
   

Page 1 of 29 
 

REPUBLIC OF TRINIDAD AND TOBAGO  

 

IN THE COURT OF APPEAL 

PORT OF SPAIN 

Civil Appeal No. P154/2013 
Claim No. CV 2010 - 01764 
 

BETWEEN 

GARVIN SIMON 
KEAVIN GREENE 

 WISDEN RAJCOOMAR 
 DAVID MADEIRA 

LYNDON MASCALL  
ISHMAEL PITT 

 DERYCK LAKE 
 ANTHONY CRAIG  

ANTHONY WILLIAMS 
 

Appellants/Claimants 

AND  

OMATIE LYDER 
THE DAILY EXPRESS 

Respondents/Defendants 

         

PANEL 

JUSTICE OF APPEAL BEREAUX 
JUSTICE OF APPEAL MOOSAI 
JUSTICE OF APPEAL PEMBERTON 
 
 

APPEARANCES: 

For the Appellants/Claimants:   Mr. I. Khan S.C. leading  Mr. U. Skerrit  

For the Respondents/Defendants:  Mr. F. Hosein instructed by Mrs C. Ramjohn- Hosein 

 



   

Page 2 of 29 
 

DATE OF DELIVERY: 26th March 2018 

 

 

I have read the judgment of Pemberton J.A. and I agree with it and have nothing to add. 

 

/s/ N. Bereaux J.A. 

 

I have read the judgment of Pemberton J.A. and I agree with it and have nothing to add. 

 

/s/ P. MOOSAI J.A. 

 

JUDGMENT 

 

[1] INTRODUCTION 

As one commentator wrote, “to serve the public, journalism must be accurate, independent, 

impartial, accountable and show humanity”.1 This is an appeal from the decision of the trial judge 

in which he dismissed a claim filed by the Appellants/Claimants for damages for libel whilst 

ordering them to pay the Respondents/Defendants’ costs. The main issues to be determined on 

appeal are, was the tort of defamation fully constituted and was the trial judge plainly wrong to 

reject the Reynolds privilege defence.  

 

[2] I agree with the trial judge that the words were defamatory, but I disagree with him and find that 

the tort of libel was fully constituted notwithstanding that the first article and the editorial did not 

name the Appellants/Claimants but the subsequent articles mentioned them by name. Further I 

                                                           
1 Author unknown 



   

Page 3 of 29 
 

agree with the trial judge that the matter reported on was one of public interest, and that the 

Reynolds defence was not available to the Respondents/Defendants. Although not addressed by 

the trial judge, I find that based on the evidence the defence of fair comment was not met. These 

are my reasons. 

 

[3] BACKGROUND FACTS 

On August 17, 2007 at Wallerfield in East Trinidad five (5) civilians met their demise after a 

shooting incident involving the Appellants/Claimants, who at the time were and still are serving 

members of the Trinidad and Tobago Police Service (“TTPS”). I shall refer to them as “the 

Officers”. The incident was subject to investigation and Coroner’s inquest. At the conclusion of 

the inquest, the Coroner ruled that the actions of the Officers did not amount to negligence as 

against four (4) of the victims and that the death of the fifth victim, was a “misadventure”. 

 

[4] The incident excited the general public and was reported in the daily newspapers and became 

the subject of a number of articles appearing in the print and electronic media. These articles 

were circulated locally and were published or were caused to be published by Omatie Lyder (“the 

Editor in Chief”) and Trinidad Express Newspaper Limited sued as The Daily Express, an 

experienced publishing establishment, which published its first issue on Tuesday 6th June 1967.2 

The publishing house has been supplying daily newsworthy items to the public of Trinidad and 

Tobago and beyond through print and electronic publications. I shall refer to them collectively as 

“The Publishers”. 

 

[5] THE WORDS COMPLAINED OF 

The writings giving rise to this action, were published on diverse dates over the period December 

2008 to July 2009 and comprised three articles and an editorial. The Officers claimed that the 

words were contained in three articles and one Sunday editorial were defamatory. The 

publications were as follows: 

                                                           
2 The Trinidad Express was first published on Tuesday June 6th, 1967. The first Board of directors comprised Dindial Maharaj, David Law, 

Neil Lau, Vernon Charles, Carlton Mack, Tajmool Hosein, Rodney Webb, Phillip Habib and Hamilton Holder. Tommy Gatcliffe and Sydney 
Know(x) joined the board subsequently. Ken Gordon assumed the position of Managing Director of the Express in February 1969. Under 
Ken Gordon as managing director and Owen Baptiste as editor, the Express became an institution in the Trinidad and Tobago landscape, 
known for its fearless journalism and support for freedom of the press. www.onecaribbeanmedia.net 



   

Page 4 of 29 
 

1. “Wallerfield 5 killed by police”  appearing in The Daily Express of 

Tuesday 2nd December 2008; 

2. “A clear call for justice”  appearing as an editorial in The Daily Express 

Wednesday 3rd  December 2008; 

3. “Forensic Expert testifies”  appearing in The Daily Express of Friday 

5th June 2009; 

4. “Wallerfield inquest “Self –preservation important” appearing in The 

Daily Express of Friday 5th July 2009. 

 

[6] In the first article as indicated above, “Wallerfield 5 killed by police”  appearing in The Daily 

Express of Tuesday 2nd December 2008;  the offending words were,  

Paragraph I: The police officers who killed five unarmed people in 
Wallerfield one year ago were hand-picked by a senior policeman who 
was later found to have ties with murdered drug queen Lily Layne.  

Paragraph II. And according to a Special Branch Report into the killings 
the real target was the man believed to be behind Layne’s murder who 
was mistakenly assumed to be in the car carrying the victims.  

Paragraph III. The shocking revelation about the relationship between 
murdered drug baroness Lily Lane and the senior officer believed to be 
behind the killing was unearthed by the Special Branch who became 
involved in the issue following protests outside President’s House, 
Circular Road, St Ann’s in the weeks following the killings on August 
17, 2007.  

Paragraph IV. Forensic information about whether the victims had 
gunshot residue on their hands, which would indicate whether they had 
fired guns at the police, was missing from the original file.  

Paragraph V. The officers involved had claimed that they were chasing 
the car carrying the four men when they were fired at.  

Paragraph VI. However, autopsy results and photographs of the car 
seem to support eyewitness accounts that they were not being chased 
and that two of them, Charles and Goddard had been killed by guns 
aimed directly at them from in front of the vehicle. They were shot in the 
front of the head and chest. There were no bullet holes in the back of 
the car only through the front windscreen.  
 

Paragraph VII. No guns were ever found in the Almera or any of the men.  

Paragraph VIII. The police officers involved in the killings were selected 
from different police stations in the Northern Division and according to 
the Special Branch Report were instructed to look for the man believed 



   

Page 5 of 29 
 

to be behind Layne’s killing, Shawn “Sawood” Allen, who was himself 
murdered in February.  

 

[7] The publication, “A clear call for justice”  appearing as an editorial in The Daily Express 

Wednesday 3rd  December 2008 contained the following words which the Officers found offending,  

Paragraph I. The Nation waits to see whether any action is going to be 
initiated against the policemen responsible for the deaths of five of our 
innocent and unarmed citizens just over one year ago. That the instigator 
of the ill-fated police exercise which resulted in the Wallerfield slaughter 
was able to personally hand-pick the officers for his killing spree 
suggests he must be reasonably high up in the police hierarchy and this, 
in turn, raises the real possibility that, even when all is said and done, he 
is going to enjoy a level of protection that will see him go free;  

Paragraph II. The Police Commissioner did promise a more thorough 
investigation but nothing more was heard of this by the general public 
until this newspaper’s Investigative Desk secured a Special Branch 
Report which disclosed that the four met their untimely deaths because 
the police killer team mistakenly thought notorious drug queen Lily 
Layne’s executioner was in the car in which they happened to be 
travelling that fatal evening;  

Paragraph III. And why, one may ask, was the police so intent on avenging 
Layne’s largely unlamented death in the face of that investigative 
Lethargy only too common when it comes to the killings of ostensibly far 
more worthy citizens? Because, comes the appalling answer, the police 
mastermind of the pursue-and-kill exercise happened to have close ties 
with the woman who enriched herself by selling death to people, the 
nature of those ties of a kind that Trinbagonians, perhaps, can only too 
readily guess;  
 
Paragraph IV. Now in the wake of the Wallerfield Slaughter, this 
newspaper noted that “family and friends have been at pains to stress the 
good characters and law-abiding records of the slain men.” Even as we 
entered the caveat that we were “well aware of the predilection in some 
areas to paint even the notorious criminals as either life-long or born-
again saints; serious questions have been raised in this instance.”  

 

[8] The other two publications are, “Forensic Expert testifies”  appearing in The Daily Express of 

Friday 5th June 2009 and “Wallerfield inquest “Self –preservation important” appearing in The 

Daily Express of Friday 5th July 2009. The words complained about in the earlier 5th June, 2009 

article are, 

 As a result, the conduct of nine police officers- Sgt. Garvin Simon, Cpls 
Kevin Green and Anthony Craig and PC’S David Madeira, Derrick Lake, 



   

Page 6 of 29 
 

Ishmael Pitt. Wisden Rajcoomar, Anthony Williams and Lyndon Mascal 
has come into question following the shooting deaths.  

  

[9] In the later article published on 5th July, 2009, the following words which were published by the 

Publishers were relevant to the Officers’ cause: 

Paragraph I. “killed or be killed;  

Paragraph II. The officers were Sgt. Garvin Simon, Cpls Kevin Green 
Anthony and Craig and PC’S David Madeira, Derrick Lake, Ishmael Pitt. 
Wisden Rajcoomar, Anthony Williams and Lyndon Mascal;  

Paragraph III. Magistrate Gail Gonzales, presiding as coroner in the Arima 
Magistrates’ Second Court ruled last week that the actions of the officers 
were in no way negligent against the four men killed and further ruled the 
death of Courtney was a “misadventure.” 

   

[10] THE PROCEEDINGS 

THE CLAIM 

On the 7th May, 2010, the Officers filed a claim against the Publishers claiming damages for libel, 

inclusive of general, aggravated and exemplary, interest and costs. The relief sought in damages 

was in relation to the alleged offending words contained in the first article and the editorial. The 

other two articles were mentioned in the statement of case but did not form part of the prayer for 

relief. 3  The trial of this action commenced on the 4th March 2013. The trial judge delivered 

judgment on 24th May 2013.  

 

[11] The first article and the editorial did not mention the Officers by name. The second and third articles 

mentioned the Officers by name. The Officers contended that the words so printed and published 

were in their ordinary and natural meaning meant and were understood to mean that (1) they were 

rogue criminal members of the TTPS; (2) being solicited by a rogue senior member of the TTPS to 

commit the crime of murder of a person known, in retaliation for the murder of an alleged female 

drug trader; (3) that the killings were perpetrated against four unarmed occupants of a vehicle at 

Wallerfield; and (4) the Officers without just cause shot at the vehicle, the occupants of which at 

the time were four unarmed persons, mistaking one of them to be the person who had killed the 

female drug trader.  

                                                           
3 The significance of this is discussed at paras. 39 – 44 infra. 



   

Page 7 of 29 
 

 

[12] The words, they say were untrue and were published maliciously; they were not fair comment 

regarding them and were therefore calculated to “injure the Claimants in their character, credit 

and reputation.” The Officers further allege that they were brought into public scandal, contempt 

and odium causing “damage to their characters and reputations in their public capacity as 

police officers and in their private capacity”. They sought to recover from the Publishers, 

through this court, damages for libel contained in the first article and the editorial, aggravated 

and exemplary damages and the usual orders for interest and costs.  

 

[13] THE DEFENCE 

The Publishers defended this claim by contending that the case as filed was an abuse of process 

and/or that there was no grounds for bringing the claim. They admitted that they were the printers 

and publishers of the words complained about in the first article and the editorial and the 

subsequent articles. Further,  

i. At the time of the publication of the first article and the editorial, the Officers were not 

identified; 

ii. That the words complained about in the first article and the editorial could not refer or 

be understood to refer or were capable of referring to the Officers; 

iii. That the words complained about in the first article and the editorial were not 

defamatory of the Officers nor could they be understood as being defamatory of them; 

iv. In relation to the second and third articles, these could not be relied upon to interpret 

the first article and the editorial;  

v. That the Officers could not rely on subsequent publications in which they were named 

to assist them to constitute the tort due to the significant lapse of time between the 

two sets of publications; 

vi. As a result, the tort of defamation was not properly constituted and no cause of action 

could have arisen by virtue of any subsequent publication; 

vii. They denied that the words were defamatory. They further contend that even if there 

was a case for them to answer, and the words complained about were found to be 

defamatory,  



   

Page 8 of 29 
 

a. In relation to the first article, those words were published “on an occasion of 

qualified privilege”.  

b. In relation to the editorial, the words were published “on an occasion of 

qualified privilege” and/or in the alternative in relation to paragraph 4 of that 

article, that the words complained about were fair comment on a matter of 

public interest.  

  

[14]    THE TRIAL JUDGE’S FINDINGS4 

The action in the High Court brought mixed results.  Even though the words in the first article and 

the editorial were found to be capable of bearing a defamatory meaning, the trial judge dismissed 

the Officers’ Claim on the ground that the tort was not properly constituted. These are the trial 

judge’s findings, 

i. That “on the face of it” the words published in the editorial and the first article were    

defamatory.5 

ii. That the matter was one of public interest;  

iii. Since the words of the first article and the editorial referred to the Claimants, although 

their names were not mentioned in those publications but were mentioned in the 

subsequent publications, the correct principle to be applied to determine whether the 

tort was fully constituted so as to allow the Officers to succeed in their suit was the 

HAYWARD6 principle; 

iv. That upon an application of the HAYWARD principle, the Claimants did not establish 

that the subsequent publications were able to “calcify their identity”.7  

                                                           
4 See judgment of Seepersad J in SIMON & ORS v LYDER AND TRINIDAD EXPRESS NEWSPAPERS LIMITED sued as THE 
DAILY EXPRESS CV No. 2010-01764. 
5 See para. 31: The court agrees with the Claimants’ contention that the article suggested that the ranks involved were rogue criminal 
members of the Trinidad and Tobago Police Service given that the article went on to state that the officers involved in the shooting were 
dressed in black clothes, wore masks and were armed with heavy weapons, including Galil assault rifles, and further, the article goes 
on to suggest that the autopsy results and photographs seemed to be at odds with the police’s account of what transpired.  
Para. 32: Accordingly, having considered the First Article in its entirety including the headline the court found that the words 
complained of were understood to bear and were/are capable of bearing a defamatory meaning.   
para. 35: When put into context the editorial went beyond the point of stating the Defendant’s position in the matter. The 
editorial in its ordinary meaning labeled the police officers involved in the shooting as contract killers, working for a superior 
officer who had ties with the drug trade and seeking revenge for the death of a drug queen Lily Lane.  
6 HAYWARD v THOMPSON [1982] Q. B. 47 
7 See para. 50 of the judgment of Seepersad J. op. cit. f. n. 4 



   

Page 9 of 29 
 

v. The subsequent publications of the second defendant did not support the proposition 

that the first article and editorial were published ‘of and concerning’ the claimants as 

they were incapable of identifying the claimants as the subjects of the first article and 

the editorial. The basis of that conclusion lay in, 

a. The lapse of time between the date of publication of the first article and the 

editorial and the subsequent articles naming the claimants which was significant so 

that no nexus between the two sets of articles was established.8 

b. The claimants’ pleaded case “did not address nor was there any attempt to 

lead any evidence with respect to anyone making a connection between the 

subsequent articles and the first article and the editorial”.9 

vi. That that Claimants’ case failed.10 

 

[15]  Despite this finding, the trial judge nevertheless went on to consider The Publishers’ defence of 

qualified privilege using the test laid down in the REYNOLDS CASE.11 He found that 

notwithstanding the finding, The Publishers could not succeed on the defence of qualified 

privilege and that they would have been liable in damages but for the dismissal of the Officers’ 

claim. The trial judge did not address the fair comment defence as advanced by the Publishers 

in relation to the editorial. The trial judge then went on the dismiss the Officers’ claim and order 

that they pay the Publishers’ costs in the sum of fourteen thousand dollars ($14,000.00). 

 

[16]    The Officers have now appealed the decision and the Publishers have cross appealed. 

 

 

[17]  ISSUES ON APPEAL 

The Court had to consider and determine the appeal and cross appeal from the judgment of the 

trial judge on three (3) main areas, 

                                                           
8 See para. 52 of the judgment of Seepersad J. op. cit. f. n. 4 
9 See paras. 56,57 and 58 of the judgment of Seepersad J. op. cit. f. n. 4  
10 See paras. 59 of the judgment of Seepersad J. op. cit. f. n. 4. “Although the First Article and the editorial were capable of bearing a 
defamatory meaning, it was not part of the Claimants’ pleaded case that after the publications of the First Article and the editorial that 
persons who knew that they were the officers involved in the shooting, knew or understood that the said publications referred to the 
Claimants. Further the subsequent publications did not serve to identify the Claimants as the persons who were referred to in the First 
Article and Editorial. Accordingly the Claimants claim must fail.”.   
11 See REYNOLDS v TIMES NEWSPAPER LTD [1993] 3 WLR 1010. 



   

Page 10 of 29 
 

 Was the trial judge plainly wrong when he found that on the facts of this case, that the 

tort of defamation, libel in particular was not fully constituted in relation to the first 

article and the editorial;  

 Was the trial judge plainly wrong when he found that the Publishers could not have 

availed themselves of the REYNOLDS PRIVILEGE defence in relation to the first 

article and the editorial; and 

 Was the trial judge plainly wrong in not considering whether the defence of fair 

comment with respect to the publication of the editorial was open to the Publishers. 

 

[18] ISSUE 1– WHETHER ON THE FACTS OF THIS CASE THE TORT OF DEFAMANTION, LIBEL 

IN PARTICULAR WAS FULLY CONSTITUTED IN RELATION TO THE FIRST ARTICLE AND 

THE EDITORIAL. 

 On the issue of whether the words complained of in the first article and the editorial were 

defamatory, I am satisfied that the trial judge was correct in his approach, analysis and 

conclusion. The trial judge considered the articles as a whole in order to determine the ordinary 

and natural meaning of the offending words and engaged in a comprehensive analysis of both 

publications.12 The trial judge used the concept of the reasonable reader as the basis of his 

analysis and adopted the reasoning in SKUSE, JEYNES and KAYAM MOHAMMED AND 

OTHERS v TRINIDAD PUBLISHING COMPANY LIMITED AND OTHERS.13 There is no need 

to depart from the trial judge’s finding on that ground.  

 

 

 

[19] IDENTITY OF THE VICITIM OF A LIBEL 

                                                           
12 See para. 14 op. cit. 
13 SKUSE v GRANADA TELEVISION LIMITED [1993] EWCA Civ 34 per Sir Thomas Bingham MR at para 14; JEYNES v NEWS 
MAGAZINE LIMITED [2008] EWCA Civ 130 per Sir Anthony Clark MR at para 14; KAYAM MOHAMMED AND OTHERS v TRINIDAD 
PUBLISHING COMPANY LIMITED AND OTHERS Civil Appeal No 118 of 2008 per Mendonça J.A. 



   

Page 11 of 29 
 

There is another major consideration in deciding whether the libel had been fully constituted. The 

main task of a person alleging defamation is that he must identify himself as such a person. In 

KNUPFFER the Lord Chancellor stated that “It is an essential element of the cause of action for 

defamation that the words complained of should be published ‘of the plaintiff. 14  It is undisputed 

that the Officers were not identified by name in the first article or the editorial. These were the 

publications which formed the nub of the prayer for damages. The later publications though 

mentioned in the statement of case, contained the names of the Officers as those concerning 

The Coroner’s inquest into the Wallerfield killings. Additionally, these publications were not made 

the subject of the prayer for damages.  

 

[20] Mr Hosein was adamant that the undisputed fact that the Officers were not named in either the 

first article or the editorial, the publications complained about, was sufficient to dispose of this 

matter as against the Publishers. He used two bases for his arguments.  The first one was the 

failure of the Officers to “demonstrate that the ordinary reasonable reader could conclude that 

(the Officers) as police officers were the ones in question”.  The second one was procedural.15 In 

relation to the first ground, applying the dicta in KNUPFFER, 16 he submitted that the reference 

to “police officers” in the first article and the editorial, where they were not named, could not be a 

reference to the Officers.  He reiterated his position in his oral arguments.   

[21] Mr. Khan did not address this issue extensively in his written submission or in his oral 

submissions.  It is then left for the Court to treat with Mr. Hosein’s submissions. 

[22] ANALYSIS AND CONCLUSION 

A perusal of the first article and the editorial makes the answer to the question,  whether the 

words written were in relation to the entire class of persons, which in this case was the six 

thousand (6,000) odd police officers, no. The words were patently referable to a class of officers. 

This was not a case of a defamation at large. The first article and the editorial were directed to 

                                                           
14 KNUPFFER v LONDON EXPRESS [1944] A.C. 116 p. 120. 
15 See paras. 39 – 44 infra. 
16 The dicta in KNUPFFER spoke to the reason why a publication of “a libel of a large or indeterminate class of persons described by a 

general name” could not succeed, was “the difficulty of establishing that the plaintiff was, in fact, included in the defamatory statement”. 



   

Page 12 of 29 
 

certain police officers who were embroiled in a specific incident, the Wallerfield killings. It is 

undisputed that the entire six thousand (6,000) strong TTPS was not involved in the incident. 

[23] I now consider whether the Officers were sufficiently identified in the first article and the editorial 

as the persons to whom the alleged offensive words referred. There were sufficient qualifying 

features to indicate clearly that the words written in the first article and the editorial sufficiently 

identified the Officers. The first article made specific mention that the officers were “selected from 

different police stations in the Northern Division”, that they were  “hand-picked by a senior police 

man who was later found to have ties” with “a known drug queen”. The editorial made mention of 

“the policemen responsible for the deaths of five of our innocent and unarmed citizens just over 

one year ago. The instigator of the ill-fated police exercise which resulted in the Wallerfield 

slaughter was able to personally hand-pick the officers for his killing spree…”. To my mind this 

clearly cannot be termed references to a “large or indeterminate class of persons described by a 

general name”.   

 

[24] GRAPELLI OR HAYWARD, WHICH IS THE PRFERRED TEST? 

Mr. Hosein was of the view that the applicable test was that laid out in GRAPELLI.  He submitted 

that at the time of the publication of the article and the editorial, “none of the Officers were 

identified by name nor could they be because nothing giving raise to their identification was 

published and such extrinsic facts, namely the identification of the police officers, only occurred 

at the very earliest in June 2009 and July 2009 when the coroner’s inquest was reported”.  A 

further essential ingredient was the relevant knowledge at the date of publication of the persons 

to whom it was published “to support an innuendo” must be, at the time of the publication, “not 

thereafter acquired knowledge”.  Mr. Hosein further alluded to the lack of a pleading of extrinsic 

facts. 17  He then sought to distinguish HAYWARD and concluded that, 

In the present case since none of the Officers are named, in reliance on 
the Submissions on Knuppfer … there can be no finding that they or 
either of the Officers could have been referred to in the offending 
publications. 

 

In the present appeal the publications in which the Officers’ names 
appear for the first time, in June and July 2009 are not the subject of any 

                                                           
17 I shall discuss this further from para. 39 - 43 infra. 



   

Page 13 of 29 
 

defamatory complaint and absent these publications there can be no 
identification of the Officers or any of them. 

 

Assuming that the Officers were entitled to rely on the publications in 
June and July 2009 neither of them were written by either the writer of 
the Article of the editorial. 
 

[25] Mr. Hosein disagreed with the trial judge that the HAYWARD test was the applicable test. He 

opined that in this jurisdiction, since libel trials are by judge alone, and not by judge and jury, 

“there is no room for confusion in the mind of a judge, as opposed to a jury of laymen” as to the 

meaning of the words used in the article and the principles to be applied in determination of 

issues.   Secondly, in HAYWARD there was a plea of innuendo that the words in the second 

article could be relied on to support the plea in respect of the words in the first article and to 

support the allegation that the words in the first article refer to the plaintiff.  In this case there is 

no plea of innuendo.  The third point of distinction according to Mr. Hosein was that neither the 

first article nor the editorial contained the Officers’ names, neither are there any references in the 

subsequent article to the previous articles.  

 

[26] In response Mr Khan examined a number of authorities.  He agreed with the trial judge that the 

HAYWARD TEST was clearly applicable, “since one ought not to escape  liability for his libelous 

actions by simply publishing the names of his intended targets at a later date”.   He  laid much 

store on Lord Denning’s dicta that “… If a defendant intended to refer to a plaintiff, he cannot 

escape liability by not giving his name … if he intended to refer to the plaintiff, he is liable. He is 

to be given credit for hitting the person whom he intended to hit..”.18   

 

[27] ANALYSIS AND CONCLUSION 

I start by saying that the differences in the trial systems between the United Kingdom and Trinidad 

and Tobago, that is the use of trial by jury in the former and trial be judge alone in the latter does 

not and will not so greatly impact on the legal principles to be applied in cases such as these. To 

me, the preference for one test over the other lies, 

1. in the feature distinguishing the two tests; and  

2. the evidential issue concerning admissibility of the subsequent publications.  

                                                           
18 HAYWARD v. THOMPSON opt. cit per Lord Denning MR pg. 60 Letter B-D. 



   

Page 14 of 29 
 

The main feature distinguishing the two tests lies in the nature of the first publication in which the 

‘victim’ of the libel was not identified by name in the publication complained about.  

 

[28] In GRAPPELLI the court did not find that the original words complained of were defamatory. Lord 

Denning agreed with Blair J in SIMONS PPTY LTD v RIDDELL19 that a subsequent publication 

cannot be used ‘to read into the innocent matter a defamatory meaning…”. If the words 

complained about in the prior publication were innocent, a later publication will not render them 

defamatory. In this particular case, the Officers were not identified by name in the first article and 

the editorial. If it was found that the words complained about were innocent, the subsequent 

publication of their names could not as it were consummate the libel. The courts frown upon the 

use of a subsequent publication to render defamatory an earlier innocent publication. It is in this 

context that the requirement as to the plea with respect to legal innuendo arose.  

 

[29] This is not the position in HAYWARD. That case concerned the admissibility of a subsequent 

publication in which the victim of the libel was named. The second publication was admitted into 

evidence to show that in the first publication, the writer trained his aim at the victim, that is, he 

intended to refer to him. The court determined that “first article was published ‘of and concerning’ 

the victim, notwithstanding that he was not named in the first article. Lord Denning set out the test 

as follows: 

One thing is of essence in the law of libel. It is that the words should 
be defamatory and untrue and should be published of and 
concerning the plaintiff. That is, the plaintiff should be aimed at or 
intended by the defendant. If the defendant intended to refer to the 
plaintiff, he cannot escape liability by simply not giving his name. … But 
still if he intended to refer to the plaintiff he is liable. He is to be given 
credit for hitting the person whom he intended to hit. The law goes 
further. Even if he did not aim at the plaintiff or intend to refer to him, 
nevertheless if he names the plaintiff in such a way that other persons 
will read it as intended to refer to the plaintiff, then the defendant is liable. 

 

In this case, as a matter of pleading, the two articles were contained in the statement of case, 

which I shall discuss at paragraphs 39 – 43.  

 

                                                           
19 [1941] NZLR 913 



   

Page 15 of 29 
 

[30] In HAYWARD, which was decided after GRAPPELLI, it was recognized more importantly, that 

in order to constitute a cause of action, the libelous words must be contained in the first article in 

which the victim is not named. In other words, the original article must be defamatory of the victim 

even if he is not named. This is the major point of distinction between GRAPPELLI and 

HAYWARD. Sir George Baker in recognizing the distinction had this to say, 

But there (in GRAPPELLI) the court was dealing with an attempt to make 

an innocent statement defamatory by facts which came into existence 

subsequent to its publication…. 

In the present case, there was nothing innocent about the publication of 

April 9 (the first publication). 

 

[31] HAYWARD and the case at bar bear some resemblance. In both cases, the subjects of the libel 

were not mentioned by name in the first article and in this case, the editorial. Both subjects gave 

evidence of the impact of the publications on them.20 In both cases there were subsequent 

publications which named the subjects. In BRADLEY, the Irish Supreme Court sought to limit 

Lord Denning’s “conviction” that intention to “hit” the victim was a relevant and necessary 

constituent of the tort of libel. Mr Justice Hardiman opined and I agree, that “I do not believe that 

proof of intention is necessary to constitute a libel action and I do not believe that in general, the 

defendant’s intention is of any relevance except in the case where malice is an issue…”.  

 

[32] Unlike Mr Hosein, I do not consider that there was any need to decide the issue of identity before 

interrogating whether the words were defamatory. I agree with the analysis done by the trial judge 

and his conclusion that the words published in the first article and the editorial were defamatory.  

 

[33] One of the issues which the English and Irish courts had to grapple with was the evidential issues 

concerning the admissibility of the subsequent publications in which the subject’s name was 

mentioned, that is, whether the subsequent publications as it were crystallised the libel. 

Admissibility of the subsequent article was not the issue in this case. Here I see it as an issue of 

weight, that is to say, could reliance be placed on the subsequent articles to crystallise the claim?  

I do not find that the trial judge plainly wrong when he placed sufficient weight on the subsequent 

                                                           
20 See p 57 para D-H in HAYWARD. See also in this case the evidence in Chief and confirmed in cross examination of …… 



   

Page 16 of 29 
 

publications and relied on their content to assist him to determine that the HAYWARD TEST was 

the correct test to be applied to the circumstances of this case. 

 

[34] The next question is, was the trial judge plainly wrong in the application of the HAYWARD TEST 

when he found that the subsequent articles naming the Officers as involved in the Wallerfield 

killings and as the subject of a coroner’s inquest into the killings were incapable of identifying 

the Officers as the persons referred to in relation to the words complained of in the first article 

and the editorial? 

 

[35] There must be a sufficient nexus between the two sets of publications. In other words, it is 

necessary therefore to draw a conclusion that the defamatory words in the first article and editorial 

in which the Officers were not named were of and concerned the very persons named in the 

subsequent articles. The trial judge sought to raise the differences in the factual matrices of the 

case at bar and the authorities, for instance in BRADLEY, to conditions which had to exist for a 

positive outcome to be attained. The trial judge chose as his focus the lapse of time between 

publications. This may be of some merit but in this case it cannot be regarded as conclusive. I 

set out above, the offending words in the first article and the editorial. I have noted the continued 

mention of the “killings of unarmed civilians”, by a group of “hand-picked officers from the Northern 

Division”, described in the editorial as “the police killer team”. It is clear from the publications that 

the killings were of high visibility, attracting protests by family members asking for the involvement 

of the President of the Republic. Incidentally, the editorial admonished “all citizens to pay close 

attention to the proceedings of the ordered inquest when it does come up at the Arima 

Magistrates’ Court”.   

 

[36] The subsequent articles referred to by the Officers in their claim are now examined. The article 

dated June 05 2009 was titled “Forensic Expert testifies …. Wallerfield shootings”. The 

Officers’ names were revealed for the first time. The words in this first article which the Officers 

highlighted in their pleading were “As a result, the conduct of nine police officers Sgt Garvin 

Simon, Cpls Kevin Greene and Anthony Craig, along with PC’s David Madeira, Derrick 

Lake, Ishmael Pitt, Wisden Rajcoomar, Anthony Williams and Lyndon Mascall, has come 

into question following theshooting deaths…”. In the July 05 2009 article, the very title 



   

Page 17 of 29 
 

“Wallerfield Inquest “Self - Preservation Important” , kept the incident alive. In this article, the 

Officers were named, leaving no doubt as to their involvement with the incident. An objective 

reading of all 4 articles will, to my mind, leave no one harbouring any doubt of the connection 

between the description of the persons who participated in the Wallerfield incident which saw the 

death of six (6) citizens of this country were the Officers referred to the ‘hit squad’ collected from 

officers of the Northern Division and the names appearing as the police officers concerned with 

the Inquest.   

[37] Even though the ‘lapse of time’ was seven (7) months, in the context of the entire unusual event21 

this time period is not so substantial so as to allow the trial judge to find that this lapse of time 

was significant to displace the conclusion that the offending words in the first article and the 

editorial could be found to be of and concerning the Officers whose names were published in the 

subsequent publications. Further, I must take into consideration that ours is a small country with 

a population of one point three (1.3) million people.  This is considerably less than that of a larger 

country, like the United Kingdom, or for that matter a larger city, for instance London.  The 

chances that persons will make the connection between the publications is far greater in our 

country.  A lapse of seven months between the publication of the first article and the editorial 

cannot be considered significant to displace the conclusion arrived at, that the first article and the 

editorial were published “of and concerning” the Officers.  

[38] I do not share the trial judge’s concern that the lapse of time between the two sets of articles 

could be inimical to a finding that there was a nexus between them. In fact, I am of the view that 

the tort of libel has been made out against the Publishers. In light of this conclusion, I find that 

the trial judge was plainly wrong. 

[39] THE PLEADINGS 

The following issues were raised but to my mind will not alter any of the findings made or to be 

made in this matter. I shall address them for completeness. Mr Hosein argued and the trial judge 

found that the Officers’ failure to include the later articles which named the Officers in their prayer 

for damages for libel rendered the entire claim untenable enough to be struck out. I do not agree. 

The reasons are found in the answers to the following question: 

                                                           
21 The unsual events are, igniting and fueling public interest and the circumstances surrounding it coupled with the writer’s/publisher’s 

stated intent of keeping the issue alive by the reports of the inquest and the language used in the reports. 



   

Page 18 of 29 
 

1. Did the Publishers know the case that they had to meet from 

the existing pleadings? 

2. Were the Publishers able to defend the claims made against 

them? 

3. What therefore is the effect of the failure to include the naming 

articles as part of the prayer for relief if any? 

The Publishers clearly knew the case that they had to meet. The single requirement of pleadings 

is to plead facts so that a Defendant knows the case he has to meet and that the claims are based 

on a legal wrong. Counsel Mr Khan S.C. conceded that it would affect the Officers’ case in 

damages but was not sufficient to dispose of the entire claim. Therefore, the Officers’ failure to 

ask for specific relief with respect to libel for the later articles which named them did not render 

the entire claim untenable enough to be struck out. The trial judge was therefore plainly wrong on 

this finding. 

[40]  Further, was the failure by the Officers to plead or to lead evidence with respect to someone making 

a connection between the subsequent articles and the first article and editorial fatal to their claim? 

Again, the answer to this question is no. There was evidence led by the Officers themselves which 

did not break down under cross examination.  The trial judge asked himself the wrong question. 

The real question which faced the trial judge was how much weight should I attach to the evidence 

led? In answer to that question, the Officers not having any supporting evidence detracts from the 

main evidence and finding that the writing, printing and publishing of the words were found to be 

defamatory of them. Again, this may go to the award of damages but it cannot be of assistance to 

The Publishers to displace liability.  

[41]  Mr Hosien and the trial judge spent some time in discussing whether the failure to plead “innuendo” 

was fatal to the claim? Mr Khan submitted that this was a technicality and should not displace a 

publisher’s liability.  In fact, any lapse in this regard may only go to and affect the award of damages. 

Since Mr Hosein preferred to rely on the GRAPPELLI test, it is understandable that he should 

discuss the issue of innuendo. This to me does not arise if the HAYWARD test is applied since the 

words complained about in the first article and the editorial which did not name the Officers were 

defamatory.  



   

Page 19 of 29 
 

[42] To my mind, this question does not arise when it was found as the trial judge did early in his 

judgment that the words complained about were defamatory of the Officers. So that, where the 

words in their plain, ordinary and natural meaning are found to be defamatory of a plaintiff, there is 

no need to plead innuendo. The case will not be reliant upon extrinsic evidence of any kind to prove 

the libel. I am fortified by the FULHAM22 judgment of Lord Denning MR when he quoted the 

passage from Gatley which states, 

But where the words are not defamatory in their natural and ordinary 

meaning, but only by reason of extrinsic circumstances, the plaintiff must 

assert an innuendo averring the precise defamatory meaning conveyed 

to those persons to whom the words were published; otherwise his 

statement of claim will disclose no cause of action. 

[43] I cannot agree with either the trial judge or Mr Hosien that that is of significance to a decision of 

the case at bar. I can safely conclude that that is not the case here. This case does not turn on 

innuendo at all, whether legal or referential. It is a strict case of what is the plain and ordinary 

meaning of the words used and whether there is a bridge between the first article and the editorial 

and the subsequent articles such that the Publishers cannot escape liability through the ruse of 

split articles. The trial judge was therefore plainly wrong to uphold the objection and to disallow 

the Officers to “adduce evidence to show that on the morning of the first publication they received 

unpleasant phone calls from persons who recognized they were officers referred to in the 

publication.”.23 That evidence ought to have been allowed as it would affect the nature and 

quantum level of damages to which the Officers will now be entitled.  

[44] Since the questions at 1 and 2 were decided in the Officers’ favour, it must be determined whether 

the Publishers mounted a successful defence against the claim on the bases of - 

i. Fair comment on a matter of public importance? 

                                                           
22 [1977] 3 All ER 32. See p 38 Letters a-b. There is a distinction between the “true or legal” innuendo, as a matter of substantive law and 
“innuendo” as a matter of “pleading significance” only. The true or legal innuendo is “a separate defamatory meaning, different from the 
ordinary and natural meaning because it is apparent only to those readers possessed of special knowledge of extrinsic facts unknown to the 
ordinary person”. The trial judge cited inter alia BUDU v BRITISH BROADCASTING CORPN [2010] EWHA 616 (QB) and BATURINA v 
TIMES NEWSPAPERS LTD[2011] 1 WLR 1526. I am of the view that those authorities state that further evidence particularly from individual 
witnesses was necessary to link the defamatory publication to the subsequent publication which identified the Officers. These authorities are 
distinguishable as that is not the case here. 
23 See para. 57 of the judgment of Seepersad J. f. n. 4   



   

Page 20 of 29 
 

ii. That they engaged in responsible journalism? Put another way: Did 

the Publishers meet the standards of responsible journalism so as to 

mount a successful defence? 

 

[45] THE DEFENCE OF FAIR COMMENT 

The trial judge did not address this defence in his judgment, although he mentioned it. I find that 

the defence of fair comment was not completely constituted. The matter was of public importance, 

but the extent of the libel contained in the words in a society such as ours, went beyond fair 

comment. The tone used in the first article and the editorial, which was condemnatory and 

accusatory took it out of the realm of fair comment, especially as it turned out that the allegations 

made were at best unproven and indeed contained no truth. This was not addressed by the trial 

judge. It was a ground of the respondent’s cross appeal and therefore it failed. 

 

[46] THE REYNOLDS TEST 

I should look at this test against the background of the words which fell from the Andhra Pradesh 

High Court24, “it must not be forgotten that only those who maintain restraint can exercise rights 

and freedoms effectively”.  Since the trial judge’s judgment in 2013, the Judicial Committee of the 

Privy Council (“JCPC”) had to confront the question of the application of the Reynolds test in non-

political cases in the Caribbean, Dominica to be exact, in the PINARD-BYRNE25 case.  This case 

concerned defamatory words said about an accountant/receiver about his role in a well published 

exercise concerning matters of public importance in Dominica.  These were, the award of 

contracts and the receipt of monies from the Citizenship Programme.  The short and salient facts 

are that between 1985 and 1997, KPB, a chartered accountant was a partner at a well-respected 

and established international accounting firm.  Between 1991 and 1997, that firm was the auditor 

of another well-known firm in Dominica.  Certain events transpired which caused the investors of 

the audited firm to suffer heavy losses.  In 1998, KPB ceased being a partner of the international 

                                                           
24 LABOUR LIBERATION FRONT v. STATE OF ANDHRA PRADESH commentary in “FREEDOM OF THE PRESS VIS-À-VIS 
RESPONSIBLE JOURNALISM” written by Prabhsahay Kur at www.legalserviceindia.com. 
25 PINARD-BYRNE v. LENNOX LINTON [2015] UKPC 41. 



   

Page 21 of 29 
 

firm.  He became involved in another firm, which continued its association with the client.  Words 

were published by the defendants and others, amounting to KPB’s professional dishonesty.  

[47] The words complained of were found to be defamatory of KPB, as regards the application of the 

learning with respect to qualified privilege, the Reynolds Test in particular, the JCPC’s description 

of the defence is, 

It is perhaps more accurate to describe the defence as a public 

interest defence, which is designed to strike an appropriate balance 

between the right to freedom of expression and the right of an 

individual to protect his reputation. 

The JCPC quoted Lord Mance in the case of FLOOD and noted that the ten factors listed, which 

were coined by Lord Nichols in REYNOLDS are not exhaustive and that in each case a different 

emphasis may be laid on any of the factors.  I am guided by this general statement of law with 

respect to the defence and the approach to be taken.    

[48] The trial judge’s approach was to set out his understanding of the “factors” which he identified.  

The trial judge recognized that the defence must satisfy two fundamental elements.  One, that 

the subject matter of the publications, in this case, the first article and the editorial, must be of a 

matter of public interest.  The trial judge summed it up, 

Upon a close examination of the principles of law and the facts of this 

case, the court found that the material referred to (in) the First Article and 

the editorial was capable of being regarded as a matter of public interest. 

Further given the fact that constitutionally that the Police Force is the 

institution charged with affording service and protection to the public, 

there could be no doubt that members of the Trinidad and Tobago 

population have an interest/duty in disseminating and receiving 

information and opinion concerning the possibility that the country’s 

protective force may have been contaminated with rogue elements and 



   

Page 22 of 29 
 

the need for transparent investigations when corrupted officers are being 

investigated for criminal activities….26 

 We cannot find fault with this and say that the trial judge was correct in his conclusion.  

[49] The second limb is of more significance in this matter.  Whether the publishers observed their 

duty in engaging in responsible journalism,  The trial judge opined that they had failed in their 

duty.27  The basis of his findings were: 

 1. Insufficient steps taken to verify information, the investigative steps; 

 2.  The urgency with which the publications were attended; and 

 3.  The tone of the first article and the editorial. 

[50] With respect to the insufficiency of steps taken to verify the information contained in the first article 

and editorial, the trial judge had this to say, 

The Defendant failed to take sufficient steps to verify the information 

contained in the First Article and the editorial. Both publications were 

largely based on allegations raised by an alleged special branch 

Report. During Cross Examination it was revealed that this report was 

not secured by the Journalist. The author of the First Article was not 

lead (led) as a witness in the trial and the author of the editorial is now 

deceased. Further the editorial erroneously stated that the special 

Branch Report had been secured. The Editors of the First Article and 

the editorial, …. contended that in witness statements that they were 

satisfied with the steps taken by the Journalists to verify the 

information received since the information was obtained from a 

previously reliable and credible source within the Trinidad and 

Tobago Police Service from whom reliable and accurate information 

                                                           
26 See para. 70 of the judgment of Seepersad J. 
27 See paras. 71-75 of the judgment of Seepersad J. 



   

Page 23 of 29 
 

in the past had been obtained and which formed the basis for reports 

which were published without complaint. 

No past articles which were based on information received from the 

previous reliable source were produced to this court nor were they 

even mentioned in the Defence filed. In the absence of any evidence 

to substantiate the claim that the source was in fact reliable and 

credible and having regard to the fact that the Special Branch Report 

was never secured the court was of the view that the Defendants’ 

argument that the publications were products of responsible 

journalism is not tenable. 

[51] The trial judge went on to say, in keeping with the FLOOD CASE28 of what a reporter could have 

reasonably known at the time of publication, “The facts in FLOOD make it clear that the Reynolds 

defence turns largely on what a journalist reasonably knew at the time of publication.”29 The trial 

judge made the observation that unlike in this case, where there was no evidence that the writers 

of the first article and the editorial had sight of the Special Branch Report and neither could  the 

Editor in Chief or for that matter any of the Publishers’ witnesses assert that they had seen the 

report, the reporters in FLOOD had the actual report of the investigation, and it is upon this that 

they based their publication.  This to him gave the reporters in FLOOD the advantage in their 

defence of responsible journalism, not evident in this matter. I  agree with the entirety of the trial 

judge’s conclusion and analysis and find that he was correct. 

[52] On the issue of urgency, the trial judge referred to the evidence of the Editor in Chief in which she 

formed the view that the matters were urgent and “having regard to the investigations conducted 

by the journalists employed by the Second defendant and the verification of the information, there 

was no justifiable need to delay the publication…”. What did the trial judge make of this evidence? 

The trial judge stated that “there was no urgency to publish the editorial at the time the Defendants 

did because the editorial for the most part reiterated the matters referred to in the First Article 

                                                           
28 FLOOD op.cit. 
29 See para. 73 of the judgment of Seepersad J op.cit. f. n. 4 



   

Page 24 of 29 
 

which was based on information from a Special branch Report which was never in fact source”’. 

I can find no fault with this. 

[53]  The trial judge found that the tone of the first article and the editorial was “accusatory and 

sensational and weighted against the Defendants’ claim of  journalistic responsibility”. In fact in 

his oral submissions, Mr Hosein tried to persuade the court that the tone was not offensive I find 

no fault with the trial judge’s assessment and conclusion on this issue. The Publishers’ defence 

failed on this ground. 

[54] In PINARD, the JCPC addressed other aspects of the defence which I think are relevant to this 

matter. The JCPC  noted that “no evidence was led to establish the truth of the defamatory words 

complained of…” 30.  In the case at bar, at the trial stage, the Publisher’s attempt to lead evidence 

fell flat for the reasons outlined above. I examined the evidence and found none to support the 

contention that there was any attempt to establish the truth of the words complained of. It was 

not explored by the trial judge whether the writers of the first article and the editorial of the 

Publishers as a whole sought to contact the Officers to hear their side of the events published 

before launching their scathing attacks. According the JCPC in PINARD the maker of the 

defamatory statements ought to have “put them specifically to …” the subject of the libel. Our 

journalists would do well to observe this.  

[55] Of some import to this case and one not explored by the trial judge is whether the allegations of 

the Officers’ wrongdoing were the subject of an investigation which commanded respect. This 

was clearly the situation in the instant case. The Publishers and the writers knew that the 

allegations surrounding the deaths of the six civilians were the subject of an investigation by no 

lesser means than a coroner’s Inquest.  

[56] To conclude this discussion, I commend the passage from Justice Edwin Cameron’s 

autobiography in which he recounted his experience as a trial lawyer in perhaps the most high 

publicised case on the HIV-AIDS phenomenon in South Africa. Justice Cameron had this to say, 

…What was more, more reporters well appreciated the underlying 

issues …. They published helpful articles informing readers about the 

                                                           
30 See para. 33 of the PINARD CASE op. cit. f. n. 29 



   

Page 25 of 29 
 

stages of HIV infection, how the virus was transmitted, about seeing 

breakthroughs in treatment. And they responded positively to our 

requests to stop using sensational language and demeaning 

terms – like ‘victim’ or ‘sufferer’ to refer to Barry and other 

persons living with HIV and AIDS. …  

And the experience of dealing with the media during Barry’s trial later 

proved invaluable to me. It helped prepare me for my own very personal 

encounter with the media’s interest in AIDS, years later when I made my 

own public stand. Then I would also appreciate fully that the immense 

power the media wield can be put to good effect. 31  

[57] From this high profile case and Justice Cameron’s account, there are some additional guidelines 

that may be added to Lord Nicholls’s standards which may be helpful to responsible journalism 

or overall to the dissemination of information by the media for emergent societies like ours. They 

may include, 

1. That articles be helpful in addressing the public interest 

2. That the articles be informative. 

3. That apart from the tone of the articles as a whole that the language used in 

the articles should not be sensational or demeaning or, accusatory or rabid. 

It leaves to be said that the Defendant could not successfully rely on the Reynolds defence 

for the reasons outlined above. I therefore agree with the trial judge. 

[58] DAMAGES 

 A. GENERAL/COMPENSATORY 

Based on my considerations set out above, I am satisfied that the Officers must be compensated 

in general damages. 

                                                           
31 Justice Edwin Cameron is a Judge of the Constitutional Court of the Republic of South Africa. His autobiography is titled “Justice A 
Personal Account”. See p 89. 



   

Page 26 of 29 
 

[59] B. AGGRAVATED AND/OR EXEMPLARY DAMAGES 

Given the decision that the trial judge was plainly wrong to exclude the Officers’ evidence, 32 the 

matter should be remitted to him to take and test the evidence so as to determine whether to 

made an award aggravated of and/or exemplary damages to the Officers. 

[60] CONCLUSION 

The Officers’ appeal is allowed and the Publishers’ cross appeal is dismissed for the following 

reasons:  

1. The words published in the two articles sued upon, in their ordinary and plain 

meanings are libelous. 

 

2. That at the time of publication, it was clear that there was a specific group within 

the class of policemen to which the words were referable. 

 

3. That the evidence disclosed that even though the time of publication between the 

first two articles and the articles naming the Officers was approximately 7 months, 

the writer’s, editor’s and publisher’s stated intention of keeping the issue alive was 

sufficient the connection necessary to effect a referral back, to the detriment of the 

Officers. In other words, the second set of articles were sufficient to establish that 

the tort of libel had been libel had been constituted at the time of publication. 

 

4. The Judge was correct in his decision that the HAYWARD test was the preferred 

test in this case.  

 

5. The Judge however misapplied the test by determining that the lapse of time 

between the two sets of publications was inimical to a finding that the defamatory 

words were published of and concerned the Officers who were named in the 

subsequent publications. The words contained in the editorial “pay close attention 

to the proceedings of the ordered inquest” suggested that the Publishers would 

                                                           
32 See para. 43 infra 



   

Page 27 of 29 
 

keep this matter alive in the minds of the public. This to my mind was sufficient to 

displace the significant ‘lapse of time’ conclusion. The trial judge’s conclusion that 

the Officers’ case was unsustainable is not upheld. 

  

6. That the state of the pleadings, though not of the best, as readily admitted by Mr 

Khan, did not prevent the Publishers from knowing the case it had to meet and did 

not prevent them from meeting the case and mounting defences. If anything, the 

failure to seek relief as per the articles naming the Officers go to the nature and 

quantum of damages that the Officers would receive. 

 

7. The issue of innuendo did not arise as the words complained about in the first 

article and the editorial were defamatory. The trial judge was plainly wrong not to 

allow the Officers to adduce evidence that on the morning of the publication of the 

first article, they received phone calls from persons who associated them with the 

publications. 

 

8. The defence of fair comment was not completely constituted. The matter was of 

public importance, but the tone used in the first article and the editorial, which was 

condemnatory and accusatory took it out of the realm of fair comment, especially, 

as it turned out that the allegations made were at best unproven and indeed 

contained no truth. This ground of the Publisher’s cross appeal failed. 

 

9. The matter reported on was one of public interest.  

 

10. Further, the trial judge was correct in his application of the tenents of the  

REYNOLDS principles which seek to balance the constitutional right to freedom of 

the press, a right guaranteed by Section 4(k) of our Constitution with the right of 

the individual to secure his good reputation.  

 

11. The Trial Judge’s findings that, 

i. the Publishers failed to take sufficient steps to verify their 

information; 



   

Page 28 of 29 
 

ii. there was no urgency to justify the publication of the editorial; 

iii. the tone of the first article and the editorial was accusatory and 

condemnatory; and my own deliberations that, 

iv. there was no attempt to establish the truth of the words 

complained of, and 

v. there was clear evidence that allegations of the Officers’ 

wrongdoing were the subject of an investigation which 

commanded respect, 

all went to establish that the Publishers could not avail themselves of the defence of 

qualified privilege. 

 

12. That in light of the findings at paragraph 7, the matter be remitted to the trial judge to assess 

the evidence to determine whether aggravated and/or exemplary damages should be 

awarded to the Officers. 

 

[61] COSTS 

Upon the determination of whether to award aggravated and/or exemplary damages, costs are 

to be awarded to the Officers in the court below on the prescribed scale. The Publishers will pay 

the costs of this appeal determined to be two thirds of the amount prescribed below. The costs 

on the cross-appeal are to be paid by the Publishers to the Officers, determined to be two thirds 

of the costs of this appeal. 

 

[62] DISPOSITION 

In the premises and IT IS ORDERED AS FOLLOWS: 

1. The Officers’ appeal is allowed. 

2. The Publishers’ cross appeal is dismissed.  

3. General Damages payable to the Officers to be assessed by a Master in 

Chambers.  

4. The question of whether to award aggravated and/or exemplary damages to the 

Officers be remitted to the trial judge for determination and to be assessed if 

necessary by a Master in Chambers. 



   

Page 29 of 29 
 

5. Costs of the action below, to be paid by the Publishers to the Officers on the 

prescribed scale following the Assessment of Damages.  

6. Costs of the appeal to be paid by the Publishers to the Officers at two thirds (2/3) 

of the amount as prescribed in the court below.  

7. Costs on the cross appeal to be paid by the Publishers to the Officers to be two 

thirds (2/3) of the costs on the appeal. 

 

 

   

 

/s/ CHARMAINE PEMBERTON 

COURT OF APPEAL JUDGE 

 

 

 

 

 


