
Page 1 of 35 

 

 

 

THE REPUBLIC OF TRINIDAD AND TOBAGO 

 

 

IN THE COURT OF APPEAL 

 

 

CIVIL APPEAL No. 118 OF 2008 

H.C.A. No. 3552 of 2003 

 

BETWEEN 

 

KAYAM MOHAMMED 

DAVID LEWIS 

RAFFIQUE SHAH 

JUNIOR JOSEPH 

LLOYD WALTERS 

ETIENNE MENDEZ 

CLARRY BENN 

DORIS WONG 

POINT LISAS INDUSTRIAL PORT 

DEVELOPMENT CORPORATION LIMITED 

 

Appellants 

AND 

 

TRINIDAD PUBLISHING COMPANY LIMITED 

AND 

SITA BRIDGEMOHAN 

AND 

SASHA MOHAMMED 

 

Respondents 

 

 

APPEARANCES: Mr. A. Fitzpatrick, S.C. and Mr. J. Mootoo for the Appellants and 

   Mr. I. Benjamin for the Respondents 

 

 

PANEL: A. Mendonça, J.A. 

  P. Jamadar J.A. 

  C.V.H.  Stollmeyer, J.A. 

    

 

 

DATE OF DELIVERY: December 19
th

, 2012 

 



Page 2 of 35 

 

I agree with the judgment of Mendonça J.A. and have nothing to add. 

 

 

 

P. Jamadar, 

Justice of  Appeal 

 
I too agree. 

 

 

C.V.H. Stollmeyer, 

Justice of  Appeal 

 

JUDGMENT 

 

Delivered by A Mendonça, J.A. 

 

1. This is an appeal from the trial Judge’s (Rajkumar J.) dismissal of the Appellants’ claim in libel 

against the Respondents. There is also a Respondents’ notice seeking to vary certain aspects of the 

Judge’s decision. I will refer to the Respondents’ notice in more detail later in this judgment. 

  

2. The first eight named Appellants were at all material times the members of the Board of 

Directors of Point Lisas Industrial Port Development Corporation Limited (the Company), which is the 

ninth Appellant. The first Appellant, Kayam Mohammed, was the Chairman of the Board. The 

Appellants complained of an article published on Sunday December 14
th

, 2003 by the first Respondent, 

the Trinidad Publishing Company Limited, in its newspaper, the Sunday Guardian and on its website 

on the internet. The article was written by the third Respondent, Sasha Mohammed. The second 

Respondent, Sita Bridgemohan, is the editor of the newspaper. The Appellants claimed that the article 

was defamatory of them and claimed damages for libel and other consequential relief. 

 

3. The following is the full text of the article which was published as a “special investigation” 

under the headline “Foreign-used Crane at Plipdeco, Neil Rolingson resigns and senior managers 

quit”: 

 “The recent decision of the Board of Point Lisas Industrial Port Development Company  to 

 purchase of (sic) a faulty US$4 Million crane is raising eyebrows among its senior 

 managers, top officials at the company said. 

 



Page 3 of 35 

 

 The costly Fantuzzi crane, which was ordered by the Plipdeco Board against the advice  of 

 its senior managers, has been malfunctioning on an almost weekly basis since it was 

 first used in September, sources said. 

 

 Investigations by a local independent mechanical engineering firm has confirmed that the 

 crane was a defective “foreign used” piece of equipment, even though management was 

 assured that it was brand new, officials said. 

 

 And, since the used crane was bought at the price of a brand new one, top officials now 

 want the Plipdeco Board to explain what really took place in the questionable buy, 

 sources said. 

 

 Further, the controversial purchase, along with the board’s refusal to pay top managers 

better salaries, is now being linked to an exodus of top managers for the year, including that 

of Plipdeco President, Neil Rolingson. 

The Issue: 
The crane controversy, top officials said, came about after the prestigious State-owned 

central port completed Berth V in November, 2002. 

 

This cost the company US$25m, a major investment, but one which was deemed necessary 

in order to compete effectively with the Port Authority of T&T (PATT) for the growing 

container business, sources said. 

 

Berth V’s completion necessitated the purchase of some new, major equipment, identified by 

management as two gantry cranes, each capable of 45 “container moves” per hour. 

 

The senior officials noted that these purchases were included in the original planning and 

justification to financiers of the Berth V project feasibility. In fact, Plipdeco’s  managers 

had ordered the equipment to coincide with the Berth V completion, sources noted. 

 

Board delays purchase: 
 

However, before they could order the gantry cranes, the new Plipdeco Board was appointed 

by the ruling PNM administration, following the party’s victory in the October, 2002 

general elections, officials noted. 

 

This board is chaired by Kayam Mohammed, a former Coast Guard Commander, and the 

PNM’s defeated St. Joseph candidate in the 2001 General Elections. He lost to former UNC 

Minister Carols John. 

 

The officials said that this new board delayed the decision to purchase the much needed 

gantry cranes, forcing Plipdeco to rely on the ships’ cranes in the interim. 

 

The sources said the decision to delay the purchase caused Plipdeco to lose some $20M in 

revenue during that period, since without the new gantry cranes, Berth V had only 50 

percent capacity. 

 



Page 4 of 35 

 

In January this year, sources said, Chairman Mohammed and Rawle Badalloo, Plipdeco’s 

vice-president of Harbour Management and Commercial Relations, attended a conference 

in Houston, Texas, where they met representatives of Fantuzzi. 

 

Board overrides management: 
 

In February, the board, which sources described as a ‘one-man rule’ by Mohammed, finally 

made a decision on the crane equipment. 

 

It was, however, one that caused considerable concern and protest by senior managers -the 

board decided to order only one gantry crane, and one Fantuzzi mobile harbor crane. 

 

Senior managers voiced strong objection on the basis that a mobile harbour crane was only 

capable of making 15 container moves per hour and the Plipdeco’s experience has shown 

that Fantuzzi has proved to be inferior equipment, sources said. 

 

A Plipdeco team, including the chairman and Raouf Ali, vice-president, operations, went to 

Italy, to assess the recommended Fantuzzi crane, sources said, adding that Ali’s subsequent 

report recommended against buying the Fantuzzi crane, on the basis that it was unfit for the 

Port’s operations. 

 

Notwithstanding this renewed objection by the qualified technocrats, the chairman pushed 

through the decision and the Fantuzzi crane was ordered at a cost of US$4 million, officials 

said. 

 

Parts corroded: 
 

It was during the assembly of this crane in August at Plipdeco, sources said, that it was 

discovered that many of the parts were corroded and appeared to have been used. Plipdeco 

complained to Fantuzzi who then treated the parts to remove the rust and other minor 

defects, prior to installation. 

 

Despite this treatment, in September, shortly after Plipdeco began officially using it, the 

Fantuzzi crane broke down because of a defective shaft, causing Plipdeco’s management to 

hire a local mechanical engineering consultancy (name withheld) to investigate, sources 

noted. 

 

Their report, which was submitted to management and then passed to the board, concluded 

that the wear and tear of the shaft was indicative of prior long-term use - that the US$4 

million new crane was in fact, a defective “foreign-used” crane, sources said. The Sunday 

Guardian has requested a copy of this report under the Freedom of Information Act, since 

Plipdeco has refused to provide the newspaper with a copy. 

 

Senior officials said they became suspicious when the board kept these findings “quiet” and 

made no attempt to seek redress from Fantuzzi. 

 

 

 

 



Page 5 of 35 

 

Exodus of senior managers: 

Rolingson resigns: 

 

Sources said that as early as June, shortly after the decision to purchase the Fantuzzi crane 

was taken, Plipdeco’s president Neil Rolingson tendered in his resignation to the board. 

 

He announced this to his management staff last Monday, sources said. 

 

This resignation is due to come into effect on July 31, 2004, but Rolingson is expected to go 

on some extended pre-retirement leave. 

 

Officials speculated that this decision to leave came about mainly because the board had 

overridden his authority in the crane controversy. 

Rolingson declined comment on the entire issue last Week, but said he did not tender his 

resignation. Instead, he wrote a letter to the Chairman in June indicating he was taking 

early retirement, he said. 

 

Top officials said that Plipdeco’s vice-president of harbour management and commercial 

relations, Rawle Badalloo is tipped to replace Rolingson. Badalloo was removed by the 

former board from a port operations portfolio to this current position where his 

responsibilities include hiring tugs when needed and handling the social obligations of 

customer relations. 

 

Sources said Rolingson’s impending departure could negatively impact on customer and 

shareholder confidence - Plipdeco’s minority shares are held by private owners - resulting 

in lowered share price and possible loss of business. 

 

Due to heavy debt burden, officials said, Plipdeco was highly geared and unable to 

withstand the loss of any one of its major customers. 

 

The board has officially ascribed this high gearing to finance charges in association with 

the Berth V loan, but top officials insist this was really caused by the lack of capacity due to 

the delay by the current board to purchase the crane equipment last year which caused the 

major loss of revenues. 

 

More Plipdeco managers go 

 

 In addition to Rolingson’s impending departure, sources said, at least 10 crucial senior 

employees have left the company this year. 

 

Sources said in addition to the crane controversy, these departures could have primarily 

been caused by the current board’s blunt refusal to increase management’s salaries for the 

past two years. 

 

 This, despite the last Plipdeco’s Board’s agreement to implement the much deserved   salary 

hike for these non-unionized staff, as well as warnings of the loss of key personnel in this 

very competitive climate, officials said. 

 

 



Page 6 of 35 

 

In 2003, the employee losses include: 
 

Ivan Salick - HSE officer - went to EOG Resources 

Deonanan Jagdip HSE officer - went to Atlas Methmol 

(These two officers above constituted the entire safety professional staff) 

Asif Mohammed - auditor - went to Atlantic LNG 

Andre Ow Bouland - senior auditor - went into the banking sector 

Vera Ramsamooj - accounting manager - went to Atlas Methanol 

Nadine Darmanie - finance manager - starts at Desalcott next month 

(All the auditors and professional accountants resigned this year, leaving only 

Vice-president of Finance, Wendy Inniss Demas.) 

Trevor Gangadeen - security manager - went to NGC 

(He was the only person at management level in the Security Dept.) 

Byron Biswah - project engineer, reporting to the president. 

Deborah Deena - secretary/records manager, reporting to the president - 
going to Phoenix Park Gas Processors 

Leisa Kisto - legal manager/corporate secretary, reporting to the president - 

went to Ernst & Young 

(These constitute the whole of the president’s office staff) 

 

Top officials said Plipdeco could hardly afford to lose these competent and efficient 

personnel in such a competitive industry, noting the company was bound to feel the financial 

consequences in the next year. 

 

Plipdeco’s Board of Directors: 

 

Kayam Mohammed (Chairman): Former Coast Guard Commander, unsuccessful candidate 

for the PNM in general elections, 2001, St. Joseph seat. 

 

David Lewis:   Managing Director; Label House. 

Phillip Buxo:    Managing Director, Pt. Galeota Industrial Estate 

Raffique Shah: Columnist, Caroni Board member 

Junior Joseph: Contractor and PNM activist in San Fernando West constituency 

 Lloyd Walters:  Caroni retiree (factory manager) and PNM activist from San Fernando 

 West constituency 

 Etienne Mendez: PNM General Council member. And defeated candidate in the Montrose, 

 Chaguanas seat in 2003 Local Governent elections. 

 Clarry Benn: Executive director, Unit Trust. 

 Doris Wong: Retired Banker.” 

 

4. The Appellants in their statement of claim set out thirty-five meanings they alleged that the 

words in the article, in their natural and ordinary meaning, were understood to mean and which were 

defamatory of them. The trial Judge found that the article bore some of the meanings pleaded which 

were defamatory of the Appellants. In relation to other meanings the Judge found the article was not 

capable of bearing the alleged meanings or if it did that the alleged meanings were not defamatory or 



Page 7 of 35 

 

that some of the alleged meanings, contrary to what was pleaded, although defamatory of some of the 

Appellants, were not defamatory of all of them. 

 

5. The Judge, however,  found that the article was protected by qualified privilege as established 

in the case of Reynolds v Times Newspapers Ltd. and others [2001] 2 A.C. 127. He therefore 

dismissed the Appellants’ claim. In the event he was wrong to find the article protected by Reynolds 

privilege he went on to assess the damages he would have awarded. 

 

6. The Appellants have appealed. They say that the trial Judge erred in finding that the article was 

protected by Reynolds privilege and ask that the appeal be allowed and that judgment be entered in 

their favour.  In their grounds of appeal they challenge some of the Judge’s findings as to the meaning 

of the article. They also say that some of the awards of damages are too low. The Respondents in the 

grounds outlined in their notice also challenge some of the meanings found by the trial Judge. Further, 

in the event that the appeal is allowed they contend that the awards of damages made by the trial Judge 

in favour of the first and third Appellants are too high and should be varied.  

 

7.      Aside the question of damages, which will become relevant in the event that the appeal is 

allowed,  there are therefore two broad issues in this appeal; one relating to the meaning of the 

article, the other relating to the defence of qualified privilege. I will first consider the meaning of the 

article. 

 

8. As is evident from the above not all the Judge’s findings on the meaning of the article are 

complained of in this appeal. The following are the meanings found by the Judge to which there has 

been no challenge by either the Appellants or the Respondents: 

 

1. The first Appellant is capable of and has in the past manipulated and/or wrongly 

influenced and/or misled the Board of Directors of the ninth Appellant. 

 

2. The second to eighth Appellants and each of them were puppets and/or instruments 

and/or subject to the control of the first Appellant in relation to carrying out the 

business of the Board of Directors of the ninth Appellant. 

 

3. The second to eighth Appellants inclusive and each of them lacked impartiality and 

independence in carry out their functions and/or duties as directors of the ninth 

Appellant. 

 

4. The first to eighth Appellants and each of them were reckless and/or indifferent to 

the interest of the ninth Appellant and its shareholders. 



Page 8 of 35 

 

5. The first to eighth Appellants and each of them were engaged in a common design to 

conceal and/or suppress unfavorable information with respect to the reliability and/or 

suitability and/or performance of the Fantuzzi crane. 

 

6. The first to eighth Appellants were incompetent and failed to make a timely decision 

to purchase a crane to be used by the ninth Appellant. 

 

7. The first to eighth Appellants caused the ninth Appellant to lose approximately 

$20,000,000 (twenty million dollars) in revenue as a consequence of the delay on 

their part in authorizing and/or directing and/or resolving that the ninth Appellant 

purchase a crane. 

 

8. By reason of the inaction of the first to eighth Appellants Berth V of the shipping 

port under the control and management of the ninth Appellant operated at less than 

capacity resulting in a loss of revenue to the ninth Appellant. 

 

9. The first to eighth Appellants and each of them are incompetent as directors of the 

ninth Appellant. 

 

10. The first to eighth Appellants and each of them are unfit to hold office as directors of 

the ninth Appellant. 

 

11. The first to eighth Appellants and each of them should be removed and dismissed as 

directors of the ninth Appellant. 

12. The ninth Appellant is financially unstable and/or potentially financially unstable 

and/or unable to withstand the loss of business of any of its major customers. 

 

9.    The following are meanings that have been challenged by either the Appellants or the 

Respondents. With the exception of the third alleged meaning, which the Judge found the article bore, 

Judge either found that the article did not bear the alleged meaning or, if it did, the meaning was not 

defamatory of all of the Appellants as alleged. I will set out each of the alleged meanings and the 

findings of the Judge as expressed in the judgment: 

 

1. Alleged meaning: the first to eight Appellants and each of them acted corruptly 

  and/or dishonestly and/or engaged in acts of financial impropriety and/or are 

  reasonably suspected of having so acted in relation to the purchase of the Fantuzzi 

  crane by the company from an Italian supplier and/or a manufacturer trading as 

  Fantuzzi. 

 

  In relation to this alleged meaning the Judge found that the article does bear this 

  meaning but only in relation to the first Appellant. 

 

2.  Alleged meaning: the first to eighth Appellants and each of them engaged in  

 and/or  are reasonably suspected of engaging in corrupt and/or secret and/or shady 

 and/or  suspicious dealings in relation to the purchase of the Fantuzzi crane. 

 



Page 9 of 35 

 

  The Judge found that the article bore this meaning, which he said was similar to 

  the alleged meaning referred to above, but only in relation to the first Appellant. 

 

3. Alleged meaning: the first Appellant corruptly negotiated with   

 representatives of Fantuzzi with respect to the terms of the purchase of the  

 Fantuzzi crane by the Company. 

 

 In relation to this alleged meaning the Judge found that the article read as a whole 

could be so understood. 

 

4. Alleged meaning: the first to eighth Appellants and each of them knew that the 

Fantuzzi crane was unsuitable and/or inadequate for the purpose for which it was 

intended but nonetheless recommended and/or approved and/or sanctioned its 

purchase by the Company. 

 

 The Judge found that the article was capable of bearing this defamatory 

interpretation only in relation to the first Appellant 

 

5. Alleged meaning: the first to eight Appellants and each of them in recommending 

and/or sanctioning and/or resolving that the Company purchase the Fantuzzi crane 

knowingly acted to the detriment of the Company and its shareholders. 

 

 The Judge found that the article did not carry this implication in relation to any of 

the Appellants other than the first Appellant. 

 

6. Alleged meaning: the first to eight Appellants and each of them failed and/or 

refused to authorize and/or sanction and/or approve the purchase of suitable 

cranes for use by the company at Berth’s V of the shipping port under the control 

and management of the company. 

  

  The Judge found that “even if the words are capable of bearing this meaning (and 

I find they are not) this would not be defamatory” of the Appellants. 

 

7. Alleged meaning: the Company is operating and/or trading with less than 

competent and/or efficient and/or suitably qualified managers and/or management 

staff. 

  

  The Judge found this “to be a meaning not properly ascribable to the words used.” 

 

8. Alleged meaning: the Company trades and/or operates its business in an unethical 

and/or unprofessional and/or non-businesslike manner. 

  

  The Judge found that the words are not capable of bearing this meaning. 

 

10. There was no dispute as to the proper approach of the Court in determining the meaning of 

words alleged to be defamatory. The principles were recounted by Lord Nicholls in Bonnick v Morris 

[2003] 1 A.C. 300 (at para 9): 



Page 10 of 35 

 

“Before their Lordships’ Board the issues were reduced to two: meaning and qualified 

privilege. As to meaning, the approach to be adopted by a court is not in doubt. The 

principles were conveniently summarized by Sir Thomas Bingham MR in Skuse v Granada 

Television Ltd. [1966] EMLR 278, 285-287. In short, the court should give the article the 

natural and ordinary meaning it would have conveyed to the ordinary reasonable reader 

of the “Sunday Gleaner” reading the article once. The ordinary reasonable reader is not 

naïve; he can read between the lines but he is not unduly suspicious. He is not avid for 

scandal. He would not select one bad meaning where other, non-defamatory meanings are 

available. The court must read the article as a whole, and eschew over-elaborate analysis 

and, also too literal an approach. The intention of the publisher is not relevant. An 

appellate court should not disturb the trial Judge’s conclusion unless satisfied he was 

wrong.” 

 

11. The Court should therefore give the article the natural and ordinary meaning the words 

complained of would have conveyed to the notional ordinary reasonable reader, possessing the traits as 

mentioned by Lord Nicholls, and reading the article once. The natural and ordinary meaning refers not 

only to the literal meaning of the words but also to any implication or inference that the ordinary 

reasonable reader would draw from the words. Thus in Lewis v Daily Telegraph Ltd. [1964] AC 234, 

258 Lord Reid stated:  

 

 “What the ordinary man would infer without special knowledge is generally called the 

natural and ordinary meaning of the words. But that expression is rather misleading in that 

it conceals the fact that there are two elements in it. Sometimes it is not necessary to go 

beyond the words themselves, as where the plaintiff has been called a thief or a murderer. 

But more often the sting is not so much in the words themselves as in what the ordinary man 

will infer from them and that is also regarded as part of the natural and ordinary meaning.” 

 

12. And Lord Morris in Jones v Skelton [1963] 1 W.L.R 1363, 1370-1371 stated: 

 

 “The ordinary and natural meaning of words may be either the literal meaning or it may be 

implied or inferred or an indirect meaning: any meaning that does not require the support of 

extrinsic facts passing beyond general knowledge but is a meaning which is capable of being 

detected in the language used can be a part of the ordinary and natural meaning of words... 

The ordinary and natural meaning may therefore include any implication or inference which 

a reasonable reader guided not by any special but only by general knowledge and not 

filtered by any strict legal rules of construction would draw from the words.” 

 

13. It is also relevant to note that the words have only one correct natural and ordinary meaning. So 

that for example in Charleston v News Group Newspapers Ltd. [1995] 2 AC 65 Lord Bridge, after 

referring to the fact that the natural and ordinary meaning of words may include any implication or 

inference stated (at p.71): 

 



Page 11 of 35 

 

 “The second principle, which is perhaps a corollary of the first, is that, although a 

combination of words may in fact convey different meanings to the minds of different 

readers, the jury in a libel action, applying the criterion  which the first principle dictates, is 

required to determine the single meaning which the publication conveyed to the notional 

reasonable reader and to base its verdict and any award of damages on the assumption that 

this was the one sense in which all readers would have understood it.” 

 

14. Where, as in this jurisdiction, the Judge sits without a jury, it is his function to find the one 

correct meaning of the words. Although when considering the defence of Reynolds privilege the Court 

must have regard to the range of meanings the words are capable of bearing as I will mention below, it 

is still the function of the Judge as regards the meaning of the words complained of to find the single 

meaning that they do convey. That does not mean that where an article levels a number of allegations 

as is the case here, that it has only one meaning. What it does mean is that where there are possible 

contradictory meanings of the words, the Court cannot recognize, what may be the reality, that some 

reasonable readers will construe the words one way and others another way. The Court must determine 

the one correct meaning out of all the possible conflicting or contradictory interpretations. 

 

15. What meaning the words convey to the ordinary reasonable reader is a question of fact to be 

found by the Judge. An appellate court, in cases where the trial judge enjoys an advantage over it, is 

ordinarily slow to interfere with the Judge’s finding of fact and will not do so simply because the court 

would have come to a different conclusion. That of course has relevance in a case where the Judge’s 

finding of fact turns on the credibility of the witnesses. In such cases he has the advantage of seeing 

and hearing the witnesses which is not enjoyed by the appellate court. That, however, is not relevant  

here. The Judge in a case such as this enjoys no advantage over an appellate court and this Court is in 

as good a position as the Judge to determine the natural and ordinary meaning of the words 

complained of. 

 

16. There are, however, other reasons why I do not feel constrained to depart from the Judge’s 

conclusion on the meaning words where I differ from him as to the meaning. 

 

17. First the Judge’s findings on the meanings of the article, save in respect of only the fifth alleged 

meaning, which I will refer to below, are expressed as bare conclusions. He does not indulge in any 

analysis of the article and this Court, as a consequence, is uncertain that he has applied the appropriate 

principles. Secondly, there are clear indications that the Judge did not fully appreciate the task that was 

required of him.  For one thing, he did not appear to appreciate that it was incumbent on him to find 

the single meaning of the words complained of, and not a range of meanings, and moreover the single 



Page 12 of 35 

 

right meaning. So, for example, with respect to the first of the disputed meaning referred to above, he 

was of the view that the article bore the alleged meanings in relation to the first Appellant. Some of the 

alleged meanings however are not consistent with each other, in that it alleges that the first eight 

Appellants acted corruptly or are reasonably suspected of having so acted. An allegation of a suspicion 

of wrong doing and an allegation of actual wrong doing are not the same thing. 

 

18. The first three disputed meanings may be taken together. The Appellant contends that the 

Judge was wrong to say that the article alleged corruption only on the part of the first Appellant. They 

say that the article, properly construed, implicates all the Appellants. The Respondents, on the other 

hand, submitted that the article made no allegation of corruption at all.  

 

19. The first meaning alleges that the article meant that the Appellants, and each of them, acted 

corruptly and/or dishonestly and/or engaged in acts of financial impropriety and/or are reasonably 

suspected of having so acted in relation to the purchase of the crane by the Company. Although the 

Appellants alleged that the article meant all of these things, as the task of the Court is to find the single 

right meaning, as I have mentioned earlier, the Court cannot find that the article meant that the 

Appellants acted corruptly or dishonestly, or engaged in acts of financial impropriety and also are 

reasonably suspected of having so acted. The article would either convey that they acted corruptly or 

are reasonable suspected of having so acted. 

 

20. The second alleged meaning, insofar as it alleges that the article meant that the first to the 

eighth Appellants engaged in corrupt dealings in relation to the purchase of the crane or are reasonably 

suspected of having so acted, adds nothing to the first meaning. It does, however, add that the said 

Appellants engaged in secret, shady or suspicious dealings in relation to the purchase of the crane or 

are reasonably suspected of having so acted. 

 

21. The third alleged meaning is that the first to the eighth Appellants corruptly negotiated with 

representatives of Fantuzzi with respect to the terms of the purchase of the crane. This adds nothing of 

substance to the first and second alleged meanings.  

 

22. I should mention that it takes the matter no further to set out a variety of meanings that have no 

meaningful difference.  What should be pleaded are distinct meanings (see Lewis v Daily Telegraph 

supra). 

 



Page 13 of 35 

 

23. By the first three alleged meanings the Appellants essentially claimed that the article meant that 

each of them in relation to the purchase of the crane acted corruptly or dishonestly, or engaged in acts 

of financial impropriety, or engaged in shady, secret or suspicious dealings or are reasonably suspected 

of having so conducted themselves. 

 

24. In the article there is no explicit allegation that the Appellants or any of them acted corruptly or 

dishonestly. Nor is there any explicit statement that any of the Appellants engaged in acts of financial 

impropriety or secret, shady or suspicious dealings or are reasonably suspected of so doing. If the 

article in its natural and ordinary meaning conveys to the ordinary reasonable reader any of those 

meanings it arises by reason of the implication or inference that the ordinary reasonable reader would 

draw from the words of the article. 

 

25. In my judgment,  in the context of the first three alleged meanings the crucial words appear 

at the end of that part of the article with the sub-heading “Parts corroded” and these are: 

 

 “Senior officials said they became suspicious when the board kept these findings “quiet” 

and made no attempt to seek redress from Fantuzzi.” 

 

26. On reading this the ordinary reasonable reader would no doubt ask why the findings regarding 

the crane would be kept quiet and a claim not made against Fantuzzi, if it were defective. Counsel for 

the Respondents submitted that the reader would infer that the reason for that was that the Board was 

embarrassed by the poor decision it had made and wished to keep things quiet and cover up the whole 

episode. 

 

27. As I have indicated the ordinary reasonable reader is not naïve and can read between the 

lines but he is not unduly suspicious nor is he avid for scandal. I think the explanation advanced by 

the Respondents leans too much towards the naïve. 

 

28. According to the article, the Board decided to purchase the crane despite objections from senior 

managers. Further a team from the Company, which included Mr. Ali - vice president - operations, 

went to Italy to assess the crane and this resulted in a report prepared by Mr. Ali which recommended 

that the Fantuzzi crane was unfit for the Company’s operations. However the finding that the Board 

chose to keep quiet was not with respect to the choice of the type of crane but rather relating to the 

crane supplied. The report, which the Board kept quiet, revealed that the shaft of the crane showed 

wear and tear, which was indicative of prior long term use. The crane was in effect “a defective 



Page 14 of 35 

 

foreign-used” machine. Not only were these findings kept quiet, no claim was made against the 

supplier of the crane. 

 

29. The Board, although advised that the crane was a used one but, which according to the article, 

was purchased at a price of a new one made no attempt to seek redress from Fantuzzi. This is against 

the back ground of the Chairman of the Board and another employee allegedly going abroad to meet 

with the representatives of Fantuzzi. That other employee was tipped to replace the president of the 

company whose decision to leave the company, it was said, came about mainly because the Board had 

overridden his authority on the crane issue. 

 

30. I think that on reading the article the ordinary reasonable reader would form the suspicion that 

the relationship with Fantuzzi was not entirely above board and there could be something amiss.  

 

31. It was submitted by the Appellants that the reader would infer that there is some corruption on 

the part of the Appellants. However, although the ordinary reasonable reader can read between the 

lines he is not unduly suspicious, nor avid for scandal. He would not necessarily select the most 

scandalous meaning possible. In my judgment he would not infer guilt or in other words that there was 

corruption. I am of the view that the ordinary reasonable reader, having read the article once, would 

form a reasonable suspicion that were suspicious dealings in relation to the purchase of the Fantuzzi 

crane. The question that next arises is whether the article conveys that meaning in relation to all the 

Appellants. 

 

32. The article does mention that it was the decision of the Board to purchase the crane and it made 

that decision despite recommendations to the contrary. It was also a decision of the Board to keep the 

findings of engineer’s report quiet and not to seek redress from Fantuzzi. However the article must be 

read as a whole and it describes the Board as a “one man rule”, with the Chairman of the Board, the 

first Appellant, being the ruler. Further, the decision to buy the crane was “pushed through” by the 

Chairman and the decision was made shortly after the Chairman met with representatives of Fantuzzi 

abroad. In the circumstances I do not believe that the article would convey to the ordinary reasonable 

reader any suspicion that members of the Board other than its Chairman, the first Appellant, engaged 

in suspicious dealings.  In my judgment, therefore, the article would convey to the ordinary reasonable 

reader a reasonable suspicion of the first Appellant having engaged in suspicious dealings in relation to 

the purchase of the Fantuzzi crane.  

 



Page 15 of 35 

 

33. The fourth and fifth alleged meanings can be considered together. They both alleged that 

essentially the Appellants knew of the unsuitability of the crane but nevertheless proceeded to 

recommend, sanction or resolve that the crane be purchased to the detriment of the Company and its 

shareholders.  

 

34. The Judge’s findings are set out earlier in this judgment and I think it is clear that he found that 

the article conveyed those meanings in relation to the first Appellant. The Appellants contends that the 

Judge was wrong to find that the article did not bear the meanings in relation to the other Appellants. 

The Respondents contend that the article did not carry the alleged meanings in relation to any of the 

Appellants. 

 

35. The question therefore is whether the article bore the meaning that the Appellants or any of 

them knew the crane to be unsuitable or inadequate for the purpose for which it was intended but 

nonetheless proceeded to purchase it and as a consequence knowingly acted to the detriment of the 

Company and its shareholders. 

 

36. The article refers to a decision made by the previous Board of the Company to purchase two 

gantry cranes. They are said to be capable of 45 “container moves” per hour. The purchase of the 

gantry cranes was included in the original planning and justification to financiers of the Berth V 

project. The new Board comprising the Appellants delayed the purchase of the gantry cranes and 

eventually purchased one gantry crane and one Fantuzzi crane after meeting with the representatives of 

Fantuzzi.  

 

37. The decision to purchase the Fantuzzi crane was in face of senior management objections and 

in the face of Mr. Ali’s report recommending against the purchase of the crane on the basis that it was 

unfit for the Port’s operations.  

 

38. The crane proved to be unfit. This was because, as appears from the engineer’s report, the shaft 

was defective. According to the article the engineer’s report concluded that the crane was not new but 

in fact a defective foreign-used crane. The reason, therefore, that it was unfit seems to be unconnected 

to the number of container moves of which it was capable, or the inferiority of the Fantuzzi brand. 

There is nothing in the article that would convey to the ordinary reasonable reader that the Appellants 

or any of them knew the crane to be unfit for the reasons stated in the report. As I mentioned earlier the 

article infers that there was suspicious dealings by the first Appellant in relation to the purchase of the 



Page 16 of 35 

 

crane. In that context the ordinary reasonable reader might infer that it would not matter to the first 

Appellant whether the crane was inadequate or unsuitable. That however is not the same thing as 

saying that he knew the crane he purchased was unfit or unsuitable. 

 

39. In dealing with the fifth alleged meaning the Judge stated that the meaning suggested: 

 

 “that the motivation behind the purchase of the crane was not to secure a piece of 

equipment that was suitable for purpose but rather to favour a particular company 

regardless of whether that company could supply the type of crane that was appropriate for 

the[Company’s]business and in the best interest of the [Company] and shareholders.” 

 

This however does not suggest knowledge that the crane was unsuitable or unfit for the purpose 

intended but rather indifference. 

 

40. In my judgment the article does not bear the fourth and fifth alleged meanings in relation to any 

of the Appellants.  

 

41. With respect to the sixth alleged meaning the Judge did not think that the article bore that 

meaning. Further, the Judge was of the opinion that even if the article bore the meaning it would not be 

defamatory of the Appellants. 

 

42. The Appellants say that the Judge erred in coming to those conclusions. In contending that the 

meaning is defamatory of the first to eighth Appellants, the Appellants submitted that the meaning 

suggested that they failed in the discharge of their duty as directors to act in the Company’s best 

interest and to properly discharge their duties as directors. I agree that such meaning would be 

defamatory as it would tend to lower the Appellants in the estimation of right thinking members of 

society or would affect them adversely in the estimation of reasonable people generally. (See Skuse v 

Granada Television Ltd, supra). 

 

43. I do not think it entirely clear that the alleged meaning conveys what the Appellants say it does. 

However, I do not see the need dwell on this since there are meanings found by the Judge (see the 

meanings at 3, 4, 6, 9 and 10 at para. 8 of this judgment), which have not been challenged. These 

meanings convey essentially the same thing as the Appellants contend this alleged meaning does. It 

will therefore take the matter no further to determine whether this alleged meaning as framed conveys 

what the Appellants say it does. 

 



Page 17 of 35 

 

44. The other disputed meanings concern the Company. A trading company, as is the Company in 

this case, may maintain an action in libel where the defamatory matter can be seen as having a 

tendency to damage it in the way of its business. In Derbyshire C.C v Times Newspapers Ltd. 

[1993] 1 ALL ER 1011, 1017 Lord Keith said: 

 

 “The authorities cited above clearly establish that a trading corporation is entitled to sue 

in respect of defamatory matters which can be seen as having a tendency to damage it in 

the way of its business. Examples are those that go to credit such as might deter banks 

from lending to it, or to the conditions experienced by its employees, which might impede 

the recruitment of the best qualified workers, or make people reluctant to deal with it.”  

 

45. With respect to the seventh alleged meaning it is not disputed that if the article did convey this 

meaning that it is defamatory of the Company as it would tend to damage it in the way of its business. 

People would be reluctant to deal with a company that does not possess suitably qualified or efficient 

managers and staff. 

 

46. The Appellants argue that the Judge erred in concluding that the words did not convey this 

alleged meaning. The Respondents on the other hand submit that the article did not suggest that the 

departure of members of staff, some of whom were managers, had in fact adversely affected the 

operations of the port. Further the article did not mean that those members of staff who remained were 

not competent or efficient or suitable. 

 

47. The article refers to an exodus of top managers including its president, Neil Rolingson. 

Towards the end of the article a list of employee losses for 2003 is given. Included among the list are 

four persons who carried the title of managers such as, for example, accounting manager and finance 

manager. The article then goes on to say that: 

 

 “Top officials said Plipdeco could hardly afford to lose these competent and efficient 

personnel in such a competitive industry, noting that the company was bound to feel the 

financial consequences in the next year.” 

 

 

48. While it can be said that the article does not suggest that the company is without any 

managerial competence, it does suggest, in my judgment that those who have not left the employment 

of the Company do not possess the required competence or expertise necessary to fill the vacant 

position. That is why the Company will feel the financial consequences in the next year. The article, 

therefore, in my opinion would convey to the ordinary reasonable reader that the Company is operating 



Page 18 of 35 

 

with less than competent, efficient and qualified managers or management staff. In my judgment 

therefore the Judge was wrong to conclude that the article does not bear this meaning.  

 

49. With respect to the eighth alleged meaning the Judge held that the article was not capable of 

bearing this meaning. The Appellants submit that the Judge was wrong to so find. They submitted that 

given the several undisputed defamatory meanings and their imputations found by the Judge which 

include, but are not limited to, statements that such directors are incompetent, unfit to hold office, 

reckless and/or indifferent to the interests of the company, engaged in a common design to conceal 

and/or suppress unfavourable information with respect to the reliability and/or suitability of the 

Fantuzzi crane and caused the company to lose $20M, that the article must also logically convey the 

meaning to  the ordinary reasonable reader that the Company trades and/or operates its business in an 

unethical and/or unprofessional and/or non-businesslike manner. The reader is to be treated as 

knowing that the board of directors of a company set the policy as to the manner in which the company 

trades or operates. 

 

50. I agree that the reasonable reader should be treated as knowing that the board of directors of a 

company must be responsible for its policy. Where the Board is made up of directors who are subject 

to the control of the first Appellant in relation to carrying out the business of the Board or are unfit to 

hold office that can negatively impact on the way it does business generally. However the article 

speaks essentially of the purchase of the Fantuzzi crane and does not suggest that the business of the 

company has been affected in the general manner conveyed by this meaning. I therefore agree with the 

Judge. 

 

51. There are other alleged meanings complained of by the Appellants. These are meanings 

identified in the Judge’s judgment as alleged meanings 8, 16, 18, 19, 23, 24, 25 and 28. In relation to 

each of the alleged meanings the Judge found that the article was capable of bearing the meaning as 

alleged but he did not find the meaning defamatory. The Appellants say that the Judge was wrong to 

come to that conclusion. 

 

52. The first four alleged meanings are said to be defamatory of the first to eighth Appellants in 

that they suggested that the Appellants did not properly discharge their functions or responsibilities as 

directors of the company. Certainly if that is what the alleged meanings suggest they are meanings that 

would be defamatory of the first to eighth Appellants. However in relation to other pleaded meanings, 

the Judge found that the directors were reckless and indifferent to the interest of the company and its 



Page 19 of 35 

 

shareholders, that they were incompetent, unfit to hold office and should be removed. These findings 

of the Judge, to which there has been no challenge by the Respondents, convey, at the very least, that 

the first to eighth Appellants as directors of the Company did not properly discharge their functions 

and responsibilities as directors. It would therefore take the matter no further, to embark on an analysis 

to determine whether the alleged meanings do convey what the Appellants say they do. 

 

53. The other meanings relate to the Company, more specifically the treatment by the Company of 

its staff and the adequacy and suitability of the Company’s staff.  

 

54. The first two meanings will be taken together and they are: 

 

alleged meaning 23:  the Company treated and or treats its managers and/or management 

staff in an unfavourable manner; 

 

alleged meaning 24: the salaries offered by the Company to its managers and/or 

management staff are justifiably low and/or unfavourable and/or  uncompetitive; and   

  

The Judge found that the article conveyed those meanings but did not think them defamatory. I agree. 

 

55. The only words in the article that convey those meanings are the references to the Company’s 

refusal to pay higher salaries.  A refusal to pay higher salaries is not without more defamatory of a 

trading company and in the context of this article is not defamatory of the Company.  

 

 56.          In relation to the third alleged meaning (alleged meaning 25), the Judge found that the article 

bore this meaning but did not think it defamatory. I do not agree. If the Company is not  perceived as 

or is not a favourable employer, this can be seen as having a tendency to damage it in the way  of its 

business, since that can impact on the Company’s ability to attract quality staff. People would be less 

inclined to have business dealings with such a company. 

 

57. With respect to the fourth alleged meaning, which is that the Company is not adequately and/or 

suitably staffed, the Judge found that the article meant that the Company was not adequately and/or 

suitably staffed but did not think the meaning defamatory. The Respondents have not argued that the 

article is not capable of bearing this meaning. They however support the Judge’s conclusion that the 

meaning is not defamatory. I however disagree. I think to say of a trading company that it is not 

adequately and/or suitably staffed would tend to damage it in the way of its business as persons would 

be reluctant to deal with such a company.  

 



Page 20 of 35 

 

58. I turn now to the second aspect of this appeal namely, the defence of Reynolds privilege, 

which the Judge found had been established by the Respondents. 

 

59. Reynolds privilege derives its name from the well known case of Reynolds v Times 

Newspapers Ltd, sup [2002] 2 A.C. 127. It is built on the traditional foundation of qualified privilege 

which requires a mutual duty and interest between the publisher and recipient of the information. It is 

accepted that in a modern democracy the journalist has a professional duty to impart information on 

matters of public interest and the public has an interest to receive such information. The defence 

therefore applies in the case of a publication by the press, which is the case here, but it can also apply 

to other publications (see Seaga v Harper [2008] 3WLR 478). 

 

60. The defence of Reynolds privilege is a complete defence and if established denies any remedy 

to the claimant. It only arises as a live issue where the statement in question is defamatory and untrue. 

Reynolds privilege therefore protects the publication of untrue and defamatory matter. It does so for 

two reasons that impact on freedom of expression and freedom of the press; first so as not to deter the 

publication in question, which might have been true and secondly, so as not to deter future publication 

of truthful information (see Loutchansky v Times Newspapers Ltd. (No. 2) [2002] 1ALL E.R. 

652,68 (at para 41)). It protects such matter where the publication is to the public at large or a section 

of it and where (1) it was in the public interest that the information should be published and (2) where 

the publisher has acted responsibly - a test usually referred to as “responsible journalism”.  

 

61.          In explaining the rationale of the test of responsible journalism Lord Bingham in Jameel and 

others v Wall Street Journal Europe Sprl [2006] UKHL 44 stated (at para 32): 

  

“The rationale of this test is, as I understand, that there is no duty to publish and the public 

have no interest to read material which the publisher has not taken reasonable steps to 

verify. As Lord Hobhouse observed with characteristic pungency [in the Reynold’s case at 

p. 238], no public interest is served by publishing or communicating misinformation. But 

the publisher is protected if he has taken such steps as a responsible journalist would take 

to try and ensure that what is published is accurate and fit for publication.” 

  

The privilege therefore will only be earned where the journalist has taken such steps as a responsible 

journalist should to try and ensure that what is published is fit for publication. 

 

62. In Reynolds Lord Nicholls provided a non exhaustive list of certain considerations which may 

be of relevance in deciding whether the test of responsible journalism is satisfied. These are as follows: 

 



Page 21 of 35 

 

“1) The seriousness of the allegation. The more serious the charge, the more the public is 

misinformed and the individual harmed, if the allegation is not true. 2) The nature of the 

information, and the extent to which the subject matter is a matter of public concern. 3) The 

source of the information. Some journalists have no direct knowledge of the event. Some 

have their own axes to grind, or are being paid for their stories.  4) The steps taken to rectify 

the information. 5) The status of the information. The allegation may have been the subject 

of an investigation which commands respect. 6) The urgency of the matter. News is often a 

perishable commodity. 7) Whether comment was sought from the plaintiff. He may have 

information others do not possess or have not disclosed. An approach to the plaintiff will not 

always be necessary. 8) Whether the article contained the gist of the plaintiff’s side of the 

story. 9)  The tone of the article. A newspaper can raise queries or call for an investigation. 

It need not adopt allegations as statements of fact. 10) The circumstances of the 

communication, including the timing.” 

 

63. These are not intended to be tests that the journalist must past or huddles that he must 

overcome before he can successfully rely on the defence. There are intended to be broad based pointers 

that may be of relevance and should in suitable cases be taken into account in assessing whether the 

journalist has met the standard of responsible journalism. This standard of conduct must be applied in 

a practical and flexible manner. It must have regard to practical realities (see Bonnick, supra, para 24 

and Jameel at para 56). 

 

64. This approach to the standard of responsible journalism has manifested itself in the following 

which are relevant to this appeal. First, in assessing the responsibility of the article weight must be 

given to the professional judgment of the journalist or editor. In Jameel, Lord Bingham said (at 

para.33; 

 “Lord Nicholls  recognized (in Reynolds at pp. 202-203, inevitably as I think,  that it had to 

be a body other than the publisher, namely the court, which decided whether a publication 

was protected by qualified privilege. But this does not mean that the editorial decisions and 

judgments made at the time, without the knowledge of falsity which is the benefit of 

hindsight, are irrelevant.  Weight should ordinarily be given to the professional judgment of 

an editor or journalist in the absence of some indication that it was made in a casual, 

cavalier, slipshod or careless manner.” 

 

65. Second, the newspaper in making the decision whether to publish will need to have regard to 

the full range of meanings that a reasonable reader might attribute to the article. So that in this case the 

allegation of corruption is not relevant as I have held that that is not a meaning that the ordinary 

reasonable reader would attribute to the article. It should however be noted that in Bonnick v Morris, 

supra, it was held that in assessing whether the defence of Reynolds privilege is available, the Court 

should not penalize the journalist for “making a wrong decision on a question of meaning on which 

different people might reasonably take different views” (see paras 24-27). In Flood v Times 



Page 22 of 35 

 

Newspapers Ltd. [2012] UKSC 11 Lord Mance stated (at para 129) that the principle endorsed by the 

Privy Council in Bonnick: 

 

“appears to be, therefore, that a responsible journalist would have had in mind the less 

damaging of the possible meanings that reasonable persons might attach to the article, and 

would have been entitled to focus in that direction when checking and reporting the relevant 

subject-matter.” 

 

In this case even if, contrary to what I have found, that  the words are capable of the corruption 

meaning found by the Judge, that meaning is not so obvious as to judge the conduct of the  journalist 

by reference to it. 

  

66. Thirdly, even though the journalist’s conduct may be open to the legitimate criticism it does not 

necessarily follow that he has acted irresponsibly. This is an aspect of Bonnick that was highlighted in 

the judgment of Lord Mance in Flood (at para 130). He stated: 

 

 “The second, presently relevant, aspect of Bonick v Morris is that, in forming its overall 

judgment as to the availability of the defence of public interest on the facts, the Privy 

Council was prepared to overlook some respects in which the journalist’s conduct 

legitimately be criticised. The activities of the company and the competence of its 

management were matters of considerable public interest. The journalist had fallen short of 

the standards to be expected of a responsible journalists by not making further inquiries of 

the anonymous source about the reasons for Mr. Bonick’s dismissal and not including his 

explanation (so that the case was “near the borderline”). But despite this, the publication 

was held overall to be covered by public interest privilege...” 

 

67. Among the 10 considerations mentioned by Lord Nicholls in Reynolds referred earlier in this 

judgment, is the consideration of “the steps taken to verify the information’.  This would be, in many 

cases involving Reynolds privilege, of critical importance and it is of great importance in this appeal. 

The Appellants submitted that the test is not whether steps were taken to verify the information but 

whether steps to verify the information were taken, which in fact verified the information the journalist 

received. Counsel argued that the fact that you take a variety of steps to verify and no information is 

received verifying the publication then you cannot publish it.  

 

68. There is no duty to verify in every case. That, however, is not the case here. But what is 

required in that regard?  

 

69. I do not believe the authorities support the proposition advanced by the Appellants that the 

publisher must obtain verification of the information provided by his source before he can publish it. 



Page 23 of 35 

 

In Bonnick for example the newspaper relied on information provided to it by one anonymous source. 

What is required is that the publisher take reasonable steps to satisfy himself that the allegation is true 

before he publishes it. This was so stated in Flood (at para 78) and although somewhat different 

language is used in Jameel (see paras 138 and 149) I do not think anything different is intended. 

 

70. In Flood Lord Phillips stated that there is both a subjective and an objective element to 

verification. He said (at para 79): 

 

 “Thus verification involves both a subjective and an objective element. The responsible 

journalist must satisfy himself that the allegation that he publishes is true. And his belief in 

its truth must be the result of a reasonable investigation and must be a reasonable belief to 

hold.” 

 

71. In Jameel Baroness Hale expressed the responsibility in this way: (at para 149): 

 

“... The publisher must have taken the care that a responsible publisher would take to verify 

the information published. The actual steps taken will vary with the nature and sources of 

the information. But one would normally expect that the source or sources were ones which 

the publisher had good reason to think reliable, that the publisher himself believed the 

information to be true, and that he had done what he could to check it.” 

 

The journalist therefore should believe in the truth of the allegation, such belief must be a reasonable 

one to hold and must be the result of a reasonable investigation. The actual steps that the journalist 

may take to discharge that onus will turn on the facts of each case and will be influenced by the nature 

and sources of the information. 

 

72. It is also relevant to note that a journalist is entitled to rely on an anonymous source, so the fact 

that he does is not to be weighed against him. The journalist also need not produce primary evidence 

of the information given by his sources. Further, it is useful to bear in mind the caution of Lord 

Nicholls in Reynolds: 

 

 “Above all, the court should have particular regard to the importance of freedom of 

expression. The press discharges vital functions as a blood hound as well as a watch dog. 

The court should be slow to conclude that the publication was not in the public interest and 

therefore the public have no right to know, especially where the information is in the field of 

political discussion. Any lingering doubts should be resolved in favour of publication.” 

 

73. There is an obvious tension between freedom of expression and freedom of the press on the one 

hand and the right of the individual to his good reputation and the other. The way the tension is 

resolved in the application of the defence of Reynolds privilege is to give priority to freedom of the 



Page 24 of 35 

 

press and freedom of expression where the publication is a matter of public interest and the publisher 

has satisfied the test of responsible journalism. In those circumstances the right to freedom of 

expression and freedom of the press trump the individual’s right to his good reputation. The test of 

responsible journalism is therefore the point at which the balance is held between the competing rights. 

As Lord Nicholls observed in Bonnick (at para. 23) supra: 

 

“Responsible journalism is the point at which a fair balance is held between freedom of 

expression on matters of public concern and the reputation of individuals. Maintenance of 

this standard is in the public interest and in the interest of those whose reputations are 

involved. It can be regarded as the price journalist pay in return for the privilege. If they are 

to have the benefit of the privilege journalists must exercise due professional skill and 

care.” 

 

 

 74.     Reynolds privilege reflected a recognition in England that the existing law of defamation did 

not cater adequately for the article 10 right of freedom of expression contained in the European 

Convention which was about to be introduced in that country (see Flood at para 46). The defence is 

therefore intended to have a liberalizing effect. The defence is said to provide a fair balance between 

the right to freedom of expression and the right to the individual to his good reputation which is 

another convention right. 

 

75. In this jurisdiction our Constitution recognizes and protects the right to freedom of expression 

and freedom of the press. It also protects the right to one’s good reputation. No issue has arisen in this 

case as to whether the Reynolds privilege strikes a fair balance in our constitutional context and is 

appropriate in this jurisdiction. The point was not raised, as it was not raised in Civil Appeal 54 of 

2004, Ramdhan and others v Lee Assang and others, where this Court treated the defence as 

applicable in this jurisdiction. I shall therefore proceed on this that the defence is appropriate in this 

jurisdiction and apply the principles as outlined above. 

 

76. The Judge found that the article was a matter of public interest and that it was a product, but 

only just, of responsible journalism. In this appeal no challenge has been made to the Judge’s finding 

that the article is a matter of public interest. The Appellants were obviously correct not to challenge 

that finding. The article dealt with a public company in which the Government of Trinidad and Tobago 

is a major shareholder. It concerned the affairs of the Company, such as the conduct of the Board, the 

circumstances surrounding the  purchase of the crane and its fall out. These are matters of significant 

public interest. The public were entitled to be informed of this and the Respondents to publish it 



Page 25 of 35 

 

provided they did so in a responsible manner. As the article has met the public interest criterion, the 

focus of this aspect of the appeal is on the test of professional journalism. 

 

77. The evidence of the conduct of the newspapers came primarily from the third Respondent. The 

Judge summarized her evidence as follows: 

 

 (1) That she obtained the information concerning the crane from a source at the  

  company.  

 

 (2) She considered that source to be reliable based upon her knowledge and previous  

  interactions with that source. 

  

 (3) She attempted to verify the existence of the reports referred to in that article and  

  requested a copy from her source. 

 

 (4) She was not provided with a copy of the reports but the source read excerpts of the 

  report  of Mr. Ali out to her. The production of the reports, the source feared, would 

  allow  him/her to be traced as the provider of that information. 

 

 (5) The source was a senior person at the company and was one of those persons whom 

  the article recognized as being affected by management’s decision not to raise  

  salaries. Accordingly, it could have been inferred that the source may have had an 

  axe to grind. 

 

 (6) The third Respondent did not believe this to be the case however, based upon her  

  previous knowledge of the source and previous interactions with that source. Those 

  previous interactions had not been in relation to confidential information. 

 

 (7) The third Respondent attempted to verify the composition of the Board but did so via 

  communication with the Ministry of Finance. That information turned out to be  

  wrong in that one Mr. Buxo was identified in the article as a member of the Board 

  when in fact he was not. She accepted that a search of the Companies Registry would 

  have been productive and was a more accurate means of verifying the composition of 

  the Board of Directors. 

 

 (8) The article referred to a request under the Freedom for Information Act. The third  

  Respondent testified that the only requests under the Freedom of Information Act  

  that were made were those attached to her witness statement. However, in cross- 

  examination when it was pointed out to her that those requests were made after the 

  publication of the article (even though the article made reference to requests under 

  the Freedom for Information Act having already been made), she opined that she  

  herself had made requests and that these were different from her Editor’s requests  

  and that she did not retain copies of her own requests when she changed jobs. 

 

 (9) She also testified that in any event her experience was that requests for this type of 

  information under the Freedom of Information Act were not likely to be productive 

  and that she did not expect any result from that request being made. 



Page 26 of 35 

 

 

She testified as to her attempts to provide an opportunity to be heard and to respond as follows: 

 

(1) She contacted Mr. Rolingson. Mr. Rolingson declined to comment. She gave him the 

opportunity to speak on the record but he declined to comment. She testified that as far 

as  she was concerned Mr. Rolingson was the subject of the article and that her modus 

operandi was to write the article first and then call the person affected and give them an 

opportunity to respond. Their response would have been carried and they would have 

received a “block” of text. The clear implication, however, was that the article remained 

unchanged but that the response would also be carried if the subject of the article chose 

to comment. 

 

(2) She made no attempt to contact members of the Board save for one attempt to contact the 

first Appellant Upon being told that he was not available, she did not pursue her attempts 

to contact him. Her attempts to contact the first Appellant and to contact Mr. Rolingson 

for final comment were on Friday, which was likely to be the same day or a short time 

away from her deadline for publication in the Sunday Guardian. She accepted that the 

story would not have lost its newsworthiness if it were to be delayed by one further week 

to allow checks to take place. 

 

(3) A letter was received from Attorneys at Law for the Appellants seeking an undertaking 

that the article would not allege corruption and threatening an injunction if such an 

undertaking was not received. That letter was issued before publication of the article and 

dated 11
th

 December 2003. 

 

(4) She made no attempts to contact any other members of the Board for their comment. 

 

(5) She attempted to contact Mr. Ali, the Deputy Vice President of the company and he 

declined to comment. 

 

(6) In her allegations of $20M in losses, she attempted to corroborate from sources including 

sources at the Ministry of Finance [to verify whether this figure was a  reasonable figure 

for estimated losses]. 

 

78. Counsel for the Appellants considered the Reynold’s criteria. He criticized the sources of the 

information contending that they were way below the standard required to meet the standard of 

responsible journalism. He also criticized the status of the information and submitted that the steps 

taken to verify the accuracy of the information were wholly insufficient and did not accord with the 

standard of conduct required of a responsible journalist. Counsel further submitted that there was no 

urgency and the publication of the article could have waited without losing its newsworthiness. He 

described the tone of the article as sensational. Counsel also submitted that there were additional 

factors which are relevant in assessing whether the article was the product of responsible journalism. 

Reference will be is made below to the additional factors. 

 



Page 27 of 35 

 

79. I will consider the conduct of the Respondents under five main headings namely: 

 

a) the status and source of the information; 

b) steps taken to verify the information;  

c) the urgency of the publication; 

d) the tone of the article; and 

e) the additional factors. 

 

80. First the status and source of the information. The information in the article relating to the 

affairs of the Company, such as information relating to the Board, the purchase of the crane and its 

fallout was provided by a senior employee of the Company. Sources at the Ministry of Finance and in 

the port industry provided information concerning the alleged loss of $20M by the company. 

 

81. Counsel for the Appellants submitted that the third Respondent failed to meet the standard of 

professional journalism when she placed reliance on those sources. In so far as the information relating 

to the affairs of the Company, it was submitted that the source was a single source and not a person 

who is a board member. The third Respondent must therefore have known that the information 

concerning the board of the Company was not first-hand information and could not have considered 

that information from the source to be good or reliable. Further, it was submitted that the source could 

have had an axe to grind. Similarly with respect to the reasons for people leaving the employment of 

the company no information was obtained from those persons as to the reasons they left. With respect 

to the alleged loss of $20M it was submitted that such loss could only be ascertained by persons who 

were privy to the internal workings of the Company and not by persons in the Ministry who could not 

reasonably be expected to have data to carry out the necessary computation. 

 

82. It is not necessarily irresponsible to rely on one source. Reliance may be placed on one 

anonymous source. With respect to the information concerning the affairs of the Company the source 

was a senior person in the employ of the Company. It might reasonably be expected that such a person 

would be knowledgeable about the affairs of the Company. Further it is not unusual that confidences, 

even at Board level, are not maintained. The fact is that people, particularly in this jurisdiction, do talk. 

So the fact that people outside the Board may know what transpired at Board meetings in itself should 

not be a red flag that the information provided by that person is necessarily unreliable.  

 

83. According to the evidence, this source on prior occasions had provided the third Respondent 

with information that proved to be reliable. While it is possible that the source may have had an axe to 



Page 28 of 35 

 

grind, the third Respondent did not believe that to be so in this case and I see no basis for the third 

Respondent to have discounted the information for that reason.  

 

84. Up to the time of the publication of the article there is nothing to suggest that the source had 

provided information that could not be relied upon. There were indeed indicators that would have 

instilled the confidence in the information. 

 

85. Some of the information provided by the source concerned Mr. Ali and Mr. Rolingson.  

 

86. According to the evidence a source stated that Mr. Ali had been to Italy and subsequently 

prepared a report advising against the purchase of the Fantuzzi crane but this was not accepted by the 

board of the Company. The third Respondent contacted Mr. Ali. She did so at a telephone number 

provided by the source. She asked Mr. Ali about the report, whether he had advised against the 

purchase of the crane and whether it had broken down, as the source also stated. The third Respondent 

wanted Mr. Ali to corroborate the statements provided by the source. He did not deny anything but 

indicated that he needed time to think about whether he would speak to the third Respondent. He was 

contacted again three days later but had not yet made up his mind. Mr. Ali’s reaction would not 

suggest to the third Respondent that the source had provided unreliable information. 

 

87. Mr. Rolingson had been contacted by the third Respondent on December 9
th

, 2003 to comment 

on the information the source had provided. The source had provided the third Respondent with Mr. 

Rolingson’s mobile number. He refused then to speak to the third Respondent and indicated that he 

would call her back by December 12
th

, 2003. But before that date arrived the source told the third 

Respondent that Mr. Rolingson had alerted the first Appellant to the publication of the article stating 

that the first Appellant had planned a rebuttal of the story. That information was confirmed to be 

correct as in a letter written on December 11
th

, 2003 by Attorneys on behalf of the first Appellant and 

other members of the Board, reference is made to the proposed article and the telephone conversation 

with Mr. Rolingson and the third Respondent. The rebuttal to the article was published a short time 

after the publication of the article. 

 

88. The letter of December 11
th

, 2003 is not only relevant for what it expressly says but also for 

what it makes no express reference to. According to the evidence the third Respondent had spoken to 

Mr. Rolingson about the crane issue. No details are given by the third Respondent of what is meant by 

the “crane issue”. The letter of December 11
th

, 2003 however refers to instructions the Attorneys 



Page 29 of 35 

 

received from Mr. Rolingson to the effect that the third Respondent informed him that the intended 

article made reference to the purchase of a certain crane by the Company and alleged corrupt activities 

associated with such purchase. It seems to me therefore that a reasonable inference is that the third 

Respondent told Mr. Rolingson of the information she had concerning the crane. The letter does not 

deny the existence of the report of Mr. Ali or the engineer’s report or any other particulars provided by 

the source.  

 

 89.        In a later conversation between the third Respondent and Mr. Rolingson he confirmed he was 

leaving the employ of the Company. He however did not admit to resigning but said he was taking 

early retirement. That was carried in the article but Mr. Rolingson did not state his reasons for taking 

early retirement and so did not deny the source’s information as to the reasons for him leaving the 

company. The timing of his departure is consistent with the reasons for it provided by the source.  

 

90. In view of the above it cannot in my judgment be reasonably contended that the conduct of the 

journalist in relying on the source at the Company for the information contained in the article was 

irresponsible. The third Respondent believed the source to be reliable and that belief was a reasonable 

one to hold. 

 

91. With respect to the information concerning the departure of senior members of staff of the 

company and the reasons therefore, the source at the Company was a senior employee of the Company 

as well and would reasonably be expected to have information that senior employees had left the 

employment of the company and the reasons for it.  

 

92. So far as the loss of $20M is concerned the evidence of the third Respondent is that she spoke 

to several Ministry of Finance officials as well as persons in the port industry in an attempt to 

corroborate the information as to the alleged loss. The third Respondent believed that information. It 

was reasonable to do so particularly as the Government of Trinidad and Tobago is a major shareholder 

of the Company and the Ministry could reasonably be expected it to provide information as to the 

estimated loss as a result of the delay in the purchase of the crane. 

 

93. In the circumstances I do not agree with the submission of Counsel for the Appellants 

regarding the status and source of the information. I do not think that they fell below the standard 

required to meet the threshold of responsible journalism.  

 



Page 30 of 35 

 

94. Verification. As I mentioned verification involves a subjective and an objective element. The 

journalist must satisfy herself that the allegation she publishes is true, her belief in the truth must be 

the result of reasonable investigation and must be a reasonable belief to hold. 

 

95. In this case, as I have mentioned, I do not believe that there is any doubt that the third 

Respondent believed in the truth of the allegations that were published. According to the third 

Respondent, “she knew she could rely” on the source at the Company and believed that her other 

inquires provided reliable information. The information obtained also supported the allegations made 

in the article and on the basis of the information obtained the belief of the   third Respondent in the 

truth of the allegations was a reasonable one to hold. The question that arises is whether the belief is as 

a result of reasonable investigation.  

 

96. The third Respondent attempted to obtain corroboration of the information she obtained from 

the source of the company. She contacted Mr. Ali on two occasions. On the first he needed time to 

consider whether he would speak to her. On the second occasion he said he had not yet made up his 

mind. He did not deny anything that was put to him. 

 

97. The third Respondent also contacted Mr. Rolingson on December 9, 2003 for comment. She 

asked him if he would make an anonymous comment or whether she could use his name in the article. 

He refused to speak to her in either capacity. Mr. Rolingson however did speak to the third Respondent 

three days later, Mr. Rolingson indicated to the third Respondent that he had not really resigned but 

had taken early retirement. He declined however to gave reasons as why he decided to take early 

retirement. What he told the third Respondent was carried in the article.  

 

98. The third Respondent attempted to contact the first Appellant. She was told that he was 

unavailable at that time. She did not pursue her attempts to contact him after that nor did she attempt to 

contact other members the other members of the Board most of whom, the Judge found, were not 

aware that an article was going to be published. However the failure to contact members of the Board 

and must be viewed against other circumstances. 

 

99. The first Appellant knew of the intended publication. According to the finding of the Judge he 

appears not to have communicated to other members of the Board the fact that an article was going to 

be published. He however retained Attorneys-at-law who wrote the letter of December 11
th

, on behalf 

of the first Appellant and the other members of the Board. The letter expressed concern that the 



Page 31 of 35 

 

intended article would make reference to the “purchase of a certain crane by Plipdeco and alleges 

corrupt activities associated with such purchase”. The letter did not attempt to set out the Board’s 

version of events and threatened an injunction if an undertaking was not given that no allegations or 

suggestions of dishonesty, corruption and impropriety would be made against the members of the 

Board including the first Appellant. The letter therefore communicated the entire Board’s position 

including the first Appellant. The Judge found that it was therefore “unlikely that further comment 

would have been provided by members of the Board even if they had been contacted.  In any event it 

would have been reasonable for the [Respondents] to so assume”. I think that is a fair inference and 

one with which I agree.  

 

100. The third Respondent also requested from the source copies of the Ali report and the Inn Cor 

Tech report but failed to obtain copies of them. It was unlikely that she would obtain copies of the 

reports.  As the Judge noted, the reports were confidential ones and not in the public domain. Excerpts 

of the reports were however read to the third Respondent by the source and to that extent there was 

verification.  

 

101. The third Respondent also contacted some of the senior members of staff who left the employ 

of the Company but they refused to comment.  

 

102.        As regards the alleged loss of $20M the evidence is that the third Respondent took steps to 

verify the information as to the delay in purchasing the gantry crane from sources at the Ministry of 

Finance and in the port industry. I think it was reasonable for the third Respondent to rely upon those 

sources particularly, the Ministry of Finance. The Government being a major shareholder of the 

company it is not unreasonable to expect that the Ministry of Finance would be able to provide 

financial data that would assist in the estimation of the loss as a result of the delay in purchasing the 

crane. 

 

103. In the light of the above circumstances I do not think the third Respondent can reasonably be 

criticized as acting irresponsibly in the steps taken to verify the information. She did what she 

reasonably could to verify the information and in my judgment the belief in the truth of the allegations, 

which I have held to be a reasonable belief to hold, was the result of a reasonable investigation.  

 

104. The urgency of the article. The Appellants submitted that the article was not urgent and its 

publication could have waited. The third Respondent in fact stated in evidence that the article could 



Page 32 of 35 

 

have been published the following week without losing its newsworthiness. But was it irresponsible to 

publish the article when it was published?  

 

105. In my judgment it was not. It is unlikely that any further information would have been 

obtained. It can be assumed that the Board members would have had relevant information. The third 

Respondent had not contacted them up to December 11
th

. She completed the article on December 12
th

, 

2003 but the letter of December 11
th

 had communicated the Board’s position. The Judge found that it 

was unlikely that further comment would have been provided by members of the Board even if they 

had been contacted and in any event it would have been reasonable for the Respondents to so assume. 

As I have mentioned, I agree with that view.  The third Respondent had been unable to obtain the Ali 

report and the Inn Cor Tech report but it was unlikely that she would have obtained the reports.  

 

106. As I have noted the Court must have regard to practical realities. The standard of conduct must 

be applied in a practical and flexible manner and weight given to editorial judgment. If there is no 

reasonable prospect to obtain any further information, the newspaper cannot be criticized for not 

waiting to publish it. Further as the Judge noted with reference to the December 11
th

 letter: 

 

 “The [Appellants’] Attorney’s letter threatened to restrain the publication unless an 

undertaking was given. While the [Respondents’] deadline for publication of the article may 

be considered to be an internal deadline, the tone of the Attorney’s letter suggested that 

attempts would be made to quash the publication of the article. Those circumstances, 

therefore, may have led a responsible journalist to consider that delay in publication of the 

article, especially in circumstances where there was no further useful information to be 

derived would be counter-productive and could well result in non publication of the article. 

While the article may not have lost it newsworthiness by delaying publication the letter 

added urgency to its publication and confirmed that no comment would be available from 

the [Appellants’].” 

 

I agree with these observations. In my judgment the Respondents did not fail to act responsibly by 

not delaying the publication of the article. 

 

107. Tone. The Appellants described the tone of the article as condemnatory, provocative and 

accusatory and as having a sensational tone or flavor. Counsel for the Respondents submitted that the 

tone of the article is exaggerated by the Appellants and I agree. The Judge described the article as 

unkind. I think that is closer to the correct description of the tone of the article. It is however unlikely 

that information of the kind disclosed in the article would be regarded as kind and a newspaper is 

entitled to publish such material in the public interest.. The article did not adopt any of the allegations 



Page 33 of 35 

 

stated in it but ascribed the information to its sources. Mr. Rolingson spoke to the third Respondent 

and his comment was carried in the article. In the circumstances I would not say that the tone of the 

article weighs against the Respondents. 

 

108. The additional factors. Counsel submitted that there were additional factors that are relevant in 

assessing the article as a product of responsible journalism and which would show that the article was 

not the product of responsible journalism. 

 

109. First, Counsel submitted that according to the evidence, even if the Appellants had provided the 

third Respondent with a response to the allegations made in the article, it would nonetheless remain 

unchanged, save and except for the fact that such response would have been carried. I, however, do not 

think that this demonstrates irresponsible conduct. What Counsel may have had in mind is that even if 

the Appellants had provided information that contradicted the sources of the Respondents that it would 

not have changed the article but that information would have been published. I however think it is 

quite legitimate for a newspaper to publish divergent versions of events. It might be irresponsible if the 

newspaper associated itself with one version as opposed to the other, but the publication of the two 

diversion versions would not of itself be irresponsible. In so far as responsible journalism may require 

that the newspaper obtain comment from others and publish the gist of that comment, it is to be 

expected that an article will contain divergent versions. 

 

110. Second, Counsel submitted that notwithstanding the fact that the article stated that the Sunday 

Guardian had, under the Freedom of Information Act, requested a copy of the report allegedly prepared 

by a local mechanical engineering consultancy firm in which it was stated that the crane was foreign-

used, the Judge found that it was unlikely that such a request had been made. This evidence, it was 

submitted, demonstrates that the third Respondent was prepared to fabricate material for the purposes 

of the article to give credibility to certain allegations in the article. 

 

111. It is relevant to note that the request that the Judge found unlikely to have been made are 

alleged personal requests by the third Respondent. The article makes no mention of any such requests. 

The article refers to the request made by the Sunday Guardian. There is no doubt that such a request 

was made. However the article stated that the request had been made whereas the evidence showed 

that the request was in fact made about two weeks after the publication of the article. The explanation 

of the third Respondent was that she had asked her editor before the publication of the article to make 

the request under the Freedom of Information Act. Her evidence is that they took the decision to make 



Page 34 of 35 

 

the request before the publication “then it had been done.” The third Respondent was mistaken that it 

had been made and seemed to assume that as the decision was taken to request the document that that 

had been done.  I would not say that it was a deliberate attempt to mislead the public. I would also not  

say that it added to the credibility of the  allegations in the article that the Company was intent to keep 

things quiet.  The article had made mention of the fact that the third Respondent’s attempts to obtain 

the report from the Company was unsuccessful. That a request was made under the Freedom of 

Information Act would not add anything.   As it turned out when the request was made it was denied.  I 

do not think in the context of this case that anything turns on this. 

 

112. Third, Counsel submitted that in addressing the issue of the purchase of the crane throughout 

the article, the third Respondent repeatedly refers to information obtained in relation thereto coming 

from “sources” or “officials” or “top officials”, whereas there was only one source. This it was 

submitted was a device used by the third Respondent to make the allegations appear more credible to 

the readers of the article. The article does suggest information coming from sources or officials or top 

officials and is a fact that needs to be evaluated in the context of responsible journalism. In my 

judgment, however, that would not be sufficient to conclude that the conduct of the Respondents did 

not meet the standard of responsible journalism. There is no suggestion that the information attributed 

to sources or officials, top officials was not in fact representative of the information provided by the 

source. In any event, I do not subscribe to the view that the article would be any more believable as it 

refers to sources as opposed to one source who was appropriately described as an insider whistle 

blower. The ordinary reasonable reader would treat such a source as equally if not more credible. 

 

113. Lastly Counsel submitted that the third Respondent wrongly listed one Mr. Buxo as a director 

of the Company whereas in truth and in fact he never was. This it was submitted shows that the third 

Respondent was lax in her approach to preparing the article as she did not even bother to check with 

the Companies Registry as to who the directors of the company were prior to publication. 

 

114. According to the evidence the third Respondent attempted to verify the composition of the 

Board with the Ministry of Finance. The Judge noted that while a search of the Companies Registry 

might be best practice, it is not guaranteed to produce a more accurate result than that produced by the 

third Respondent’s inquiry of the Ministry of Finance, as the accuracy of the records in the Registry 

depend upon up-to-date filings. As has previously been noted, the Government is a major shareholder 

of the Company and it is reasonable to assume that the Ministry of Finance would have up-to-date 

records of the members of the board appointed to a company in which the Government is a major 



Page 35 of 35 

 

shareholder. The Judge found that it was not unreasonable or negligent to rely upon information 

provided by the Ministry of Finance as to the directors of the company and I agree with him. 

 

115. In light of the above the Judge was entitled to conclude the article was a product of 

professional journalism. Critical to this case is the status and source of the information and steps taken 

to verify it. The source is one that was believed to be reliable and this was a belief that the third 

Respondent was justified in holding. The third Respondent had done what she could to verify the 

information. The information was a matter of public interest. It concerned a public company and one in 

respect of which the Government was a major shareholder. The matters contained in the article were 

matters of public interest. The Respondents had a duty to publish such information and the public to 

read it. 

 

116. In the circumstances the appeal is dismissed.  

 

117. The Respondents in their notice sought a variation of the awards of damages in the event the 

appeal was allowed.  If the appeal was dismissed the Respondents sought a variation of the order as to 

costs of the action made by the trial Judge. The first mentioned relief is not relevant as the appeal has 

not succeeded. With respect to the second relief sought by the notice, the Judge made no order as to 

costs. No argument was really advanced on this issue.  I am however not prepared to interfere with that 

order as it was an order that was within his discretion to make and I cannot say that he was plainly 

wrong to do so.  Although the Respondents succeeded on the issue of the corruption meaning 

specifically mentioned as a ground in their notice, as the relief claimed in the notice fails, it seems to 

me that the Respondents’ notice should be dismissed and I so order. I make no order as to costs on the 

notice. 

 

118. With respect to the costs of the appeal, it is relevant to note that in respect of a number of 

issues raised on the meanings found by the Judge, the Appellants were successful but failed on others. 

In those circumstances the fact that the Appellants achieved some success on issues as to the meaning 

of the article is not sufficient, in my judgment, to deprive the Respondents of any of their costs of the 

appeal. I therefore order that the Appellants pay to the Respondents the costs of the appeal.  

 

Dated the 19
th

 day of December, 2012. 

 

 

A. Mendonça, 

Justice of Appeal 


