarily reflect the operational details of the company.   

 Mr. Traboulay also conceded that he did not have first hand knowledge of some 

of the evidence he gave in his witness statement because he was not with the 

company at the time the article was published. 

[40] Raffique Shah and David Lewis were both briefly cross-examined by Mr. 

Maharaj.  Mr. Shah said he was aware of “an offer of an apology to be published” 

but was unaware that the Blast newspaper had offered to publish Plipdeco’s side 

of the story.  He said that in so far as the letter of 24th February, 2006 was brought 

to the attention of the board of directors, the board discussed the matter and 

rejected the offer set out in that letter because it found unacceptable, the 

contention that the article was “not libelous”.  Mr. Shah added that in rejecting 

the offer, the board expected that the newspaper “would have accepted liability 

and would have made not just an apology but a complete offer which would have 

brought some justice to the corporation and its officers”. 

[41] Mr. Lewis also was not aware that the Blast newspaper offered to publish 

Plipdeco’s side of the story.  He said that he would have wanted a published 

apology.  He added that he would not have asked the Blast for the opportunity to 



 

Page 19 of 50 

publish this side of the story.  In re-examination, Mr. Lewis stated that he was not 

aware that the Blast ever apologized. 

Evidence on behalf of the defendant 

[42] Rabindra Maharaj deposed to having received a letter from Plipdeco complaining 

about the unfounded and misleading allegations made against Plipdeco in the 

article.  He said Plipdeco sought an apology, a retraction and an undertaking that 

the Blast newspaper would not repeat publication of the article.  Mr. Maharaj said 

that the newspaper sought advice from its attorneys at law and responded by letter 

of 24th February, 2006, in the following terms: 

“Blast Publications has discussed the above captioned matter 

with our attorneys at law and although the general content of the 

article ‘Plipdeco is serious cause for concern now’, published in 

the Blast dated Saturday October 22 – 28, 2005, is not libelous 

and that we consider that the contents of the article are not 

defamatory and constitute fair comment.  However, we do realize 

that certain statements published in the article, which were the 

opinion of the ‘Patriotic Whistle Blower’, may not have been true 

and it was clear in our article that these statements were not the 

opinion of ‘Blastbroker’, but that of the ‘Patriotic Whistleblower’ 

and that some of the statements were not verified. 

Without prejudice to our rights, we apologize to Plipdeco, its 

officers and staff, if any part of the article caused any injury to 

you and would like to issue an open invitation to you to use our 

Blastbroker column to give your side of the story, both of the fair 

comments made by us and the statements made by the ‘Patriotic 

Whistle Blower’’ 

We do apologize for the inconvenience and/or distress caused by 

the article. 

Sincerely. 



 

Page 20 of 50 

[43] Mr. Maharaj said that they received a pre-action letter from the Plipdeco’s 

attorneys at law by which Plipdeco sought: 

(i) an unqualified withdrawal of the allegations and an 

apology, in terms to be agreed to be published, on the front 

page of the Blast newspaper; 

(ii) an undertaking not to repeat the allegations or similar 

allegations; 

(iii) the payment of a substantial sum of damages to each 

member of the board of director; 

(iv) the payment of legal costs. 

 The letter ended with the comment that “if you are prepared to withdraw 

promptly the allegations and apologise, our client[s] acknowledges that this will 

mitigate damages to which they are entitled.  If, however, they are forced to go 

through a long and drawn out action in order to clear their names, their only 

vindication will be an award of very substantial damages”. 

[44] He stated that attorneys at law for Blast Publications, by letter of 25th May, 2006, 

responded to Plipdeco’s pre-action letter in these terms: 

“Your letters dated the 26th April, 2006 and 3rd May, 2006 

addressed to the Editor of the Blast Publications Company 

Limited was passed to us by Blast Publications Company Limited 

with instructions to respond as follows: 

1. Our client responded to your client’s letter of the 

7th December, 2005 by letter dated the 24th 

February, 2006 in which it stated that the contents 

of the article at caption was not libelous or 

defamatory and were of fair comment.  However, 

our client has recognised that certain statements 



 

Page 21 of 50 

which were published in the article may not have 

been true and it was also clear that some of the 

statements were not verified. 

2. In this letter of the 24th February, 2006, our client 

offered an apology to Plipdeco, its officers and 

staff if any part of the article caused any injury to 

them and invited Plipdeco to use the Blastbroker 

column to give its side of the story.  (A copy of this 

letter is enclosed for your ease of reference). 

In an effort to resolve this matter our client is prepared to 

publish an apology in the Blast newspaper in terms to be agreed 

by both parties. 

We look forward to hearing from you. 

Yours sincerely” 

[45] Mr. Maharaj concluded his witness statement by stating that Plipdeco never 

responded to the letter of 25th May, 2006 and instead filed this action on 17th 

November, 2006.  He filed a subsequent witness statement attesting to the 

authenticity of the records of the Public Accounts (Enterprises) Committee and 

reports of the proceedings of the Senate on 31st March, 2004, 6th April, 2004, 15th 

June, 2004 and 26th January, 2006, which the defendants wished to adduce in 

these proceedings. 

Simon Peter Morales 

[46] Mr. Simon Peter Morales was the writer of the article in question.  He deposed to 

being on accountant by profession.  He is also a director of Blast Publications.  He 

said that “over the last twenty-two (22) years” he was the author of numerous 

articles published in the Blast newspaper “which [were] based on my extensive 

reviews and research of the published accounts of various companies listed on the 

Trinidad and Tobago Stock Exchange”.  He stated that “these articles [were] 



 

Page 22 of 50 

published to advise investors of the profitability of any holdings they may own or 

be considering too purchase or sell in listed companies” adding that “I often 

write under the pen name of Blastbroker”. 

[47] He said that he examined Plipdeco’s accounts and he had noted the following: 

(i) profits before tax for 2002 were $26.9 million which 

included fair value gains of $5.8 million; 

(ii) profits before tax for 2003 were $58.4 million, including 

fair value gains of $36.8 million before tax; 

(iii) profits for 2004 were $57.2 million which included fair 

value gains of $28.9 million; 

(iv) for the first six months of 2005, profits before tax were 

$26.7 million including fair value gains of $15.0 million. 

 When unrealised fair value gains were removed the profitability of the company 

fell significantly and when expressed as a percentage of turnover, the figures for 

2002 to 2005 were 20%, 15.4%, 14.4%, 15.1% and 12.1% 

[48] He came to the following conclusions: 

(1) that legitimate accounting techniques or creative 

accounting were used to present a flattering picture of 

Plipdeco’s true operating performance and the financial 

results were not reflective of the real profits of the 

company. 

(2) as a result of the accounting practices used, the accounting 

techniques reported in the financial results of Plipdeco did 

not reflect the real profits of the business. 

(3) as a result of the accounting practices used, the profits 

reported in the financial results of Plipdeco were illusory 

when compared to the real profits earned by Plipdeco’s 



 

Page 23 of 50 

business operations, which were poor and likely to remain 

so. 

(4) the share price of Plipdeco was considerably overvalued. 

[49] Based on the analysis, he wrote an article “Plipdeco worth only $4.50 per share” 

which was published on the 10th to 16th September, 2005 issue of the Blast 

newspaper, in which he highlighted the conclusions which he had derived from 

his examination of the published accounts of Plipdeco.  He then wrote the article 

now in dispute, which he described as a “follow up article” and which “repeated 

and expanded on my analysis of the published accounts of Plipdeco and included 

allegations made by an anonymous whistleblower”.   

[50] He said that the circumstances under which the Fantuzzi Crane was purchased 

had been “the subject of numerous parliamentary questions which had been 

widely reported in the media.  On 31st March, 2004, the Government had admitted 

that the crane had been purchased contrary to the recommendations of the senior 

managers of Plipdeco and that it had directed an independent investigation into all 

aspects of the crane’s procurement. 

[51] The purchase had been the subject of parliamentary questions on 6th April, 2004 

by the Opposition over its concerns that the crane might have been “foreign 

used” and that it was unreliable.  On 15th June, 2004, questions were again raised 

in Parliament that the crane had cost some forty-eight million United States 

dollars (US $48,000,000.00), full payment of which had been made despite the 

fact that the specified caterpillar engine had not been supplied. 

[52] The Public Accounts (Enterprises) Committee, a Parliamentary Committee 

comprising members of parliament, had investigated the matter and stated in its 

report that the chairman and board of directors of Plipdeco had bluntly refused to 

supply it with the internal auditor’s report on the purchase of the crane, nor did 

the auditor’s appear before the committee.  These matters reported in the media.  

[53] Mr. Morales then stated as follows: 



 

Page 24 of 50 

Based on the above reported matters, I came to the following 

conclusions upon which my statements in respect of the Fantuzzi 

Crane contained in the article entitled “Plipdeco is serious cause 

for concern” were made and were understood to mean: 

(a) Plipdeco had overpaid when buying the Fantuzzi 

crane which cost millions of dollars. 

(b) the Fantuzzi crane was not new and turned out to 

be defective. 

(c) the Fantuzzi Crane was proving uneconomical to 

use, so that there was a chance it would be retired 

from use. 

(d) the circumstances surrounding the purchase had 

been kept hidden from the public scrutiny. 

 Mr. Morales, in a supplemental witness statement, went on to highlight to 

subsequent discussions and proceedings in Parliament concerning the 

circumstances surrounding the purchase of the Fantuzzi Crane, including the 

proceedings of the PAEC. 

Cross-examination of the defendant’s witnesses 

[54] Mr. Maharaj made a number of concessions in cross-examination.  He accepted 

that Blast Publications never published an apology.  As to the absence of the 

editor, who never participated in these proceedings, (although she is named as a 

defendant) Mr. Maharaj said that the editor is not responsible for the determining 

whether the article was libelous or not.  The editor’s function at the “Blast” was 

“more likely the function of a production person responsible for the layout of the 

newspaper and for proof reading the article”. 

[55] He also conceded that what was said by the “Patriotic Whistleblower” may not 

have been true and had not been verified.  He went on to assert however, that the 

allegations were criticisms of Plipdeco in “certain areas of expenditure” and did 



 

Page 25 of 50 

not constitute libel.  He added that he formed this opinion subsequent to the 

publication.  Mr. Maharaj said that Mr. Morales, the writer of the article, had the 

responsibility for vetting it for libel, although it was the editor who was 

responsible for publication.  Mr. Maharaj further conceded that given his 

ignorance of the truth of what was said, it would have been prudent, as well as 

good and proper journalism, for the Blast to have contacted Plipdeco to get their 

side of the story.  He also conceded that part of the reason for offering to publish 

Plipdeco’s account, (albeit after the fact) was because Blast Publications could not 

verify the truth of what had been said by “Patriotic Whistleblower”. 

[56] Another concession was that the publication of the “Guardian” article meant that 

the article (and the issues raised), were in the public domain since December 

2003.  He was aware of the “Guardian” article before Blast Publications 

published its own article.  He contended (unpersuasively) that he had only seen 

Mr. Shah’s picture featured in the “Express” article when it was shown to him in 

court during cross-examination. 

[57] Mr. Maharaj was also questioned about a request for information, consisting of 

some fifty-one (51) questions, made by Blast Publications to Plipdeco, under the 

Freedom of Information Act (set out at tab 8 of the agreed bundle).  By that 

request, Blast Publications had sought information on matters which were the 

subject matter of the articles.  That request for information came long after the 

impugned article was published. He stated that he needed answers to these 

questions in order to perfect the newspapers’ defence.   

[58] Mr. Morales was unimpressive in cross-examination.  He said that the article in 

dispute was for information only.  He did not consider that he was giving advice 

to anyone.  He said that while he could not prove that some of the things 

“Patriotic Whistleblower” said were in fact true, he, Morales, believed that they 

were true.  This answer was in response to questioning about the following 

statement in the article. 



 

Page 26 of 50 

“if half of the above things spewed by the Patriotic Whistleblower 

[are] true there must be cause for concern.” 

 The statement speaks for itself and suggests that Mr. Morales did not himself 

verify before publishing, whether any of the allegations were true.  Asked by Mr. 

Deonarine to explain what he meant when he said “if half of the above things are 

true”, he said (unpersuasively) that he meant that “there were quite a lot of things 

said here that were quite serious and it only requires me to look at two or three 

things to conclude that Plipdeco was a cause for concern”.  Mr. Morales also 

denied that “cook the books” meant false accounting.  Rather, the term “cook the 

books” referred to the use of legitimate accounting practices, which portray unreal 

results and were also used to embellish the results of companies. 

[59] He was referred to paragraph 10(c) of his witness statement.  In that paragraph 

Mr. Morales had purported to summarise what was said in the disputed article 

about land owned by Plipdeco and had tried to suggest that what the article had 

said was, “that land is revalued at inflated real estate values and the difference is 

expressed as profit in the form of fair value gains”. 

 The article however said no such thing. Rather, at the third column, it said this: 

“profits have been “inflated by the sale of lands reflected as 

revenue and this deception is compounded as the already sold 

land is revalued at inflated real estate values … 

 That of course was a palpable misrepresentation of the ISO 40 system of 

accounting which does not involve the sale of land.  Mr. Morales was forced to 

concede that the paragraph gave an inaccurate account and that he could not “off 

hand” find anything in the annual reports to show that land was specifically sold 

by Plipdeco. 

[60] He was also questioned about his statement in column three of the disputed article 

that “creative accounting which led to the dismissal/resignation of a large 

established audit firm has caused Plipdeco to portray results that are not real”.  



 

Page 27 of 50 

He responded that what was “to be inferred is that disagreements over use of 

creative accounting led to dismissal/resignation of a large accounting firm.  It 

appeared that he came to that conclusion because “the auditors left in 2004 and a 

new firm [was] appointed”.  It was apparent that that conclusion had nothing to 

do with what actually occurred but as based on his impression gleaned from the 

mere fact of the auditor’s departure. 

 He was then confronted with Plipdeco’s annual report for 2003 in which the 

directors’ report noted that a policy decision was taken, “in accordance with good 

corporate governance practices”, that “requests for proposals be sought every 

three years for the provision of external audit services for the company”. The 

note also stated that “this process was engaged this year and has resulted in a 

change to the external auditors at this time”. 

[61] This of course meant that there was no resignation/dismissal of the external 

auditors as the article contended.  Mr. Morales stated that although he was 

familiar with the annual report, he had not seen the note before.  But he was 

unwilling to concede that his statement was wrong. He said he was not sure he 

would have referred to the note in his article, because, one could not infer from 

that note that disagreement may not have taken place.  It was a pathetic response. 

[62] Mr. Morales was also questioned about the PAEC proceedings.  He contended 

that the PAEC report on its inquiries into the Fantazzi Crane, was laid in 

Parliament on 12th May, 2006 after the article was published.  He sought to 

persuade me however that he was aware of “two or three things in that report at 

the time of writing my article”.  (He did not say what these “two or three things 

were”).  He became aware of them because the PAEC proceedings were publicly 

conducted and information derived from it was published in the media.  He 

conceded, however, he did not refer in the article to getting that information from 

the PAEC proceedings but denied that this was because he only became aware of 

the PAEC’s proceedings subsequent to the article.  He said, subsequently, in 

2007, he got a copy of the PAEC’s report from the Leader of the Opposition. 



 

Page 28 of 50 

[63] At paragraph 11 of his first witness statement, Mr. Morales had attested that the 

circumstances surrounding the purchase of the Fantuzzi Crane had been “widely 

reported in the print and electronic media and that the Government had admitted 

in proceedings in the Senate on 31st March, 2004 that the crane had been 

purchased without the recommendation of management; and that the Government 

had directed an independent investigation into the procurement of the crane”.  He 

then stated that he had come to the conclusions, to which I have referred at 

paragraph 53, based on reported matters in the press.  Asked by Mr. Deonarine 

what were these “reported matters”, he answered vaguely that they were 

“matters reported in the newspapers”.  He denied that one of those reports 

included the Guardian article of 14th December, 2003, (although he had admitted 

to seeing that report before he wrote the disputed article).  He said he never saw 

the Express report of 29th December, 2003.  Rather, “The reported matters” were 

the published reports of the Senate proceedings in 2004.  He did not produce these 

published reports in these proceedings but “had them in his mind” at the time he 

wrote the report.  As far as he was concerned, he was reporting the concerns of 

people, about the crane, because “they” were not getting answers. 

Findings of fact 

[64] Ultimately, the article itself and its tenor will determine the issue of liability but 

there are some issues of fact which I must determine, since some of them bear on 

the defendant’s liability in this case, particularly on the defence of fair comment.  

Having heard and seen all deponents in this case and having read the documentary 

evidence, I find as follows: 

(i) It was evident that much of what was reported in the article 

as fact was untrue.  There was no resignation or dismissal 

of a large established audit firm.  The three year term of the 

appointed auditors had come to an end.  Indeed, the reason 

for the three year term limit per appointment was “good 

corporate governance”.  The allegation in the article of the 

dismissal/resignation of the external auditors, was not 



 

Page 29 of 50 

based on fact at all but on a misapprehension by Mr. 

Morales of the fact that the tenure the external auditors had 

come to an end and new auditors appointed. The reason for 

the change was easily accessible from Plipdeco’s annual 

report for 2003.   

(ii) The “Fantuzzi” crane was not a “second hand piece of 

junk” or “foreign used” but brand new.  The tender process 

by which it was purchased was not shown or proven to 

have been corrupt by any forensic investigation, nor by the 

PAEC investigation.  Nor was it proven to have been 

overpriced or unreliable.  According to Mr. Mohammed’s 

uncontradicted evidence, it had given more then reliable 

service since it acquisition.  The cause of its lack of proper 

functioning was a broken shaft which occurred while the 

crane was being moved within the Plipdeco port area.  

Nothing about its purchase had been “pushed under the 

carpet” 

(iii) Plipdeco’s system of accounting was a legitimate one of 

accounting (but one which was open to quite serious 

criticism).  The company was not involved in the business 

of buying and selling land.  The comment in the article that 

“profits have been inflated by the sale of lands reflected as 

revenue” was a misrepresentation of the system of 

accounting.  Verification of how the system worked was 

easily available from the company’s annual reports.   

(iv) there were no ghost companies created nor was there any 

siphoning of large sums towards directors’ fees.  Mr. 

Mohammed’s uncontradicted evidence was that directors’ 

fees in respect of Plipdeco were set by the Government.  



 

Page 30 of 50 

No evidence was brought by the defendant to show that any 

ghost companies had been created or even existed 

(v) there were no other “huge” payments made to board 

members or any quarter million dollar contribution to a 

Caroni football club, or any hiring of maxi taxis at a rate of 

four hundred thousand dollars ($400,000.00) per year.  

Neither were there forklift rentals at twice the market rate 

nor overtime payments of over one million dollars 

($1,000,000.00) per month, nor cellular phone bills of over 

ten thousand dollars ($10,000.00) per cell phone. 

(vi) Neither Mr. Morales, Mr. Maharaj nor the editor, Fazeela 

Rampersad made any effort at all to properly verify the 

allegations of the “Patriotic Whistleblower”, or at least to 

hear Plipdeco’s version before publication of the article.   

(vii) There was no policy by the publisher or the editor, by 

which Mr. Morales’ story was itself the subject of oversight 

and verification, independently of Mr. Morales.  Mrs. 

Rampersad appeared to have absolutely no power (or 

inclination) to edit the contents of any article. 

(viii) This lack of verification policy by Mr. Morales and his 

publisher/editor was reflected in their flailing efforts to 

obtain information from Plipdeco, long after the damaging 

article had been published, in order to prepare their defence 

in this matter. 

 

The law and conclusions 

[65] As concerns the underlying legal principles governing the law of defamation, 

guidance can be gleaned from the statements of Cave J. in Scott v Sampson 



 

Page 31 of 50 

(1882) 8 Q.B.D. 503, where he said, “The law recognizes in every man a right to 

have the estimation in which he stands in the opinion of others unaffected by false 

statements to his discredit.”  Thus in arriving at a conclusion as to whether or not 

the disputed article contained defamatory statements, one needs to ascertain 

whether the statements were false, and whether they had the effect of discrediting 

the claimants and thereby affected the opinion other persons held of them. 

Issue 1  Whether article defamatory 

 Pursuant to the decision in Charleston v News Group Newspapers Ltd [1995] 2 

A.C. 65, this question must be answered by reference to the article as a whole.  

And as noted by Rajkumar J. in Kayam Mohammed et al v. Trinidad 

Publishing Co. Ltd et al HCA No. 3552 of 2003, it is not necessary to analyse 

each word in detail but rather to consider the overall impact of the article.  It is the 

meaning which the words convey to the ordinary man which determines its 

defamatory nature. 

[66] As explained by Lord Reid in Lewis v Daily Telegraph [1964] A.C. 234, at pp. 

239-260: 

 “Ordinary men and women have different temperaments and 

out-looks.  Some are unusually suspicious and some are 

unusually naïve.  One must try to envisage people between these 

two extremes and see what is the most damaging meaning they 

would put on the words in question…What the ordinary man, not 

avid for scandal would read into the words complained of must 

be a matter of impression.” 

  

 

Later at pp. 258-260 he said: 

 “What the ordinary man would infer without special knowledge 

has generally been called the natural and ordinary meaning of 



 

Page 32 of 50 

the words.  But that expression is rather misleading in that it 

conceals the fact that there are two elements in it.  Sometimes it 

is not necessary to go beyond the words themselves…but more 

often the sting is not so much in the words themselves as in what 

the ordinary man will infer from them, and that is also regarded 

as part of their natural and ordinary meaning…” 

 Inferential meanings are thus included in the natural and ordinary meaning of the 

words used.  It is the impression to an ordinary person on first reading, not later 

analysis: Hayward v Thompson [1981] 3 All E.R. 450. 

[67] I have no doubt that the ordinary reader, having read the article as a whole, would 

have concluded that the persons who were in fact the subject of the article were 

involved in mismanagement and corruption at Plipdeco.  The article is 

defamatory.  I have already referred at paragraph 5 above to the paragraphs of the 

article to which the claimants take offence.  But there are other paragraphs in the 

article which, because of their tone, heighten the effects of the offending 

paragraphs and must therefore be mentioned here, in order to put the entire article 

in its proper context. 

[68] I start at the initial seven paragraphs of the article: 

(i) “These are most serious revelations and finally someone 

has sent a written letter to “Blastbroker” to confirm the 

nonsensical situation down at Plipdeco and truthfully, if 

even a few of the things said are true, the shareholders 

Plipdeco must have some serious problems on their hands 

now. 

(ii) The “Patriotic Whistleblower” has been at it again.  Who 

the “Patriotic Whistleblower” is, nobody knows, but there 

are serious consternation about his revelations which 

“Blastbroker” as a decent citizen must bring into the 

public focus. 



 

Page 33 of 50 

(iii) The first one is that he has access to a helluva of a lot of 

information, some of which “Blastbroker” will reveal in 

this …, the other is that he, just like “Blastbroker” is hell 

bent on rocking the boat whenever and ever, regardless, 

in the interest of what is right for the country. 

(iv) The country needs many more democratic fighters like 

him (or her) and whether his submissions to the 

authorities and the opposition will bring any results, 

knowing this country’s political attitudes, now immersed 

in oil and gas euphoria, “Blastbroker” has serious 

doubts. 

(v) Firstly, he has agreed unanimously with “Blastbroker’s” 

article of September 10 – “Plipdeco worth only $4.50 per 

share” quote.  The only person to publicly pick lup on the 

poor result was the ‘Blastbroker’. 

(vi) Well, sorry to say this to Plipdeco shareholders, but you 

have been misled and manipulated into a mirage of 

serious potential losses by indiscriminate people including 

stockbrokers who have failed their clients miserably and 

who appear to serve their own interests when placed in 

positions of trust and responsibility. 

(vii) This has been the unfortunate situation all over in this 

country for years and it is no wonder that a lot of crime 

stems from the fact that the exemplars in the society are 

setting the wrong examples for the simple folk.  “If they 

can get away, then what do you leave for the poor man” 

has now become a very famous catch phrase among the 

common folk. 



 

Page 34 of 50 

(viii) According to the “Whistleblower” which “Blastbroker” 

totally agreed creative accounting which lead to the 

dismissal/resignation of a large established audit firm has 

caused Plipdeco to portray results that are not real and 

which will one day be fatal. 

(ix) Profits have been inflated by the sale of lands reflected as 

revenue and this deception is compounded as the already 

sold land is revalued and inflated real estate value and the 

difference expressed as profit, in the form of fair value 

gains. 

(x) So the books are cooked by imaginary and illusory profits 

while the real results are dismal.  In fact, a decline for the 

first six months of this year and more bad results to come, 

according to the “Whistleblower”. 

[xi] Well, “Blastbroker’s” simple analogy has been that if you 

are making big, big, profits and the shareholders simply 

cannot and will not be able to collect a damn cent of the 

almost one billion retained profits in the Plipdeco’s 

business, then the whole question about the published 

profitability is that it is a sham and a mirage that deceives 

stupid investors.” 

 The article then continues as at paragraph 5(d) and (e) and there follows the 

following two paragraphs in the article: 

[xii] Truthfully, nothing may be wrong with this if Plipdeco 

was making millions and could afford such generosity but 

this is certainly a large amount to pay to a non-entity 

football club while Caroni at the same time is closing 

down, so really, what is going on here. 



 

Page 35 of 50 

[xiii] Has Plipdeco received a proper discharge from the 

football club, bills etc to ensure that their shareholder’s 

cash property was not pocketed.  “Blastbroker” asks?  

This matter must certainly come up at their next Annual 

General Meeting.  And if there is no proper and 

substantiated discharge to the company, naturally, other 

folks should be brought in. 

 The article continues as at para. 5(f) herein and thereafter states as follows: 

(xiv) “The “Patriotic Whistleblower” was kind enough to 

remind members of Parliament of cover ups and caps 

being the order of the day in the country too.  To name a 

few, there is a Petrotrin contract with a one hundred 

million ($100m) overrun on a twenty million dollars 

($20m) job that has been laid to rest now, there is the 

twenty-five million ($25m) Piarco runaway job poorly 

done, the really big one is at TSTT where thirty-four 

million dollars ($34m) has suddenly disappeared in a fax 

machine – no action here, no fraud squad etc. and the 

man who could solve the problem has gone like a flash.  It 

seems that nobody is really interested in protecting the 

taxpayer. 

(xv) This is the story of Trinidad and Tobago in the new 

millennium, while heading for an illusory Vision 2020 

which will never be attained if things continue the way 

they are going. 

(xvi) It is a pity that nobody really seems to care about the 

situation down at Plipdeco which seems like a time bomb 

ready to blow anytime and don’t doubt this, when you 

cover up and cover up, then there is another cover up to 

cover up the cover up, then one day the shxx will hit the 



 

Page 36 of 50 

fan and all hell will break loose.  By that time, it is always 

too late. 

(xvii) Well don’t say that “Blastbroker” who is the only fearless 

financial journalist in the country didn’t put out the 

warning flag for his readers and Plipdeco shareholders.” 

[xviii] If half of the above things spewed by the “Patriotic 

Whistleblower” is true, there must be cause for concern; 

also Plipdeco shareholders must have serious worries on 

their hands now and perhaps, they should consider taking 

legal action against whoever and ever for misleading 

them about the true value of their shares and don’t forget 

those uncaring people who caused this in the first place. 

 The article’s penultimate paragraph is as set out at para 5(g) and ends with the 

writer praising the “Patriotic Whistleblower for his concern and bravado”. 

[69] When taken in its entirety, the article conveys, inferentially, the following 

defamatory meanings: 

(1) persons who purchased Plipdeco’s shares were deliberately 

misled and manipulated into serious potential losses by 

indiscriminate people (including stockbrokers); 

(2) these indiscriminate people (including stockbrokers who 

have miserably failed their clients) had been placed in 

positions of trust and responsibility but have served their 

own interests rather than the shareholders; 

(3) these persons are exemplars who have engaged in criminal 

activity at Plipdeco and “gotten away with it” and by 

getting away with it “have set bad examples to ordinary 

people; 



 

Page 37 of 50 

(4) such manipulation has been effected by: 

(i) false accounting which have portrayed false 

Plipdeco financial results; 

(ii) profits which have been inflated by the sale of lands 

reflected as revenue which lands are then revalued 

(although sold) at inflated real estate values and expressed 

as profits in the form of fair value gains. 

 Mr. Morales had contended that the term “creative accounting” was a reference 

to legitimate accounting practices which are used to portray results more 

favourably than they actually are.  I reject the contention.  Ultimately, it is the 

meaning the article conveys to the ordinary man and, the use of that term along 

with the phrase “cook the books” would have conveyed to the ordinary man, 

reading “between the lines”, that there was a clear and deliberate 

misrepresentation of the true results at Plipdeco by the use of false accounting.  

The consequence is that the “real” results which are “dismal” have been hidden.  

The “cooking of the books” has misled and deceived members of the public into 

purchasing over priced Plipdeco shares. 

(5) There is wastage, mismanagement and corruption at 

Plipdeco, perpetrated by members of the board of directors 

as evidenced by: 

(a) the purchase of the Fantuzzi Crane by which 

substantial millions of dollars were overpaid 

because it is “a piece of second hand junk” which is 

uneconomical for further use and may have to be 

retired; 

(b) The “siphoning of large sums” for directors fees for 

the boys” by the creation of companies which exist 



 

Page 38 of 50 

in form only, “first class  travel for board members 

and huge other payments”; 

(c) The unauthorized payment of a quarter of a million 

dollars to support a non-descript football club (at a 

time when Plipdeco could not afford such 

generosity) without any safeguards to ensure that 

such money is not misappropriated; 

(d) the hiring of maxi-taxis at a rate of four hundred 

thousand dollars ($400,000.00) a year; 

(e) forklift rentals at twice the market rate; 

(f) cellular phone bills at ten thousand dollars 

($10,000.00) per month per phone; 

(g) accumulated obsolete stock worth several million 

dollars. 

(6) The situation at Plipdeco is quite explosive but is being “covered 

up”.  It is comparable to several scandals at other state companies 

including a “really big one at TSTT where thirty-four million 

dollars ($34m) have disappeared” and no action taken. 

[70] The use in the article of a number of phrases and its references to other scandals 

are key to the meaning conveyed here.  I refer to the following phrases in 

particular: 

“… indiscriminate people …who appear to serve their own interests when 

placed in positions of trust…” 

“it is no wonder that a lot of crime stems from the fact that the 

exemplars of the society are setting the wrong examples…” 



 

Page 39 of 50 

“The books are cooked by imaginary and illusory profits while the 

results are dismal.” 

“…The whole question about published profitability is that it is a 

sham and a mirage which deceives stupid investors.” 

“…If there is no proper and substantiated discharge to the 

company, naturally, other folks should be brought in.” 

“…cover ups and caps being the order of the day…” 

“…when you cover up and cover up, then there is another cover up 

to cover up the cover up…” 

 These phrases when taken in their context, give the article its overall defamatory 

character suggesting deception, misrepresentation and fraud. Reference to other 

folks being brought in clearly means the police. In the event that I am wrong in 

my interpretation of the article, I find to be proven, the meanings pleaded by the 

claimants and set out at paragraphs 6(a), (d), (e), (g), (j), (l), (o), (p), 7(f) and 7(g) 

of this judgment. 

Identification of the first to ninth claimants 

[71] I turn to the second issue; whether the first to ninth claimants were identified.  

This does not affect the tenth claimant.  Both sides produced compelling 

arguments.  The leading decision is that of Knupffer v London Express [1944] 

A.C. 116 where it was held that there is no publication if those who have read and 

understood the words to have defamatory do not identify the plaintiff as the 

person referred to.  In order to be actionable defamatory words must be 

understood to be published of and concerning the plaintiff.  Mr. Maharaj 

submitted that the article did not identify the claimants by name and there was no 

identification at all.  He also contended that the claimants did not plead special 

facts on which they could rely in support of identification. 

[72] Mr. Deonarine contended that the defendant ought to have applied to strike out 

the action if they considered that there had been no proper identification.  I do not 



 

Page 40 of 50 

agree.  In my judgment, identification is an essential ingredient of the claim of 

defamation and the defendants can, in their substantive defence, make such a 

contention without any application to strike.  Mr. Deonarine also submitted that 

the claimants exhibited documents to their pleading which formed part of the 

pleading.  He relied on the letter of 26th April, 2006 from the claimants’ attorneys 

at law to Blast Publications which was exhibited to the claimants’ statement of 

case, as evidence of the particulars in which the claimants rely, submitting that the 

change in the rules of procedure has permitted such reliance. 

[73] At page 4 of that letter it is alleged that “the article… levels a number of serious 

libelous charges against Plipdeco and its board of directors”, and gives it the 

impression that “Plipdeco conspired with other professionals to mislead Plipdeco 

shareholders’.  I do not consider that to be a pleading of special facts upon which 

Mr. Deonarine can rely.  But in my judgment, no such special pleading is 

required.  What is stated in the letter can itself be reasonably inferred from the 

article.  Moreover, it is for the claimants to show that they were defamed.  

Identification is an important element in the process.  It is for the claimants to 

show that “there are people who could reasonably interpret the article as 

referring to him in a defamatory way because of special knowledge which they 

possessed”.  (Per Lord Donovan in Morgan  v  Odhams Press Ltd [1971] 1 

WLR 1239 at 1263). 

[74] That is a matter of proof.  If the defendants were in doubt as to whom publication 

was made, they ought to have applied for particulars. 

[75] In any event, the appellants relied in their witness statements on the fact of their 

identification as members of the board of directors in the Guardian newspaper 

article of December 2003 and a report of the Express Newspaper of 29th 

December, 2003 which latter publication reported on the fact that the board had 

sued the Guardian in respect of the Guardian report.  While these witness 

statements were not themselves pleadings, the defendants would have been put on 

sufficient notice of the basis of the claimants’ case when these witness statements 

were filed on 14th January, 2008.  We are no longer in the era in which perfectly 



 

Page 41 of 50 

valid causes of action and defences are excluded on purely technical grounds.  

Such an approach went out with the old Supreme Court Rules. 

[76] In any event, there was identification of the claimants by the article for which no 

special pleading was required.  It is a reasonable inference to draw from the 

article that the persons, to whom the article referred, were members of the board 

of directors of Plipdeco.  The article spoke of persons “when placed in positions 

of trust and responsibility”, appearing to serve their own interests.  It also speaks 

categorically of “the siphoning of large sums of moneys for directors fees for the 

boys and first class travel for board members”.  There is the clear imputation that 

the board of directors was the body responsible for the payments of directors’ fees 

and first class travel to its members. Further, the board of directors bears ultimate 

responsibility for the decisions taken in respect of the company and the tone and 

direction of the article point to the board members as the persons responsible for 

the problems identified by the article. 

[77] As to the bigger question whether claimants one to nine would have been 

individually identified by the article to particular members of the public, the 

answer is in the affirmative.  The names of the claimants were in fact the subject 

of previous articles in the Guardian and Express newspapers in late 2003.  The 

Guardian article itself purported to be an exposé on Plipdeco and referred in large 

detail to the Fantuzzi crane.  The Express report referred to the libel action 

brought by the claimants against the Guardian in respect of the article but names 

only seven of the claimants (including Plipdeco).  This would have affixed in the 

minds of particular members of the public who had read those articles, 

particularly those who knew the claimants, that they were members of the board 

of directors of Plipdeco.   

[78] Additionally, the claimants produced evidence that their names and photographs 

were published in the company’s annual reports.  It can be reasonably expected 

that most of the company’s employees and shareholders would know who its 

directors were, as well as some members of the general public who may have had 

access to the reports.  I am satisfied that the specific references to “siphoning of 



 

Page 42 of 50 

large sums of moneys for directors” fees for the boys, first class travel for board 

members”, to sufficient to tie these board members to the articles, and that those 

persons who were acquainted with them, as well as those members of the public, 

including shareholders and employees who had read the newspaper articles and 

the annual reports, would have been able to connect them as subjects of the article 

in dispute.  The dictum of Lord Denning in Hayward  v  Thompson [1982] QB 

47 at 61 is instructive: 

“One thing is of the essence in the law of libel.  It is that the 

words should be defamatory and untrue and should be published 

‘of an concerning the plaintiff’.  That is, the plaintiff should be 

aimed at or intended by the defendant.  If the defendant intended 

to refer to the plaintiff, he cannot escape liability simply by not 

giving his name.  He may use asterisks or blanks.  He may use 

initials or words with a hidden meaning.  He may use any other 

device.  But still, if he intended to refer to the plaintiff, he is 

liable.  He is to be given credit for hitting the person whom he 

intended to hit.  The law goes further.  Even if he did not aim at 

the plaintiff or intend to refer to him, nevertheless, if he names 

the plaintiff in such a way that other persons will read it as 

intended to refer to the plaintiff, then the defendant is liable.” 

[79] The very graphic and unchallenged evidence of the first, second, third, fourth and 

eight claimants as to the comments made to them by the persons with whom they 

came into contact was sufficient to prove that identification.  Additionally, Mr. 

Deonarine is right that even without the Guardian and Express articles, the 

claimants were at all material times known as board members of Plipdeco by its 

shareholders and employees because their names and pictures were published in 

the company’s annual reports which are exhibited in evidence. 

Issue 3 – Fair comment 

[80] Gatley on Libel and Slander (11th Ed.), at paragraph 12.2, states that in order to 

succeed in a defence of fair comment, the defendant must show that: 



 

Page 43 of 50 

� The words are comment, and not a statement of fact; 

� There is a basis of fact for the comment, contained or 

referred to in the matter complained of; 

� The comment is on a matter of public interest, one which 

has expressly or implicitly put before the public for 

judgment or is otherwise a matter with which the public has 

a legitimate concern; 

� The comment was made honestly and was not actuated by 

malice. 

[81] The central question is whether or not the statements made in the disputed article 

were comments or statements of fact and if they were comments, whether there 

were factual bases supporting any of those ‘comments’.  In Charmaine Forde v 

Raffique Shah and T&T Newspaper Publishing Group Ltd HCA 4709 of 

1988 Hamel-Smith J. (as he then was) at page 27, quoted from Gatley on Libel 

and Slander (8th Ed.) at paragraph 710 that in order for the comment to be fair: 

 “The defendant must state the facts on which he is commenting.  

Often, these facts will be set out in the publication, but this is by 

no means necessary.  If, however, the facts upon which the 

comments purport to be made do not exist, the defence of fair 

comment must fail and comment based on matters of opinion 

only, which may or may not be true equally affords no defence.  

The question, therefore in all cases is whether there is a 

sufficient substratum of fact stated or indicated in the words 

which are the subject matter of the action… [or] Is there subject-

matter indicated with sufficient clarity to justify the comment 

being made?” 

[82] Mr. Maharaj submitted that the statements complained of did in fact constitute 

fair comment.  He stated that comment may be fair even if it is expressed in 



 

Page 44 of 50 

language which is violent, exaggerated or even unjust or prejudiced: McQuire v 

Western Morning News [1903] 2 K.B. 100 at 109,110.  He added that a 

comment may be fair even if it is irrational, stupid or obstinate: Turner v MGM 

[1950] 1 All E.R. 449.  What is required to constitute fair comment is that it be an 

honest expression of an opinion or an honest factual inference, which is based 

upon supporting facts.  He submitted that the facts on which the comments were 

based were the financial results and dealings of Plipdeco, which were facts either 

set out in the disputed article or which could be easily ascertained from Plipdeco’s 

published reports. 

[83] In my judgment, the defence of fair comment has not been made out.  I do not 

agree with Mr. Maharaj that the facts upon which the comments were based were 

“the financial results and dealings of Plipdeco”.  That is true of the first article 

written by Mr. Morales, an unimpeachable article which quite correctly pointed to 

the weaknesses inherent in the IAS 40 accounting system adopted by Plipdeco.  

The comments of Mr. Morales in that article, could not be termed a libelous and 

can reasonably be described as fair comment. 

[84] The same cannot be said of the article in dispute.  As I have found at paragraph 

69, the factual assertions upon which the article was based were untrue.  The IAS 

40 system of accounting did not involve the sale of land.  Indeed, that was a 

misrepresentation of how the system worked.  Mr. Traboulay, President of 

Plipdeco, conceded that there were significant unrealised profits for the years 

2002 to 2005 and that real profits remained static but that cannot justify the 

misrepresentations made in the article. 

[85] The Fantuzzi crane was bought brand new and functional.  The cause of the 

malfunctioning was a broken shaft which occurred at Plipdeco.  There was 

nothing in the tender process which was proven to be corrupt.  There were no 

ghost companies for the siphoning of directors’ fees.  All the factual assertions in 

the article were denied by the claimants and absolutely no evidence was brought 

by the defendants to prove the contents of the article.  The questions raised in 

Parliament and at the PAEC about the crane, appear to have been simply that.  



 

Page 45 of 50 

There was no evidential basis to show any form of corruption in the tender 

process which led to the purchase of the Fantuzzi crane.  Mr. Mohammed 

explained the reason why the management’s recommendation was not accepted.  

No effort was made by Mr. Morales, the publisher or editor, to ascertain the 

Board’s position.  The fact that the defendant’s belatedly sought to detain 

information from Plipdeco under the Freedom of Information Act compounds the 

error. 

[86] It follows the defence of fair comment was not made out since the facts upon 

which the article purported to comment were either untrue or a misrepresentation 

of the true facts, that is to say, there was no basis of fact for the allegations made 

in the article. Further, I do not consider that the article was a comment at all. The 

article appeared to be primarily concerned with reporting these erroneous facts 

rather than making any comment.   

[87] The defence of fair comment has not gotten past the first two limbs of the criteria 

set out at paragraph 80 herein and it is unnecessary for me to proceed beyond 

those first two limbs.  Mr. Maharaj submitted that Plipdeco being a public traded 

company, should be slow to take action in respect of articles published in the 

newspaper about it.  I do not agree.  It is entitled, like any other person, corporate 

or human, to take action to protect its good name.  If the article is fair, objective, 

in the public interest and made without malice, the writer has no cause for 

concern but it cannot be that companies such as the defendant can be subject to 

the most baseless and vicious of attacks and both company and board of directors 

are hobbled and unable to respond merely because the company is publicly owned 

or publicly funded.  I reject the submission as untenable. 

[88] Mr. Maharaj (the witness), asserted that the allegations were criticisms of 

Plipdeco in “certain areas of expenditure” but such criticisms must be based on 

fact not untruth or misrepresentation.  Mr. Morales’ ready admission of his failure 

to verify the truth of the allegations of the “Patriotic Whistleblower”, his 

conclusion that there was a firing/resignation of the auditors because of the fact 

that the auditors had been changed, his failure to properly read the annual report 



 

Page 46 of 50 

of 2003 which stated the true reason for the change and the lack of any 

independent verification policy by the publisher or editor of the Blast, show an 

irresponsible, almost cavalier, approach to journalism.  In my judgment, the 

article reported allegations which were false statements and which had the effect 

of discrediting the claimants in the eyes of the other members of the public and 

they are entitled to damages. 

Damages 

[89] Gatley on Libel and Slander (11
th

 Ed.) at para. 9.2 states that: 

“The purpose of general damages is to compensate the plaintiff for the 

effects of the defamatory statement, but compensation…is a more 

complex idea than it is in the case of injury to person or property by 

negligence….General damages serve three functions: to act as a 

consolation to the plaintiff for the distress he suffers from the 

publication of the statement; to repair the harm to his reputation 

(including, where relevant, his business reputation); and as a 

vindication of his reputation.” 

 The author went on to quote the following dictum of Windeyer J in Uren  v  John 

Fairfax & Sons Pty Ltd (1966) 117 CLR 115, 150 which was approved by Lord 

Hailsham in Broome  v  Cassel & Co. Ltd 1972 A C 1027 at 1071: 

“It seems to me that, properly speaking, a man defamed does not 

get compensation for his damaged reputation.  He gets damages 

because he was injured in his reputation, that is simply because 

he was publicly defamed.  For this reason, compensation by 

damages operates in two ways – as a vindication of the plaintiff 

to the public, and as a consolation to him for the wrong done.  

Compensation is here a solatium rather than a monetary 

recompense for harm measurable in money.” 

 See also the dictum of Peason L J in McCarey  v  Associated Newspapers (No.) 

2 [1965] 2 Q B 86 at 104-105, where he said: 



 

Page 47 of 50 

“Compensatory damages…may include not only actual 

pecuniary loss and anticipated pecuniary loss or any social 

disadvantages which result, or may be thought likely to result, 

from the wrong which has been done.  They may also include the 

natural injury to his feelings - the natural grief and distress 

which he may have felt at having been spoken of in defamatory 

terms, and if there has been any kind of high-handed, oppressive, 

insulting or contumelious behavior by the defendant which 

increases the mental pain and suffering caused by the 

defamation and may constitute injury to the plaintiff’s pride and 

self-confidence, these are proper elements to be taken into 

account in a case where the damages are at large.” 

[90] I am also mindful of the comments in South Hetton Coal v North Eastern News 

[1894] 1 Q.B. 133, that, “…where a trading corporation has suffered no actual 

financial loss any damages awarded should be kept strictly within modest 

bounds.” and of the observations of Lord Hoffman in The Gleaner Co Ltd v. 

Abrahams, Privy Council Appeal 86 of 2001, the assessment of damages in 

defamation is a daunting task.   

[91] Actual damage does not have to be proven but where not proven, damages should 

be modest.  The court, however, is entitled to take into account the 

highhandedness and insulting nature of the article.  In this case, Plipdeco was 

clearly identifiable to all the public as the corporation which was the subject of 

the article.  Mr. Traboulay contended that the result of the article was a serious 

drop in the value of the shares of the company but conceded in cross-examination 

that the statement of the chairman, Mr. Mohammed, that such fall in value may 

have been from an adjustment in the stock market which also affected other 

companies.  I am not satisfied therefore that the fall in share value was proven to 

have been solely caused by the article.   

[92] Mr. Traboulay also conceded that he was not at the company at the time of the 

article and could not speak first hand of what actually occurred.  I do not consider 



 

Page 48 of 50 

that concession to have been of any moment.  Mr. Traboulay is the President of 

the company and has access to its records.  His evidence of calls from 

shareholders of Plipdeco and trading partners about the article and their concerns 

would found from what is lodged in the company’s records and would be matters 

of record.  His evidence was that the company’s “trading reputation has been 

severely infringed”.  It is a publicly traded company.  Its reputation is important 

to the value of its goodwill.  An article alleging mismanagement and corruption in 

the course of its operation is bound to affect its goodwill and to have some effect 

on its share price.  The article’s innuendos as to mismanagement, corruption and 

waste were quite damaging.  I award the sum of one hundred thousand dollars 

($100,000.00) damages to Plipdeco.   

[93] As to first to fourth named claimants and the eighth named claimant, I consider 

that their evidence as to comments they received from friends and associates and 

family, is evidence of the public knowledge of their directorships in the company 

which goes to their injured reputations and of their injured feelings.  This is 

mitigated, however by the fact that their directorships would have been known to 

particular members of the public including its shareholders and employees.  The 

Guardian article and the Express report were written some two years earlier and 

their names would have been remembered only by specific members of the public 

who may have read them.  It was not a matter of general public knowledge. 

[94] The allegations were also quite damaging. The first to ninth claimants claim 

injury to their reputations, particularly in their respective offices and professions. 

They were all appointed to the Plipdeco board of directors, based on their 

competence in their respective disciplines. The allegations would have reflected 

adversely on them as professionals and a suggestion of corruption or 

mismanagement on anyone’s part, can last a lifetime.  The comments of Lord 

Nicholls of Birkenhead in Reynolds  v  Times Newspapers Ltd 1999 4 All E R 

609, 622 are apt.  He said:  

“Reputation is an integral and important part of the dignity of 

the individual.  It also forms the basis of many decisions in a 



 

Page 49 of 50 

democratic society which are fundamental to its well-being: 

whom to employ or work for, whom to promote, and whom to do 

business with or to vote for.  Once besmirched by an unfounded 

allegation in a national newspaper, a reputation can be damaged 

forever, especially if there is no opportunity to vindicate one’s 

reputation.  When this happens, society as well as the individual 

is the loser…Protection of reputation is conducive to the public 

good.  It is in the public interest that the reputation of public 

figures should not be debased falsely…consistently with these 

considerations, human rights conventions recognize that freedom 

of expression is not an absolute right.  Its exercise may be subject 

to such restrictions as are prescribed by law and are necessary in 

a democratic society for the reputation of others. 

See also the words of Bray CJ in the Australian case of Potts v Moran (1976) 16 

SASR 284, where he said at page 303: 

“It is clear that it is defamatory to impute to a man inefficiency 

or incapacity in his occupation unless that occupation is 

unlawful. To do so defames him, not only in the eyes of those of 

the same occupation or those connected with him in his 

occupation, but in the eyes of the community generally, or the 

reasonable members of it. In Alexander v. Jenkins [1892] 1 Q.B. 

797, at p. 800, Lord Herschell said (in an action for slander but 

the difference between libel and slander is not material for the 

present purpose): 

"It is quite clear that as regards a man's business, or 

profession, or office, if it be an office of profit, the mere 

imputation of want of ability to discharge the duties of 

that office is sufficient to support an action.” 



 

Page 50 of 50 

[95] The fact that Mr. Walters and Mr. Mendez were not cross-examined is a question 

of weight. Their business experience and qualifications were not matters which 

could have been seriously challenged. Neither could their evidence of what was 

said or told to them. Indeed, none of these matters was challenged by Mr. Maharaj 

in his cross-examination of Mr. Mohammed, Mr. Lewis or Mr. Shah. The 

claimants were all quite distinguished citizens engaged in public service, they are 

entitled to have their reputations vindicated by this court with an appropriate 

award.  In making the award, I also take into account the irresponsible and 

cavalier approach taken by the defendants and Mr. Morales to what is an 

important democratic function. I grant claimants one to four and claimant number 

eight the sum of fifty thousand dollars ($50,000.00) damages 

 In so far as the defendant sought to publicly apologise and that offer was refused 

by the claimants, I do not consider that it affects the quantum of damages in any 

way. The defendants offered a public apology, while maintaining that the 

defamatory article was fair comment.  I do not consider that to have been a proper 

offer of an apology and I consider that the claimants had no choice but to reject it.  

I am of the view that the defendants cannot therefore avail themselves of section 4 

of the Libel and Defamation Act. 

[96] The fifth, sixth, seventh and ninth claimants did not give witness statements, 

neither did they attend court on any occasion.  That does not disentitle them to 

damages, since libel is actionable per se but I consider that they have not 

prosecuted and proven their case and for these reasons I dismiss their claims with 

costs. The defendant will pay the costs of the first to fourth claimants, the eight 

claimant and the tenth claimant. 

 

NOLAN P.G. BEREAUX 

Judge 

8th April, 2009. 

 


