
Page 1 of 25 

TRINIDAD AND TOBAGO     

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

 

CLAIM CV2006-01002 

(HCA S30 OF 2003) 

BETWEEN 

 

LUANNA TAYLOR 

 

CLAIMANT 

And 

 

T&T NEWS CENTRE LTD. 

DAVID MILLETTE 

DEFENDANTS 

 

 
Before The Honourable Mr. Justice Stollmeyer 

 

Appearances: 

 

Mr. A. Ramlogan for the Claimant 

Mr. V. Maharaj for the Defendants 

 

 

JUDGMENT 

 

 

This is a claim in libel flowing from an article headed "OWTU branch president: 

No union men promoted at NP" which appeared in the weekly publication of the 

"TnT Mirror" on 5th July 2002. 

 

The TnT Mirror is published by the First Defendant, T&T News Centre Ltd. and 

the article was written by the Second Defendant, David Millette, who was then a 

reporter employed by the First Defendant.  The article itself was based on his 

interview of Marcelle Johnson who was at that time the President of the Oil Fields 

Workers' Trade Union Branch at the Trinidad and Tobago National Petroleum 

Company Ltd.  Indeed, the article comprises almost exclusively of quotations of 

what Mr. Johnson said to Mr. Millette and is a series of assertions of fact.  It does 



Page 2 of 25 

not set out to be a commentary by Mr. Millette, or Mr. Johnson for that matter on 

anything.  The importance of this will become apparent in due course. 

 

What Mr. Johnson is quoted as saying in this article apparently refers to an earlier 

article published in the TnT Mirror on or about 28th June 2002 ("the prior 

Article").  Mr. Johnson says that this earlier article was headed "Surprise 

appointments, promotions lead to TENSION AT NP!" and, from what he says, 

must obviously have referred to Ms. Taylor, but I have no evidence of what it said 

about her, except for the Second Defendant’s unchallenged evidence that the 

earlier article claimed that the Claimant, who had previously administered affairs 

at NP's nine Quick Shoppes, had been re-assigned and replaced by other workers. 

 

The article in question (of 5th July 2002) ("the Article"), and what Mr. Johnson is 

quoted there as saying, sets out to be a refutation of what had been said in that 

earlier article.  That part of the article in question and the words complained of by 

the Claimant are that Mr. Johnson said to Mr. Millette. 

 

"They talk about Rehanna Hassanali and Louanna Taylor, but the first 

thing to be said about those two is that they came to NP from the 

infamous UNC's PASU office, where they used to work. 

 

They were hand-picked by Seepersad Bachan to overseer the C-Stores 

because of their close relationship to her." 

 

The Article in its entirety is included as an addendum to this judgment. 

 

Publication of these words is admitted both in the defence (at paragraph 3.) and in 

the Defendants' statement of admitted facts filed 21st July 2004.  That is a 

perfectly correct admission to make and leaves for speculation the reason 

underlying the contentions to the contrary, and on republication, set out in the 

written submissions filed on behalf of the Defendants.  The First Defendant 



Page 3 of 25 

clearly published the article.  That Mr. Johnson was not sued is not relevant; a 

person who considers himself – or herself – defamed can, as a general rule, sue 

anyone who publishes the statement complained of Again.  No issue was (nor 

could it be) raised that the words complained of did not refer to the Claimant, 

despite the submission on behalf of the Defendants that the spelling of her first 

name in the article is different to that in these proceedings.   

 

The following defences were also raised: 

 

1. The words complained of were not defamatory of the Claimant, 

either in their natural and ordinary meaning or by way of innuendo; 

2. Justification; 

3. Fair comment; 

4. Qualified privilege; 

5. The protection and immunity afforded by the Constitution of 

Trinidad and Tobago. 

 

No issue of malice was raised by the Claimant either in her statement of case or 

by way of a reply.   

 

As to the defamatory meaning of the words complained of, the Claimant puts 

forward six meanings attributable to those words in their natural and ordinary 

meaning: 

 

1. The Claimant was a former employee and/or worker of an infamous 

office called PASU, which was an arm of the United National Congress 

Political Party; 

2. The Claimant was "hand-picked" because of her close relationship with 

the then Chairman of the company, Ms. Carolyn Seepersad-Bachan; 

3. The Claimant had improperly obtained employment because of her close 

relationship with the Chairman; 



Page 4 of 25 

4. The Claimant had improperly obtained employment or a position in the 

company on the basis of political and/or other favoritism and bias based 

on her close relationship with the Chairman; 

5. The Claimant was not qualified for the job she was performing and/or 

was not selected on the basis of her merit and ability; 

6. The Claimant knowingly accepted this employment and/or position as a 

political or other favour. 

 

The words complained of are said to be capable of the same meanings by way of 

innuendo. 

 

Background 

 

At the time the Article was written the Claimant was an Administrative Assistant, 

grade 5, at the Trinidad and Tobago National Petroleum Marketing Company 

Limited ("NP"), having joined the company in 1982 as a temporary secretary.  

She was then appointed to a permanent post at grade 1 in July 1983 and after a 

series of appointments was appointed to grade 5 on 1st March 1999.  This was 

after she had completed successfully a number of training courses and workshops 

including "Secrets of Successful Marketing" in 2000.  Prior to this last 

appointment, she had passed the CXC examinations in Principles of Business and 

Principles of Accounting in 1999.  At the time of her appointment to grade 5 she 

had been working in the Human Resources Department, but was transferred to the 

Marketing Department on this appointment. 

 

Her academic qualifications continued to progress and in 2003 she obtained an 

Associate Degree in Management, and a Bachelors Degree in Business 

Management in 2008.  She started studying for her Masters Degree in Marketing 

after this. 

 



Page 5 of 25 

Her duties in June/July 2002 included oversight and implementation of the NP's 

retail sales policies.  She travelled around the country managing distributors of 

petroleum and other products sold by NP.  When NP decided in 2000 to open its 

"Quick Shoppes" at its gas stations, she had been asked to co-ordinate and assist 

getting them ready to begin operations.  This is a direct contradiction of the 

Second Defendant's evidence of her being re-assigned, and I accept what the 

Claimant says.  She obviously continued to function in that capacity after July 

2002.   

 

She makes no mention in her examination-in-chief one way or another whether 

she worked at "…the infamous UNC's PASU office…" although this is 

specifically denied in her statement of case.  She was asked nothing about this in 

cross-examination, although the defence denies the assertion in her statement of 

case that she never worked there.  Given the plea of justification, it is for the 

Defendants to demonstrate that the Claimant did not in fact work there and the 

only evidence of this is Marcelle Johnson's evidence.  His evidence-in-chief is 

that he had been informed in 2001 that the Claimant worked at the PSU office, 

and that he telephoned her there on several occasions.   

 

Mr. Johnson does not say, however, that he actually spoke to the Claimant by 

telephone at the PASU office.  Further, in cross-examination he was asked how 

many times he had called her there, to which his response was "more than one."  

This was after he was asked if he called her there on a regular basis and he 

responded "I don't know if it was regular, but I had reason to call there."  He 

admitted that he never raised with her the issue of her working at the PASU 

office, saying "That was not my concern."  He was adamant that he had raised the 

issue of the Claimant's transfer from Human Resources to Marketing with Mr. 

David Rampersad who was at that time the Divisional Manager of NP.  This is 

flatly denied by Mr. Rampersad in his evidence-in-chief and he was not shaken on 

this in any way during his very brief, perhaps cursory, cross-examination. 

 



Page 6 of 25 

On occasion during cross-examination Mr. Johnson was vague and I am not 

persuaded that this was due either to a difficulty or failure of recollection.  I was 

not impressed by his evidence and have come to the conclusion that he did not in 

fact telephone the Claimant at the PASU office.  Further, and more to the point, I 

am not persuaded that there is evidence before me to satisfy me that she did in 

fact work there.   

 

Mr. Johnson's further evidence is that "I am also aware …that the Claimant and 

another employee were hand-picked by a senior official at NP to supervise the 

operations of its C-stores ahead of two other employees with more seniority in the 

same department and who were previously supervising the C-store operations."  

He does not give any evidence as to how he became aware of this and when it 

comes to the assertion in the Article that "they were hand-picked by Seepersad-

Bachan…because of their close relationship with her…" he says nothing more 

than he met with Mr. David Rampersad on the matter and was told this by Mr. 

Rampersad.  As I have already said, Mr. Rampersad denies that there was any 

meeting between him and Mr. Johnson and, once again, I find myself 

unpersuaded by Mr. Johnson's evidence. 

 

I turn now to the various defences. 

 

The Words Complained Of Are Not Defamatory 

 

No issue is raised as to anything published in the prior article, or in any 

subsequent article.  The complaint relates only to the two paragraphs pleaded in 

the statement of case. 

 

In deciding this issue it is necessary to consider the context in which they were 

written, the manner in which they were published, the matters to which they relate 

and which would influence those to whom they were published in putting a 

meaning on them (see Gatley on Libel and Slander 10th Ed. Paragraphs 3:28, 



Page 7 of 25 

3:29).  The meanings attributed to the words complained of must not be strained 

or forced or an unreasonable interpretation (see Jones v. Skelton [1963] 1WLR 

1360).  It is a matter of impression to an ordinary person on a first reading, not on 

a later analysis (see Hayward v. Thompson [1981] 3AllER 450).  The question is 

what the words would convey to the ordinary man: it is not one of construction in 

the legal sense (see Lewis v. Daily Telegraph Ltd. [1963] 2AllER 151).  "One has 

to look for the gist of the libel…it is the perception of the ordinary man rather 

than simply the view of the Plaintiff, which is paramount.  The ordinary man is 

going to read the whole of the article.  He then gets a complete picture of what is 

being said and it is at that stage that the libel crystallises" (se Forde v. Shah 

[1990] 1TTLR 73).  Ultimately the test is "would the words tend to lower the 

plaintiff in the estimation of right thinking numbers of society generally (Sim v. 

Stretch (1936) 52 TLR 669) or be likely to affect a person adversely in the 

estimation of reasonable people generally" (Gillick v. British Broadcasting 

Corporation  [1996] EMLR 267 at page 275). 

 

The principles guiding the Court in arriving at a conclusion as to whether words 

complained of are defamatory are perhaps best summarised in Skuse v. Granada 

Television Ltd. [1996] EMLR 278 by Sir Thomas Bingham MR.  Reference can 

also be had to the decisions in Bonnick v. Morris [2002] 3WLR 820 and 

Charleston v. News Group Newspaper [1995] 2AC 55; and Mapp v. News Group 

Newspapers [1998] QB 520. 

 

The Article as a whole and context in which it was written is important. 

 

It was an interview requested by Mr. Johnson, the union's branch president at NP 

during which he expressed his views on certain matters concerning the manner in 

which NP was being operated.  NP is a limited liability company owned by the 

Government of Trinidad and Tobago, and appointments to its Board of Directors 

are made by the Government "of the day."  All this is well-known. 

 



Page 8 of 25 

While there is no evidence as to what was said in the prior article it is obvious that 

Mr. Johnson is giving his views as to events taking place within NP's 

administration, and that he is unhappy with what had been said in the prior article.  

It is equally obvious that he was displeased with the manner in which Carolyn 

Seepersad-Bachan had functioned in her capacity as Chairman, and he was not 

impressed by her successor, Mr. Franklyn Khan.  All this makes up the bulk of the 

Article.  The only references to the Claimant are to be found in the words 

complained of and the four paragraphs that follow: 

 

"Hassanali, a confirmed sales representative, has simply been 

reassigned to see about the old network, but she was always based in 

south.   

And it should be noted that in the past, sales reps were always rotated.   

Taylor was not a confirmed sales rep, and she has now reverted to her 

substantive post. 

They have not lost any remuneration; the only thing they have lost is 

their contact with the sole suppliers." 

 

I turn now to the words complained of and their natural and ordinary meanings as 

pleaded, applying the principles set out above. 

 

The references to the Claimant and her employment at NP are to be read in the 

context of the Article as a whole, and the complaints about Seepersad-Bachan in 

particular.  Those complaints are about the manner in which Seepersad-Bachan 

functioned, not about how the Claimant obtained employment at NP.  The further 

complaint, if it can be so described, is that the Claimant was hand-picked by 

Seepersad-Bachan and so selected on the basis of a close relationship.  None of 

this I should say, has proven to be factual.  Additionally, the clear impression, if 

not an assertion of fact, is that the Claimant "came to NP from the infamous 

UNC's PASU office, where [she] used to work.  That is flatly contradicted by the 



Page 9 of 25 

evidence, the unarguable evidence, that the Claimant had been working at NP 

since 1983.  Any reasonable, informed, person would come to this conclusion. 

 

First, I have come to the conclusion that the words complained of do not have, nor 

can they properly be interpreted as having, the ordinary and natural meaning that 

the Claimant "…improperly obtained employment because of her close 

relationship with the Chairman" (paragraph 4(c) of the statement of case).  There 

is nothing in the article to suggest that the Claimant obtained employment with 

NP, either improperly or otherwise, or that she did so based on her close 

relationship with the Chairman.  A close relationship does not of itself mean 

necessarily that there is anything improper in the selection of a person to fill a 

position.  There is nothing to show any close relationship between Seepersad-

Bachan and the Claimant. 

 

Second, there is nothing to suggest that the Claimant "…improperly obtained 

employment…on the basis of political and/or other favoritism and bias based on 

her close relationship with the Chairman" (paragraph 4(b) of the statement of 

case).  There is nothing in the Article that links Seepersad-Bachan with PASU or 

any political party, which might itself raise the suspicion of there being some 

form of collusion in the Claimant being appointed to this position.  Even if that 

were so, however, there is nothing – as I have said – to show that the Claimant 

improperly obtained employment.  Again, the allegation is of her being hand-

picked because of a close relationship, but there is nothing to show or to suggest 

that employment at NP was obtained on the basis of any close relationship. 

 

Third, there is nothing in the Article to show that the Claimant "…knowingly 

accepted this employment …as a political or other favour" (paragraph 4(f) of the 

statement of case).  Again, what the Article does say is that she was hand-picked 

by Seepersad-Bachan because of the close relationship.  The Article suggests 

nothing to show that the Claimant played any role, active or otherwise, in this 



Page 10 of 25 

employment being offered to her, nor that she accepted it as a political or other 

favour. 

 

It is clear, however, that the words complained of mean or were intended to mean 

that the Claimant was a former employee and/or worker of an "infamous office" 

called PASU, which was an arm of the UNC (paragraph 4(a) of the statement 

case).   

 

On the evidence, it is clear that PASU had been embroiled in public controversy 

over charges of illegal activities, in particular "voter padding" which the general 

public came to understand to mean plotting to fraudulently steal a general election 

by transferring votes from one constituency to another.  From the evidence it is 

also clear that several people employed by PASU had been charged with criminal 

offences relating to this activity.  This is the Claimant's unchallenged evidence 

and this is no evidence from anyone to the contrary.  Her evidence on this is 

supported by a series of articles published by the First Defendant and attached to 

her witness statement.  Although obviously hearsay, no objection was taken to 

them and while I do not regard them as being factual, they serve to lend some 

weight – however minimal – to the Claimant's evidence. 

 

Having been described as former employee of PASU, it would be well within the 

thinking and opinion of the ordinary, reasonable person that the Claimant had 

been involved in some illegal activity, and if not illegal, then immoral, or that she 

had been associated with persons who had been so involved. 

 

It is also clear that the words mean or were intended to mean that the Claimant 

was hand-picked because of her close relationship with the then Chairman 

(paragraph 4(b) of the statement of case).   

 

Being hand-picked carries with it a connotation of favoritism when placed in the 

context of a close relationship.  To the ordinary, reasonable, person a selection in 



Page 11 of 25 

this manner is not based on merit or perhaps on seniority, but purely on the basis 

of the close relationship and, while there may not necessarily be anything illegal 

about it, does carry a connotation of impropriety.  It is clear from the evidence, 

however, that the Claimant had both qualifications and experience which would 

qualify her for the position she held.  There is no evidence to support the 

allegation of favouritism. 

 

The Claimant, at paragraph 6. of the statement of case, places the same meanings 

on the words complained of by way of innuendo as she does in their natural and 

ordinary meaning.  In the circumstances therefore and on the basis of what I have 

set out above I have come to the conclusion that the words complained of are 

defamatory, and further, that they are clearly defamatory of the Claimant.   

 

Although words may be defamatory, the article as a whole must be considered 

because there may be other parts of it which take away the sting of the defamation 

(see e.g. Charleston; Gordon v. Amalgamated T.V. Services Pty. Ltd. [1980] 2 

NSWLR 416) – the bane and the antidote are to be taken together. 

 

This often happens when the conclusion of an article seems to remove the original 

or initial slur on the character.  The mere presence of an antidote in the form of a 

denial does not of itself suffice, however, and the antidote must offset or displace 

the bane to the extent of the reader is not left in a position of having to chose 

between inconsistent assertions (see Gatley para 3.29). 

 

The four paragraphs that follow the words complained of I do not in my view 

provide the required antidote; at least to the extent that it offsets or displaces the 

bane, or the sting, of the defamation.  Nor does anything else in the Article. 

 

 

 

 



Page 12 of 25 

Justification 

 

A defence of justification requires the Defendant to prove that the substance of 

the defamatory statement, the main charge or gist of the libel, is true.  It is not 

sufficient to prove that he believe the statement was true (see e.g. Sutherland v. 

Stopes [1925] AC 47; Ford v. Shah).  

The particulars pleaded in the defence of justification come down in effect to the 

following: 

 

1. After publication of the prior article, Mr. Johnson contacted the Second 

Defendant indicating that he wanted to respond to the first article; 

2. The Second Defendant interviewed Mr. Johnson and was told by him that 

the Claimant, who was employed as an Administrative Assistant at NP, 

was performing duties at the Retail Sales Department and was working at 

the UNC's PASU office.  Mr. Johnson on several occasions had cause to 

telephone the Plaintiff at the PASU office during normal working hours in 

connection with work-related matters at NP; 

3. Mr. Johnson also informed the Second Defendant that he had personal 

knowledge that the Claimant and another employee were hand-picked to 

supervise NP's operations at it C-Stores.  In his capacity as the OWTU 

branch president at NP, he expressed the union's dissatisfaction with the 

appointment of these two employees ahead of two other senior employees 

in that department to the then acting CEO (as Mr. Johnson describes the 

position), Mr. David Rampersad.  Mr. Rampersad's response to this was 

that the appointment of the Claimant and the other employee was "the 

doing of the Chairman" Carolyn Seepersad-Bachan, and that he was 

consequently unable to change it. 

 

I have already come to the conclusions that the Defendant has failed to prove that 

either Mr. Johnson spoke to the Claimant at the PASU office, or that she was 

employed there.  Further, I have come to the conclusion that the issue of the 



Page 13 of 25 

appointment of the Claimant and one other person ahead of two other senior 

employees was not raised with Mr. Rampersad.  Indeed, even if it had been raised, 

there is nothing in the Article that refers to these appointments.  Consequently, I 

am not satisfied that the statements complained of were true, and the Article was 

therefore necessarily incorrect.   

 

The issue of malice being proven by the Claimant does not arise.  The defence 

must fail.   

 

Fair Comment 

 

A defence of fair comment on a matter of public interest requires the defendant to 

prove that the statement or words complained of is, or are, bona fide comment and 

not a fact, and that there is basis for the comment.  It is not a matter of whether 

the comment is fair having regard to the facts upon which it is based (see e.g. 

Sutherland v. Stopes).  The facts pleaded must themselves be proven to be true.  

The facts must be stated accurately (see e.g. Branson v. Bower The Times 23rd 

July 2000).  The comment must not misstate facts, and if a defendant misstates 

any of the facts upon which he comments, he negatives the possibility of fair 

comment.  The omission of a highly relevant fact may amount to a misstatement 

(see e.g. Gatley at pages 237 et seq; Hunt v. Star Newspaper [1908] 2 KB 301; 

Digby v. Financial News Ltd. [1907] 1 KB 502). 

 

Again, it falls to the Defendant here to prove the truth of the facts upon which the 

comments and the Article is based.  I have set out my conclusion of fact that the 

factual basis upon which the Article is based has not been proven to be true. 

 

Additionally, and perhaps in any event, the Article does not set out to be a 

commentary on events, nor does it express any opinion.  It simply reproduces 

without comment the statements made by Mr. Johnson.  The statements he makes 



Page 14 of 25 

are all, certainly in relation to the Claimant, assertions of fact, and contain no 

element of commentary. 

 

Again, this defence fails. 

 

Qualified Privilege 

 

Qualified privilege differs from fair comment in that it can also be a defence to 

defamatory misstatements of fact no matter how harsh or untrue they may be.   

 

The defence is: 

 

"Founded upon the need to permit the making of statements where 

there is a duty, legal, social or moral, or sufficient interest on the part 

of the maker to communicate them to recipients who have a 

corresponding interest or duty to receive them, even though they may 

be defamatory, so long as they are made without malice, that is to say 

honestly and without any indirect or improper motive.  It is the 

occasion on which the statement is made which carries the privilege, 

and under the traditional common law doctrine there must be 

reciprocity of duty and interest: Adam v. Ward [1917] AC 309, 334 

per Lord Atkinson (see Seaga v. Harper 72 WIR (2008) 323 at para. 

5). 

 

"The development of the law is accurately and conveniently expressed 

in Duncan and Neill on Defamation, 2
nd

 ed (1983), para 14.04:  

"From the broad general principle that certain communications 

should be protected by qualified privilege 'in the general interest 

of society', the courts have developed the concept that there must 

exist between the publisher and the publishee some duty or 

interest in the making of the communication."" 



Page 15 of 25 

 

In relation to the publication of newspaper articles, the House of Lords in 

Reynolds v. Times Newspapers [2001] 2AC 127 accepted that a defence was 

available to those who published defamatory statements to the world at large.  

Formerly, the argument that the law should recognise the existence of a species of 

qualified privilege founded upon a duty on the part the maker of the statement to 

publish it to the world at large had not been generally accepted (see Seaga, at para 

6). 

 

Reynolds established what has become known as the test of "responsible 

journalism."  The position in law set out there has been explained and expanded in 

several subsequent decisions e.g. Loutchansky & Ors. v. Times Newspaper Ltd. & 

Ors. [2001] 4 AER 115, and in Bonnick v. Morris [2003] 1 AC 300: 

 

"Stated shortly, the Reynolds privilege is concerned to provide a 

proper degree of protection for responsible journalism when reporting 

matters of public concern.  Responsible journalism is the point at 

which a fair balance is held between freedom of expression on matters 

of public concern and the reputation of individuals.  Maintenance of 

this standard is in the public interest and in the interests of those 

whose reputations are involved.  It can be regarded as the price 

journalists pay in return for the privilege.  If they are to have the 

benefit of privilege journalists must exercise due professional skill and 

care." (Bonnick, para [23]). 

 

In Jameel & Ors. v. Wall Street Journal Europe Sprl [2006] UKHL 44, Lord 

Bingham said at para 32: 

"The rationale of this test is, as I understand, that there is no duty to 

publish and the public have no interest to read material which the 

publisher has not taken reasonable steps to verify.  As Lord Hobhouse 

observed with characteristic pungency [at page 238 of Reynolds], "No 



Page 16 of 25 

public interest is served by publishing or communicating 

misinformation".  But the publisher is protected if he has taken such 

steps as a responsible journalist would take to try and ensure that 

what is published is accurate and fit for publication." 

 

Although Lord Bingham dissented, I think that these words can be taken as 

accurately summing up the position.   

 

Lord Hoffman in Jameel at para 46 says in relation to the defence of qualified 

privilege, that Lord Nicholls clearly did not use the word "privilege in the old 

sense."   

 

"It is the material which is privileged, not the occasion on which it is 

published.  There is no question of the privilege being defeated by 

proof of malice because the priority of the conduct of the defendant is 

built into the conditions under which the material is privileged.  The 

burden is upon the defendant to prove that those conditions are 

satisfied.  I therefore agree with the opinion of the Court of Appeal in 

Loutchansky & Ors. v. Times Newspapers Ltd. (2-5) [2002] QB 783, 

806 that "Reynolds privilege" is "a different jurisprudential creature 

from the traditional form of privilege from which it sprang."  It might 

more appropriately be called the Reynolds public interest defence 

rather than privilege." 

 

As Lord Hoffman goes on to say (at para 48), when applying the Reynolds 

privilege test the first question to answer is whether the subject matter of the 

article was a matter of public interest and the article should be considered as a 

whole, without isolating the defamatory statement.  "The question of whether the 

material concerned is a matter of public interest is decided by the judge.  As has 

often been said, the public tends to be interested in many things which are not of 

the slightest public interest and the newspapers are not often the best judges of 



Page 17 of 25 

where the line should be drawn.  It is for the judge to apply the test of public 

interest." 

 

At para. 50 of Jameel Lord Hoffman goes on to say: 

 

"In answering the question of public interest, I do not think it helpful 

to apply the classic test for the existence of a privilege occasion and 

ask whether there was a duty to communicate the information and an 

interest in receiving it.  The Reynolds defence was developed from the 

traditional form of privilege by a generalisation that in matters of 

public interest, there can be said to be professional duty on the part of 

journalists to impart the information and an interest in the public in 

receiving it…having made this generalisation, it should in my opinion 

be regarded as a proposition of law and not decided each time as a 

question of fact.  If the publication is in the public interest, the duty 

and interest are taken to exist.  The Reynolds defence is very different 

from the privilege discussed by the Court of Appeal in Blackshaw v. 

Lord [1984] QB 1, where it was contemplated that in exceptional 

circumstances there could be a privileged occasion in the classic 

sense, arising out of a duty to communicate information to the public 

generally and a corresponding interest in receiving it.  The Court of 

Appeal there contemplated a traditional privilege, liable to be 

defeated only by proof of malice.  But the Reynolds defence does not 

employ this two-stages process.  It is not as narrow as traditional 

privilege nor is there a burden upon the claimant to show malice to 

defeat it." 

 

Seaga took the development of the law one stage further by deciding that the 

Reynolds defence of responsible journalism extended to publications, not only by 

the media, but also to publications by any person who published material of  



Page 18 of 25 

public interest in any medium, so long as the conditions applicable to "responsible 

journalism" were satisfied (Headnote, pp. 323-324). 

 

In Reynolds Lord Nicholls listed ten non-exhaustive matters to be taken into 

account in deciding whether the publisher had taken proper steps to gather and 

publish the information, and whether those steps taken were responsible and fair.   

 

The first question to be answered, therefore, is whether the Article was published 

in the public interest.  While there are doubtedlessly arguments to the contrary, it 

would appear to me that the manner in which a state-owned corporation carries 

out its business, and how those operations are administered and managed, must be 

a matter of public interest.   

 

The question then arises as to whether the Defendants in this claim satisfied the 

conditions of responsible journalism bearing in mind Lord Nicholls list in 

Reynolds.  As was said in Seaga (at para 12): 

 

"They are not like a statute, nor are they a series of conditions each of 

which has to be satisfied or tests which the publication has to pass.  

As Lord Hoffman said in Jameel's case (at [56]), in the hands of a 

judge hostile to the spirit of the Reynolds' case, they can become ten 

hurdles at any of which the defence may fail.  That is not the proper 

approach.  The standard of conduct required of the publisher of the 

material must be applied in a practical manner and have regard to 

practical realities (see [56]).  The material should, as Lord Hope of 

Criaghead said (at [107]-[108]), be looked at as a whole, not 

dissected or assessed piece by piece, without regard to the whole 

context." 

The Article was based solely upon the interview of Mr. Johnson, which Mr. 

Johnson had himself requested in order to refute certain statements made in the 

prior article.  There was no investigation of what he said to the Second Defendant, 



Page 19 of 25 

and no attempt was made to verify what he had been told by Mr. Johnson.  The 

Second Defendant says that he attempted to contact the Claimant twice by 

telephone but nothing more.  Given that there was no urgency to publish, and that 

what he had been told about the Claimant by Mr. Johnson, it would only be 

reasonable for him to have made further attempts to speak with the Claimant or, at 

the very least, leave word with someone asking that she return his telephone calls.  

It would have been for him to decide whether he should also have left word as to 

what it was about without, perhaps, giving any detail of what had been said about 

her, but that would have been an easy decision to make – in favour of doing so.  It 

must be kept in mind that the Article was itself a refutation of statements made 

previously said in the prior article.  Having given Mr. Johnson the opportunity to 

refute, then surely the Claimant should have had the same facility. 

 

The allegation can be regarded as serious – it is certainly not to be regarded as 

frivolous.  There is nothing to indicate that the Second Defendant attempted to 

obtain any more information about the allegations made by Mr. Johnson from any 

other persons, and it is to be noted that a number of other persons had their names 

appear in this article.  It would not have been difficult for him to contact any one 

of them, perhaps more than one, in an effort to get a wider perspective on what he 

had been told, and either to confirm, refute, or otherwise comment upon the 

statements made to him.  He chose not to do so, and to put forward only what he 

had been told by Mr. Johnson. 

 

In all the circumstances, I have come to the conclusion that the Defendants do not 

meet the test of responsible journalism and this defence therefore fails. 

 

 

 

The Protection and Immunity of the Constitution 

 



Page 20 of 25 

The Defendants plead that the conjoint effect of the common law, sections 2 and 3 

of the Defamation Act Chap. 11:16, and sections 4(i) and (k) of the Constitution is 

that the Claimant is not entitled to maintain this claim or, alternatively, "…that the 

Defendants are immune or entitled to and or have a complete and unconditional 

defence on merits to the whole of the claim."  In essence and in reality, the 

Defendants say that this immunity or protection flows from the fundamental 

rights to freedom of thought and expression (section 4 (i)) and freedom of the 

press (section 4 (k)). 

 

I do not wish to appear dismissive of the submissions in support of this defence  

They are comprehensive and trace the diverging approaches taken in the United 

States of America and England, for example, and for which I am indebted to 

Advocate for the Defendants.  There are, however, two areas on which I need to 

touch.   

 

First, the approach taken in the United States of America starting with e.g. New 

York Times v. Sullivan 376 US 254 is in relation to government bodies and public 

officials, and perhaps persons in the glare of the public.  That approach, in 

relation to the first two categories I mention, has found a measure of approval in 

English jurisprudence e.g. Goldsmith v. Bhoyrul [1998] QB 459.  It does not 

appear to have been the approach taken in relation to other persons, corporations 

or otherwise. 

 

Second, and more important, is the decision of the Privy Council in Panday v. 

Gordon (2005) 67 WIR 290.  In those proceedings the defendant (Panday) to a 

libel action pleaded protection based on the fundamental right to express political 

views (section 4(e) of the Constitution) and the Privy Council examined that 

defence in depth at paragraphs 17-25 of the judgment.  While the defence there is 

based on a different fundamental right, the Privy Council's line of reasoning is 

still very relevant and applicable to the defence put before me.  In essence, and 



Page 21 of 25 

placed in the context of the present circumstances, that reasoning can be 

expressed as follows. 

 

The rights to freedom of expression and freedom of the press are rights "…of 

fundamental importance in all democracies…This is confirmed by the drafting 

history…" of the Constitution and the inclusion of those rights as separate rights 

"…underlines the special importance attached to [them] by those who framed the 

Constitution" (Panday, para. 19.) 

 

This does not suggest that these fundamental rights are to have no bounds or that 

they are "…capable of being misused, and debased, by permitting a [person's] 

reputation to be destroyed at will: as would be the position if the gravest of 

factual allegations known by the maker to be false could be made with impunity 

and without the [person] having any redress or means of establishing the truth" 

(Panday, para. 21.) 

 

"Nor is this repellant conclusion supported by the apparently 

unqualified nature of the right as set out in section 4.  The general 

format of section 4 is to list rights, such as 'freedom of the press', 

briefly and without elaboration.  Plainly the intention was that the 

courts should work out the practical detail.  The content of the rights 

was a matter for the judges.  Necessarily so, not least because some of 

the rights may sometimes be in conflict with each other.  As noted by 

Cory J in the Supreme Court of Canada, publication of defamatory 

statements 'constitutes an invasion of the individual's personal privacy 

and is an affront to that person's dignity': Hill v. Church of Science of 

Scientology of Toronto (1995) 126 DLR (4
th

) 129, 164, para 121.  

Thus freedom of expression and the right to respect for private life, 

both of which are listed without qualification in section 4, may 

sometimes collide.  The Constitution does not attempt to resolve 

problems of this kind.  These are matters left to the judges.  It is for 



Page 22 of 25 

the courts to decide, in a principled and rational way, how the 

fundamental rights and freedom listed in the Constitution are to be 

applied in the multitude of different sets of circumstances which arise 

in practice.  It is for the courts to decide what is the extent of the 

protection afforded by these constitutional guarantees."  (Panday, 

para 22). 

 

"A further pointer in the same direction should be noted.  An absolute 

right to express political views as suggested would be in conflict with 

and, so it is said, would override the common law of defamation 

existing of the commencement of the Constitution." (Panday, para 23). 

 

I would add that the same principle applies to a right to freedom of expression and 

freedom of the press. 

 

Nor, concluded the Privy Council, was section 4 qualified only to the extent that 

the views expressed must be held in good faith.  "[S]ection 4(e) deliberately 

eschews any such rigidity…"because"…this submission would mean that section 

4(e) would preclude the common law …developing along the lines mentioned 

above in respect of political discussion.  It would preclude any limitation which 

requires the exercise of a degree of care when making defamatory statements of 

fact to the world at large.  It would preclude a Reynolds "responsible journalism" 

type of limitation.  That cannot be right.  Whether any such limitation on the right 

to express political views does, or should, exist in the common law of Trinidad 

and Tobago was not a matter argued on this appeal." 

 

In my view the same reasoning is to be applied in relation to freedom of 

expression and freedom of the press.  Further, no such limitation as referred to by 

the Privy Council should exist in the common law of this country.  If it existed, a 

person about whom an allegation was made, and such allegation was known to be 



Page 23 of 25 

false, could be made "…with impunity and without the [person] having any 

redress or means of establishing the truth."  

 

It is, regrettably, notorious that in this jurisdiction accusations are made and 

things said about persons which cannot be supported in fact, and which are 

founded only on speculation or rank hearsay.  To deprive those persons of redress 

in law would be in my view fundamentally wrong.  "Responsible journalism" 

must be a hallmark of the media, and responsible reporting and commentary by 

members of the public generally is equally important.  Speculation, and repetition 

of speculation based on perception rather than fact, can be irrevocably and 

irremediably destructive of a person's reputation and dignity and, regrettably, our 

society has developed a reputation of translating fiction and perception into some 

form of fact: perceptiveness is an attribute far too often lacking in our everyday 

assessment, analysis and decision-making. 

 

I have already set out my conclusions on the defence of qualified privilege and in 

the circumstances remain unpersuaded (as I was in Augustine Logie v. National 

Broadcasting Network Ltd.  HCA 556 of 2001 at page 27) that there is an 

unfettered right of the press, or of any person, to defame. 

 

This defence therefore also fails, and there will be judgment for the Claimant. 

 

Damages 

 

It has been submitted on behalf of the Claimant that an award of $100,000.00 is 

appropriate in the circumstances in this case.  Unfortunately, there are no 

authorities cited in support of this, and there are no submissions on behalf of the 

Defendant. 

I have looked at the factors to be considered including the seriousness of the libel, 

the effect of the publication on the reputation of the Claimant, including her 

assertions of being over-looked for promotion; the Defendants' conduct in relation 



Page 24 of 25 

to the publication, in particular the failure to verify the allegations and the failure 

of the defence of justification.  The last two of these factors are regarded as being 

proper foundations for an award to include an element for aggravated damages. 

 

I have also considered the range of awards in a number of decisions including: 

Krishna Persad v. Trinidad Express Newspapers Ltd. & Ors. CV2007-00981 

where the award was $35,000.00; Debra Moore-Miggins v. Anderson Charles & 

T&T News Centre HCA 138 of 2001 where the awards were $130,000.00 for 

compensatory damages and $20,000.00 in exemplary damages; Stanley Ryan v. 

T&T News Centre Ltd. HCA No. S820 of 2001 where the award in general 

damages was $50,000.00 and the award of exemplary damages was $20,000.00; 

Cyriacus Liverpool v. Cecily Assoon & T&T News Centre Ltd. HCA S56 of 2001 

where the award was $70,000.00; Charmaine Forde v. Raffique Shah & T&T 

Newspaper Publishing Group Ltd. HCA 4709 of 1988 where the award was 

$80,000.00 including aggravated damages, and $10,000.00 in exemplary 

damages; and Panday v. Gordon where the award of the Court of Appeal was 

$300,000.00. 

 

While none of those decisions concern a claimant in the same position before me, 

there are of some assistance in arriving at what I think is an appropriate amount in 

damages.  After full consideration I place that amount at $70,000.00 including an 

amount for aggravated damages and award same.  Interest at the rate of 12% per 

annum is to be paid on this award from the date of the writ. 

 

The Defendants will also pay the Claimant's costs computed in accordance with 

the prescribed costs regime set out in the Civil Proceedings Rules, the matter 

having continued under those rules although initially begun by writ.  The award, 

together with interest at the rate of 12% from the date of the writ to today's date 

totals $125,922.40.  The prescribed costs on that amount are $27,888.36. 

 

In summary: 



Page 25 of 25 

 

1. There is judgment for the Claimant against the Defendants; 

2. The Defendants will pay to the Claimant general damages in the 

amount of $70,000.00, together with interest thereon at the rate of 12% 

from 7th January 2003 to judgment; 

3. The Defendants will pay the Claimant's costs in the amount of 

$27,888.36. 

 

 

28th August 2009 

 

 

 

 

 

C.V.H. Stollmeyer  

Judge 


