
REPUBLIC OF TRINIDAD AND TOBAGO 
 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
(VIRTUAL) 

 

CLAIM NO. CV2020-02847 

 

 

BETWEEN 

 

 

KEITH EDDY 

1st Claimant 

NICOLE GOPAULSINGH 

2nd Claimant 

 

AND 

 

 

GUARDIAN MEDIA LIMITED 

1st Defendant 

CURTIS WILLIAMS 

2nd Defendant 

ROSEMARIE SANT 

3rd Defendant 

 

 

Before the Honourable Mr. Justice K. Ramcharan 

 

Date of Delivery:  17th September, 2020 

 

Appearances: Mr. Elton Prescott, SC, Mr. Farai Hove Masaisai, instructed by Mr. I 

Jones and Mrs. J. Farah-Tull for the Claimants. 

 

Mr. Marc Campbell instructed by Mr. Andre Rudder for the Defendants. 

 

 

JUDGMENT ON INTERIM APPLICATION 

 

 

 

 

 



Page 2 of 26 
 

Background 

 

1. This is an application to continue an injunction granted without notice on 12th  

September, 2020.  The order retrained the Defendants from publishing further articles 

defamatory of the Claimants.  It further enjoined them to remove certain articles from 

various online sources.  The terms of the order are outlined as follows: 

a. An interim injunction be and is hereby granted prohibiting the 1st, 2nd and 3rd 

Respondents/Defendants, whether by themselves, their servants, agents or 

otherwise, from further publishing or causing to be published any words, 

statements and/or innuendos defamatory of the 1st and 2nd  

Applicants/Claimants, as complained of in the affidavits of Mr. Keith Eddy and 

Ms. Nicole Gopaulsingh filed and dated the 11th day of September, 2020. In 

particular, the printed newspaper article dated the 6th day of September 2020 

entitled “Money flowing at CEPEP” and accompanying front-page headline 

entitled “CEPEP $$ Scandal”, the printed newspaper front-page headline dated 

the 8th day of September, 2020, entitled “CEPEP probes $.22m payout to 2 

execs”, digital publications made onto the 1st Respondent/Defendant’s 

website at www.guardian.co.tt/news/money-flowing-at-cepep-

6.2.1200981.5da1dc4de4 and www.guardian.co.tt/news/money-flowing-at-

cepep-6.2.1200981.5da1dc4de4 and the 1st Respondent’s/Defendant’s social 

media page on Facebook at 

www.facebook/TTGuardian/posts/10157780234138067 and 

www.facebook.com/TTGuardian/posts/10157784859693067 and their 

Instagram profile https://www.instagram.com/p/CE3C6pop7sg/ and 

https://www.instagram.com/p/CEyoy5EJGSP/; 



Page 3 of 26 
 

b. An interim injunction be and is hereby granted prohibiting the 1st, 2nd and 3rd  

Respondents/Defendants, whether by themselves, their servants, agents or 

otherwise, from further publishing or causing to be published any words, 

statements and/or innuendos that are in breach of and/or a misuse of the 1st 

and 2nd Applicants’/Claimants’ private and/or confidential information, as 

complained of within their respective affidavits in support of this application, 

both dated the 11th day of September, 2020; 

c. An interim injunction be and is hereby granted compelling the 1st Respondent 

to remove all private and confidential information of the 1st and 2nd  

Applicants/Claimants in particular their private home addresses, signatures 

and contracts of employment from all of their online and social media 

platforms, namely the publications onto their Facebook page at 

www.facebook/TTGuardian/posts/10157780234138067 and 

www.facebook.com/TTGuardian/posts/10157784859693067, Instagram 

profile at https://www.instagram.com/p/CE3C6pop7sg/ and 

https://www.instagram.com/p/CEyoy5EJGSP/, and their website at 

www.guardian.co.tt/news/money-flowing-at-cepep-

6.2.1200981.5da1dc4de4 and www.guardian.co.tt/news/money-flowing-at-

cepep-6.2.1200981.5da1dc4de4, as complained of, within the 1st and 2nd  

Applicants’/Claimants’ affidavits dated the 11th day of September, 2020; 

d. An interim injunction compelling the 1st Respondent to remove the 

defamatory articles and headlines dated the 6th and 8th days of September, 

2020, as complained of in the affidavits of Mr. Keith Eddy and Ms. Nicole 



Page 4 of 26 
 

Gopaulsingh filed and dated the 11th day of September, 2020, from all of its 

online and social media platforms. 

 

Background Facts 

2. The Claimants are respectively the Chief Executive Officer and Corporate 

Secretary/Head Legal of the CEPEP Company Limited (CEPEP), a special purpose state 

enterprise whose main function is to “develop, implement and manage programmes 

that protect, enhance and beautify the environment in service areas known as 

environmental work areas”1.  It operates under the auspices of the Ministry of Local 

Government and Rural Development (formerly the Ministry of Rural Development and 

Local Government).  

 

3. The 1st Defendant is the owner of the “Trinidad Guardian” Newspaper (“the 

Guardian”), a daily news publication of national circulation throughout Trinidad and 

Tobago.  The Guardian publishes its stories by means of (a) printed newspapers which 

are sold throughout the country; (b) an online version of the printed newspaper which 

is available to those who subscribe to it (the e-paper); (c) the reproduction of articles 

contained in the printed newspaper as online articles on its website2; and (d) posting 

links to the website articles on its various social media platforms3.  The 2nd Defendant 

is the lead business editor of the Guardian and the 3rd Defendant is the Managing 

Editor of the Guardian. 

                                                      
1 CEPEP website 
2 www.guardian.co.tt  
3 Facebook: TTGuardian 
  Instagram: @TTGuardian 
  Twitter: @GuardianTT 

http://www.guardian.co.tt/


Page 5 of 26 
 

 

4. Starting 6th September, 2020, the 1st Defendant published articles which referenced 

CEPEP and made certain allegations with respect to the Claimants.   The articles were 

published in the printed and e-paper versions of the Guardian, and the articles were 

reproduced on the website.  Links to the various articles were posted to the Guardian 

Facebook page and pictures of the front page of the 2 issues of the printed paper, 

which contained references to the articles were posted on the Guardian Instagram 

page. 

 

The First Article 

5. The first article was published on 6th September 2020.  That article bore the headline 

“Money Flowing at CEPEP”.  A significant portion of the front page of the printed (and 

e-paper) issue of the Guardian referenced the inside article and read “CEPEP $$ 

Scandal” in large print and in bullet points stated “Salary hike and Luxury Car for CEO”; 

“Upgrades for Senior Managers Just Before Elections”; and “Chairman denies 

knowledge of salary changes”. 

 

6. The Article itself states can be divided into 4 sections. 

a. It alleges that the Claimants were the beneficiaries of salary increases while 

the country was in the midst of a financial crisis.  Reference was made to a 

memorandum penned by the 2nd Claimant to the HR Department of CEPEP 

advising them that the Board of Directors had approved inter alia, salary 

increases for the Claimants. 



Page 6 of 26 
 

b. It recounts conversations that the 2nd Defendant had with the 1st Claimant and 

the Chairman of the Board of CEPEP relative to the salary increases.  The 1st 

Claimant reportedly advised the 2nd Defendant to speak with the Chairman.  

The Chairman told the 2nd Defendant that she was unaware of any salary 

increases for the Claimants, that there was a recommendation or proposal, but 

that it had not gone anywhere.  The 2nd Defendant advised the Chairman that 

he had in his possession copies of signed contracts. 

c. It recounts unsuccessful attempts to contact the Line Minister and raises 

allegations that have been made against the Minister of interference in the 

operations of CEPEP, which the Minister has denied. 

d. It states that mere weeks before the General Election held on 10th August, 

2020, the 1st Claimant signed off on several extensions of contracts for officers 

whose contracts were not yet up for renewal. 

 

7. Following publication of the first article on 6th September, 2020, CEPEP issued a press 

release denying that the Claimants had received any salary increases.  It acknowledged 

that recommendations had been made in November, 2019, for the increases, but that 

at present they were awaiting approval from the HR committee and the Chief 

Personnel Officer (CPO).  It called for a retraction of the article by the Defendant.  On 

the same date a letter was sent from the Claimants’ Attorneys at Law to the Managing 

Director of the 1st Defendant calling on it to remove the offending article from its 

online publications.  It further stated that an in-depth letter would be issued pursuant 

to the Pre-Action Protocol for Defamation (the pre-action protocol letter) by 8th  

September, 2020. 



Page 7 of 26 
 

The Second Article 

8. The 1st Defendant declined to remove the article, and instead, on 8th September, 2020 

published a second article under the hand of the 2nd Defendant with the headline 

“CEPEP Probes $.22m Payout to 2 Execs”.  The front page of the printed (and e-paper) 

of the Guardian also devoted a significant portion of the front page to the story with 

the headline “CEPEP Probes $.22m Payout” and with the bullet points “2 Execs get tidy 

sums as increments”; “Board never gave approval to disburse funds”; and “Queries 

over who signed arrangement”.  The article repeats many of the matters raised in the 

first article, but further states that on 14th August, 2020, payments totalling about 

$226,000 had been paid to the Claimants as arrears of earnings for their new salaries 

from November, 2019 and that CEPEP had launched an internal investigation to 

understand how payments had been made.  It further stated that the 2nd Defendant 

had contacted the line Minister and the 1st Claimant, but neither wished to speak on 

record, however, it was revealed to the 2nd Defendant that the payments had been 

reversed.  Reference was also made to the press release by CEPEP.  The Front Page of 

the Guardian as well as the second article were accompanied by images which 

revealed the home addresses of the Claimants, particulars as to their salaries as well 

as their signatures. 

 

The Third Article 

9. Following the publication of this article, CEPEP again issued a media release indicating 

that the Claimants were not the recipients of the monies cited in the second article, 

that an accounting error had been made by the Automated Clearing House, which was 

subsequently rectified before the publication of the first article.  Subsequent to this, 



Page 8 of 26 
 

the Guardian published a third article in which the contents of the second Media 

Release are noted.  There is no byline in the article to indicate its authorship, and it 

was not referenced on the front page of the printed (or e-paper) edition of the 

Guardian. 

 

10. The pre-action protocol letter was sent and responded to by the Attorneys at Law for 

the Defendants.  In short they rejected the Claimants’ contention that the articles 

were defamatory of the Claimants setting up in essence defences of justification and 

responsible journalism (the Reynold’s Defence).  They only .agreed to remove all 

images which displayed the Claimants addresses.  The Claimants thereafter 

approached the court via this application for injunctive relief and an ex parte order 

was given on 12th September, 2020, preventing further publication of defamatory 

articles about the Claimants, and ordering the removal of the first and second articles 

and the Front Page references thereto from the Guardians online and social media 

presences. 

 

The Evidence 

11. Several affidavits were filed in respect of this application.  At the time that the original 

order was made, before the court was an affidavit each by the Claimants.  Later, the 

second Claimant filed a supplemental affidavit and the Chairman of CEPEP,  

Mrs. Marilyn Michael.  Finally, the Claimants instructing Attorney at Law filed an 

affidavit and the 2nd Claimant filed a further supplemental affidavit after the hearing 

of arguments, for the sole purpose of annexing a letter from the bank which she had 



Page 9 of 26 
 

requested.  On the Defendants’ part, the 1st Defendant filed an affidavit, the 2nd  

Defendant filed 2 affidavits, and the Instructing Attorney at Law filed an affidavit. 

 

12. For the most part, and insofar as their contents are relevant to this application, the 

affidavits repeated the facts set out above.  Further to these, the Claimants set out 

the circumstances in which they say their increases in salaries were approved by 

CEPEP’s board in November, 2019.  The 1st Claimant outlines the procedure with 

respect to the Automated Clearing House and indicates that errors are routinely made, 

but are usually swiftly rectified.  He deposes that on 18th August, 2020, he realised 

that payments were erroneously made to the 2nd Claimant and himself, and by the 

following day, he had issued a letter to rectify the matter.  He claimed that there was 

no scandal.  He makes note of some of the comments under the Facebook post of the 

articles. 

 

13. In her affidavits, the 2nd Claimant admits that she penned the November, 2019 

memorandum, but it was part of her duties as corporate secretary to inform as to the 

decisions of the Board.  She stated that she had noticed that the monies had been paid 

into her account erroneously, and that once this error was discovered, instructions 

were given to have the payments reversed.  Upon checking sometime later, she saw 

that she no longer had access to the funds.  However, in light of questions received by 

1st Claimant from the 2nd Defendant, she made checks again on 12th September, 2020 

and saw that the monies had been redeposited into her account.  This she said would 

be the subject of a police report and further undertook to provide the court with 

copies of her bank statements which was provided by her final supplemental affidavit.  



Page 10 of 26 
 

She stated that she believed that there was a conspiracy between rogue elements in 

CEPEP and all of the Defendants.  She however, provided no evidence to substantiate 

this conspiracy on the part of any of the Defendants. 

 

14. In her second supplemental affidavit filed shortly before this decision, the 2nd Claimant 

stated that she was advised by her bank that the funds had been deposited into her 

account, but that on receipt of an email of the error, the funds were placed on 

indefinite hold, and released on 10th September to be returned to CEPEP.  The 

Defendants submitted that this was a discrepancy and material non-disclosure by the 

2nd Claimant in that she had previously deposed that the funds had been returned to 

CEPEP since the 1st September. 

 

15. The Court is in total disagreement with the Defendants’ submissions.  It is to be noted 

that the 2nd Claimant is not responsible for the mechanics of returning the money.  She 

makes it clear in her supplemental affidavit that it was CEPEP who advised her that 

the monies had been returned.  What this actually means is open to interpretation, 

but what is clear is that by 28th August, 2020, steps had been taken to have the monies 

returned to CEPEP, and from that date she had no access to those funds, until 10th  

September 2020.  I do not see that the Second Claimant has made any material non-

disclosure at all in this matter, as it would appear to her that she had no access to the 

funds, and then she had access to the funds again, which could be interpreted as the 

money being redeposited into her account. 

 



Page 11 of 26 
 

16. Marilyn Michael deposed to the process by which the salaries were approved, but 

stated that they had not been finalised as the board was awaiting legal advice as to 

whether the proposal required cabinet approval.  She stated that her comments to 

the 2nd Defendant were misconstrued and that there is no scandal, nor is there any 

probe into either of the Claimants.  She said that she felt uncomfortable that the 

conversation had been recorded without her knowledge beforehand. 

 

17. The Instructing Attorney at Law deposed to the fact that despite the Court’s order, the 

front page of the e-paper still remained.  She further annexed a response to questions 

posed to the 1st Claimant by the 2nd Defendant on the 12th September, 2020.   

 

18. For the Defendants, the 3rd Defendant indicated that measures that had been put in 

place to remove the impugned articles and comments from the 1st Defendant’s online 

properties.  She deposed that it was felt that it was easier to remove the entire article 

from the Facebook and Instagram posts than to attempt to vet each comment.  She 

also deposed that the relevant pages from the e-paper had also been removed.  She 

further stated that the Defendants are willing to have this action expedited. 

 

19. The Instructing Attorney at Law for the Claimant referenced and annexed an article 

published by a local media organisation which spoke about the injunction. 

 

20. The 2nd Defendant recounted briefly the documents in his possession which he had 

prior to the publication of the article.  He recounted that the day before the 

publication of the first article, he spoke to the 1st Claimant and the Chairman of CEPEP 



Page 12 of 26 
 

and what they told him (which accords with what is stated in the article).  He further 

states that after the publication of the first article, he attempted to contact the 1st 

Claimant again as he intended to have the second article published, but was unable to 

do so.  He was however, able to contact the Line Minister, who advised him that he 

would get the 1st Claimant to contact him.  

 

21. The 1st Claimant did contact him later on.  He advised the 1st Claimant that he intended 

to write the follow-up article about the payments made into the Claimants’ accounts, 

and the 1st Claimant offered an off-the-record conversation.  The 1st Claimant 

implored him not to publish the story as the monies had been repaid, and referenced 

their communal alma mater.  He advised the 1st Claimant that this notwithstanding, 

he was going to publish the second article.  He referenced the off-the-record 

statement by the 1st Claimant that the payment had been reversed in that article, 

though he states he was never officially informed of this, or that the payment was due 

to an error.  He further claims ownership of the third article, though as noted, unlike 

the first two articles, there is no byline to indicate authorship. 

 

22. He further stated that the injunction prevented the publication of a fourth article 

which he had intended to have published on 13th September, 2020, and that the 

publication of the injunction by the Claimants to all media houses could cause the 1st 

Defendant to lose its competitive advantage with respect to the story. 

 

 

 



Page 13 of 26 
 

The Test to be Applied in Granting Interim Injunctions in Defamation Claims. 

23. Up until 2019, the law would have militated against the granting of an interim 

injunction with respect to defamation claims.  That is because, in this jurisdiction, as 

in most common law jurisdictions, the rule in Bonnard v Perryman4 would have 

applied.  That rule simply states that no interlocutory injunction ought to be granted 

in defamation cases where a Defendant swears an ability to justify the defamatory 

statement, unless the Court was satisfied that the defence had no chance of success.  

The rule, while seemingly limited to a defence of justification, was expanded in Green 

v Associated Newspapers Ltd5 to include all defences.  Once therefore, a Defendant 

could prove that there was a defence that was not doomed to failure, the Court should 

not grant an interim injunction preventing further publication.  Green v Associated 

Newspapers Ltd, made it clear that the normal criteria in determining whether to 

grant interim relief as outlined in American Cyanamid v Ethicon6 did not apply to the 

grant of interim relief in Defamation cases. 

 

24. The application of Bonnard v Perryman in this jurisdiction received detailed 

consideration in the case of Southern Medical Clinic Ltd v Rajkumar7.  In that case, 

the Defendant had published several posts on her personal Facebook page alleging 

negligence against the Claimants in relation to the functioning of medical equipment 

used to treat her and encouraging others to boycott the 1st Claimant.  The Claimants 

applied to the Court for an interim injunction compelling the Defendant to remove the 

                                                      
4 [1891] 2 Ch 269 
5 [2005] Q.B. 972 
6 [1975] A.C. 396 
7 Civ App S062 of 2019 



Page 14 of 26 
 

posts.  The judge at first instance refused to grant the injunctions on the basis that the 

rule in Bonnard v Perryman still applied in this jurisdiction. 

 

25. The Court of Appeal took the opportunity to consider whether it was appropriate for 

the rule to continue to apply in Trinidad and Tobago.  It considered firstly, the rationale 

behind the rule itself and noted that the rationale had been justified for 3 reasons: 

a. The importance the court attaches to the freedom of speech and the 

reluctance to interfere with that right prior to trial as the Claimant would be 

entitled to relief only after the trial. 

b. A judge must not usurp the function of the jury (defamation cases were triable 

by judge and jury up to 2013 in England). 

c. Until there has been disclosure and cross-examination, a court cannot safely 

proceed on the basis that what the defendants wish to say is not true, and the 

court has no business in stopping them from saying it, if the statements may 

be true or not.8 

 

26. However, the court noted that the rule limited the discretion of the trial judge, 

precluded the analysis of the balance of justice in individual cases, did not allow for a 

balancing of competing fundamental rights.  Once a defence is raised, the injunction 

must be granted. 

 

                                                      
8 Southern Medical Clinic v Rajkumar para 88 



Page 15 of 26 
 

27. The Court also noted that with the development of the Reynold’s defence, a 

defendant could succeed in a claim even though the publication was untrue and 

defamatory, once the publication was responsible and in the public interest. 

 

28. After careful consideration of the rule, the Court held that it no longer applied in 

Trinidad and Tobago.  It was stated that in determining whether an interim injunction 

ought to be granted, a trial judge should consider the balance of justice as outlined by 

the Court of appeal in Jetpak Services Ltd v BWIA International Ltd9.  Jones, JA 

postulated how a judge should approach the matter in the following terms: 

After ascertaining that there a case to be tried, and that there is a need to 

consider an injunction (that is to say that the publication was not a fleeting 

one), paramount consideration must be given to the freedom of expression 

and freedom of the press rights guaranteed under section 4 of the 

Constitution.   

Where a competing right arises, such as the right to private and family life, the 

Court must also take that into consideration and conduct a balancing exercise 

between the 2 competing rights.  The Court must also consider that at this 

stage there has been no determination on the question of whether the 

statement is in fact defamatory, which can only be achieved at trial.   

Finally, she counselled that thought must be given to giving directions for an 

early trial. 

                                                      
9 (1998) 55 WIR 362 



Page 16 of 26 
 

29. For his part, Rajkumar, JA, who delivered the leading judgment of the Court stated 

that a court would have to take all necessary measures into account.  They would 

include: 

a. “The paramount importance of freedom of expression in a democratic 

society 

b. The right to protection of individual reputation 

c. Though not applicable to relations between individuals, the recognition of 

the importance in this democratic society of the rights to freedom of 

expression, to freedom of the press and (c) the right of the individual to 

respect for his private and family life, as illustrative of the rights considered 

sufficiently important to be reflected in our constitution. 

d. The possibility in individual cases, that for example, where justification is 

raised, though a statement is not “clearly untrue”, the likelihood of it being 

justifiable on the material put forward by the publisher. 

e. The possibility that a publisher of a defamatory statement… may not have 

sufficient assets to satisfy any substantial award of damages after trial 

necessitated by a decimated reputation. 

f. A Court liberated from the Bonnard v Perryman rule would not need to be 

hampered by any illusory consideration or fiction that a non-existent jury 

was (a) separate fact finder which had not yet considered the issue”10 

 

                                                      
10 At paragraph 143 



Page 17 of 26 
 

30. On that basis, in determining whether to continue the injunction, this court must 

consider all the above. 

 

Application of the Test. 

31. The Defendants in their affidavits and response to the pre-action protocol letter have 

cited 3 defences up on which they presumably intend to reply, (a) fair comment 

(honest comment per Joseph v Spiller11); (b) justification and (c) Reynold’s Privilege. 

 

32. The defence of fair (honest) comment received extensive consideration in Joseph v 

Spiller, which stated the criteria in establishing the defence as follows: 

a. “The Statement in issue is comment and not fact; 

b. The matter in respect of which the comment is made is a matter of public 

interest; 

c. Where that matter consists of facts alleged to have occurred, the facts are 

true; 

d. The facts are “fair”12 

e. The statement is not made maliciously” 

 

33. Further, the Court noted that in general, the facts upon which the comment is made 

must identified by the comment, or generally available to the public.13 

 

                                                      
11 [2010] UKSC 53 
12 At paragraph 83 
13 Paragraphs 88 – 104. 



Page 18 of 26 
 

34. Examining the publications in question, can it be said that any of the articles 

complained of would qualify as honest comment?  Attorney at Law for the Defendants 

did not reveal A perusal of the articles and the front pages reveal that only the matter 

that could really be considered a comment is the description of the situation at CEPEP 

as a scandal.  This could be considered either a comment or an assertion of fact, and 

whether it is would be something to be determined at trial.  Looking at the other 

factors, it is certainly based on some facts which have been accepted by both sides, 

and again, the truth of the facts must be determined at trial.  What can be said at this 

stage is that there is no evidence that anything the comment (if it is indeed a 

comment) was patently untrue.  On the question of malice, in honest comment, malice 

means that the commenter is expressing his honest opinion, and not one that was 

dishonest, or motivated by spite or ill-will.  Although the Second Claimant has averred 

a belief that there is a conspiracy between persons at CEPEP and the Defendants, she 

has not, at this stage given any evidence to support that view. 

 

35. On the question of public interest, the Claimants sought to underplay the public 

interest of the matter given the fact that the approvals for the increases were made 

since November, 2019, before the current circumstances and further that the 2nd 

Defendant admitted that financial considerations were behind the story. 

 

36. I am of the view that the issue is at the very least prima facie of a public interest, as 

on the face of it, the payment of monies and salaries of those employed by state 

enterprises, who are paid by the tax payer (as the Claimants are) is in the public 

interest.  Further, the mere fact that a publication would be beneficial to the financial 



Page 19 of 26 
 

bottom line of the publisher does not necessarily preclude it from being in the public 

interest. 

 

37. In the circumstances, the court is of the view that there is a defence of honest 

comment that can be raised at trial, and which is not doomed to fail. 

 

38. On the question of justification, it is to be noted that the Claimants actually dispute 

relatively few of the facts raised in the article.  The issues in dispute are as follows: 

a. Is there a scandal at CEPEP? 

b. Were the Claimants the recipients of monies that represented “increments” 

for the new salaries which had been recommended by the Board of CEPEP in 

November, 2019? 

c. Was there an investigation into how monies were deposited into the 

Claimants’ accounts? 

 

39. It is to be noted that the third article recognised that CEPEP indicated that the monies 

paid to the Claimants as “increments” on 14th August, 2020, were so paid in error and 

had been returned.  The Court is of the view that at this stage, for the most part, the 

defence of justification is not doomed to failure except for the allegation that there 

was an investigation into the payments.  The 2nd Defendant did not, either in his 

article, or in his affidavits provide a scintilla of evidence that there was an investigation 

ongoing.  As Rajkumar, JA noted in Southern Medical Clinic Ltd v Rajkumar: 

“However, mere allegations or accusations without a scintilla of material to 

substantiate them, even though it is contended by a defendant that they will be 



Page 20 of 26 
 

justified at trial, cannot fall into any special category so as to exempt them from 

appropriate scrutiny at a pretrial stage.”14  Further, he stated: “On a balance of 

justice approach, a court would be permitted to consider the harm done to the 

claimant associated with the refusal of a pretrial injunction to restrain a grave 

defamatory allegation which has little evidential foundation at that stage, without 

necessarily needing to await trial and await cross-examination of witnesses.”15. 

 

40. In order to satisfy the Reynold’s defence, a defendant must show that the matter is in 

the public interest, and that he exercised responsible journalism in publishing the 

article.  Again, it is not the duty of the court to ascertain at this stage whether there 

has been responsible journalism, but whether at this stage, the defence is doomed to 

fail. 

 

41. On the uncontroverted evidence, the following is revealed: 

a. The 2nd Defendant sought comment from the 1st Claimant who referred him to 

the Chairman. 

b. The conversation between the Chairman and the 2nd Defendant was outlined 

in the article. 

c. The 2nd Defendant was in receipt of documents from persons within CEPEP. 

d. The 2nd Defendant gave the contents of the off the record conversation with 

the 1st Claimant insofar as he stated that the monies were repaid. 

                                                      
14 At paragraph 105 
15 At paragraph 107 



Page 21 of 26 
 

e. The 1st Defendant caused the contents of the second CEPEP news release with 

respect to the accounting error and the repayment of the money to be 

published (purportedly under the hand of the 2nd Defendant) 

f. The 2nd Defendant was never provided with the letter dated 19th August, 2019, 

seeking the return of the money prior to these proceedings. 

 

42. The Claimants submitted that there could not be responsible journalism because the 

2nd Claimant was not contacted for comment.  However, it is to be noted that the law 

does not make seeking comment from the Claimant a necessity and it will be a 

question to be determined on trial whether the 2nd Defendant ought to have sought 

comment from the 2nd Claimant in light of the information he had, and the other 

communication he had with the Chairman and the 1st Claimant. 

 

43. With respect to the question of whether the matter is in the public interest, as noted 

above, at this stage, the matter is prima facie in the public interest.  In the 

circumstances, the Reynold’s defence is not doomed to fail. 

 

44. On a general note on the question of malice, the Claimants have asserted that there 

is a conspiracy between the Defendants and elements within CEPEP.  This was averred 

to by the 2nd Defendant and was raised in pre-action correspondence.  However, no 

evidence of such has been provided at all.  In fact, at present, there is no evidence 

from which the court could make a finding of malice on the part of any of the 

Defendants. 

 



Page 22 of 26 
 

45. Having considered the various defences, it is now left to the court to engage in the 

exercise of finding where the balance of justice lies. 

 

46. As the court noted in Southern Medical Clinic v Rajkumar, paramount consideration 

must be given to the freedom of expression as guaranteed under the constitution.  

This must be counter-balanced by the right to reputation, which Rajkumar, JA was 

willing to consider fell in the right to privacy and family life. 

 

47. The Defendant sought to say that the fact that the order was granted was published 

in an article, and that the 1st Defendant sought to lose revenue on the inability to 

publish further articles.  I do not agree.  Firstly, a reader of these articles would 

understand that there was no finding that the Defendants had defamed the Claimants, 

but that the order was merely interim, and secondly, this is not a story which has an 

exceptionally short shelf life.  If the court were to grant interim injunction, yet 

determine after trial that there was no defamation, then the subject matter, that is to 

say, the propriety of expenditure at a State Enterprise would still be germane, 

relevant, and in the public interest.  These do not counter the possible loss of 

reputation that the Claimants would suffer. 

 

48. Counsel for the defendant noted that the Claimants would be entitled to damages and 

it would be known that they were the beneficiaries of a judgement that they were 

defamed.  Again, there are times where no amount of damages could compensate for 

the loss of reputation that one suffers as the result of being defamed.  Further, the 

court takes judicial notice of the fact that while many defaming articles and headlines 



Page 23 of 26 
 

are given prominence in publications, their retractions are usually obscure with no 

reference in the headline as to whom the retraction refers. 

 

49. Having said that, the court of the view that the balance of justice lies in the discharge 

of the injunctions with the exceptions outlined below.  The Court has come to this 

view when taking into account the balance of the freedom of expression and the right 

to privacy and family life.  It is to be noted that the articles in question have put the 

point of view of the Claimants and have stated that CEPEP has indicated that the 

monies have been returned.  It is further noted that the actual facts and issues 

between the parties are quite narrow, as noted above.  In the circumstances, the 

balance must come down in favour of upholding the freedom of expression and 

freedom of the press. 

 

50. There are two areas however, where the court is of the view that restraint is justified.  

Firstly, there is the question of images in which the personal information of the 

Claimants were contained.  It is to be noted that the Defendant had agreed to remove 

those images, and rightly so.  They definitely flew in the face of the Claimants’ right to 

privacy, and were completely unnecessary to the story.  I exempt from this the salary 

and benefits payable to the Claimants.  While this is technically personal information, 

it is not unusual for the salaries of public officials as well as employees and officials of 

state enterprises to be in the public domain.  It is therefore not confidential personal 

information. 

 



Page 24 of 26 
 

51. Secondly, there is the reference to an investigation being conducted by CEPEP against 

the Claimants.  There is no evidence at all of any investigation or probe into how the 

moneys were deposited into the Claimants’ accounts.  It is the Court’s view that no 

defence of justification or responsible journalism or honest comment could be 

sustained at trial.  However, the Court is not of the view that the article itself ought to 

be removed from the or the headline above it, in the e-paper.  The article on the whole 

only makes passing reference to any investigation, further, it is likely that anyone who 

would have accessed the e-paper would have done so already, the article being over 

a week old.  However, the court is ordering that the front page of the e-paper, which 

has the headline announcing the probe, with no immediate reference to the inside 

article should be removed, as there is no scintilla of evidence that there is any 

investigation or, if the images and references to the investigation by CEPEP are 

removed, then the front page can remain.   

 

52. Further, the Court orders that if online access to the article is restored, the headline 

there should be changed to remove any reference to a probe or investigation, further, 

as it is possible to edit these articles, it would be easy to remove the passing reference 

to the purported investigation.  Unlike the e-paper, the Court takes judicial notice that 

many website articles often are highlighted as “most read” or “related”.  If the 

Defendants intend to pursue this series of articles, then there is all likelihood that the 

related articles may be promoted alongside new ones. 

 

53. Of course, further publication of the allegation that CEPEP is probing how the money 

was paid into the accounts of the Claimants is prohibited. 



Page 25 of 26 
 

 

54. It is to be noted that there is nothing in this order which prevents the Defendants from 

continuing to publish the series of articles intended, once the limitations as outlined 

in the court’s order are maintained. 

 

55. On the question of costs, in light of the manner in which the court has ruled, that is to 

say, some aspects of the injunction being maintained, and some being discharged, the 

Court is of the view that the appropriate order for costs would be costs in the cause 

to be assessed by a Registrar if not agreed.  Should the Claimant be successful, the 

Costs are certified fit for Senior Counsel. 

 

Order 

 

56. In the circumstances, the order of the Court is as follows: 

a. The Order granted on the 12th September, 2020, is hereby discharged. 

b. The Defendants whether by themselves, their servants and/or agents are 

restrained from publishing any of the Claimants personal information or any 

images containing the personal information of the Claimants, with the 

exception of the salaries and benefits payable to the Claimants by CEPEP, until 

the trial of this action or until further order. 

c. The Defendants are to remove and not repost the front page of the e-paper of 

the Trinidad Guardian Newspaper published on 8th September, 2020, until the 

trial of this action or until further order.   

d. The Defendants are restrained from posting or publishing any photograph or 

digital representation of the front page of the Trinidad Guardian published on 

the 8th September, 2020, until the trial of this action or until further order. 



Page 26 of 26 
 

e. The Defendants are restrained from publishing or republishing any allegation 

that there is a probe or investigation by CEPEP into how monies, representing 

arrears of increases in salaries and benefits were paid into the bank accounts 

of the Claimants in or around 14th August, 2020, with the exception of the 

article and headline on page 5 of the e-paper of the Trinidad Guardian 

published on 8th September, 2020, until the trial of this action or until further 

order. 

f. The Costs of this application are costs in the Cause, certified fit for Senior 

Counsel if the Claimant is successful in the Cause. 

 

KEVIN RAMCHARAN 
JUDGE 


