
Page 1 of 28 
 

THE REPUBLIC OF TRINIDAD AND TOBAGO 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

CV No. 2010-01764 

Between 

GAVIN SIMON 

KEAVIN GREENE 

WISDEN RAJCOOMAR 

DAVID MADEIRA 

LYDON MASCALL 

ISHMAEL PITT 

DERYCK LAKE 

ANTHONY CRAIG 

ANTHONY WILLIAMS 

                                                                                                                       Claimants 

And 

OMATIE LYDER 

First Defendant 

TRINIDAD EXPRESS NEWSPAPERS LIMITED 

sued as 

THE DAILY EXPRESS 

  Second Defendant 

Before the Honourable Mr. Justice Frank Seepersad 

Appearances: 

1. Israel B Khan SC with Ulric Skerritt Esq for the Claimants 

2. Faarees F. Hosein instructed by Carolyn Ramjohn-Hosein for the Defendants 



Page 2 of 28 
 

Dated this 24
th

 May, 2013 

Introduction  

1. This is an action in which the Claimants are seeking Damages for Libel. 

 

2. The Claimants are and were at all material times members of the Trinidad and Tobago 

Police Service. The First Defendant, Omatie Lyder, was at all material times the 

Managing Editor of the Daily Express Newspaper. The Second Defendant, Trinidad 

Express Newspaper Limited, was at all material times the printer and publisher of The 

Daily Express Newspaper. 

 

3. On the 17
th

 August, 2007 the Claimants were involved in a shooting incident at 

Wallerfield which claimed the lives of four men and a woman. 

 

 

4. At the conclusion of a Coroner’s Inquest it was found that the Claimants were not 

negligent in the shooting deaths of five persons at Wallerfield on August 17, 2007. 

 

5. By Claim Form and Statement of Case filed on the 7th May, 2010 the Claimants brought 

proceedings in respect of certain alleged defamatory statements made in relation to the 

shooting by the Defendants in the following publications: 

i. "Wallerfield 5 Killed by police"(hereinafter referred to as “The First 

Article”) dated 2
nd

 December, 2008, by Darryl Heeralal.  

 

ii. "A clear Cause for Justice" (hereinafter referred to as “The “Editorial”) 

3
rd

 December, 2008, by Keith Smith (deceased).  

iii. “Forensic Expert testifies” dated 5
th

 June, 2009 by Denyse Renne. 

 

iv. “Self Preservation Important” dated 5
th

 July, 2009, by Denyse Renne. 

 



Page 3 of 28 
 

 

The Claimants’ Case 

 

6. The words complained of and alleged to have been published by the Defendants are 

detailed in Paragraphs 3, 4, 5 and 6 of the Statement of Case. With respect to the First 

Article “Wallerfield 5 killed by police” the words complained of in paragraph 3 are as 

follows: 

 

i. “the police officers who killed five unarmed people in wallerfield one year 

ago were hand-picked by a senior policeman who was later found to have 

ties with murdered drug queen Lily Layne; 

ii. And according to a Special Branch Report into the killings the real target 

was the man believed to be behind Layne’s murder who was mistakenly 

assumed to be in the car carrying the victims; 

iii. The shocking revelation about the relationship between murdered drug 

baroness Lily Lane and the Senior Officer believed to be behind the killing 

was unearthed by the Special Branch who became involved in the issue 

following protests outside President’s House in the weeks following the 

killings on August 17, 2008; 

iv. Forensic information about whether the victims had gunshot residue on 

their hands which would indicate whether they had fired guns at the police 

was missing from the original file; 

v.  The officers claimed that they were chasing the car carrying the four men 

when they were fired at; 

vi. However, autopsy results and photographs of the car seem to support 

eyewitness accounts that they were not being chased and that two of them, 

Charles and Goddard had been killed by guns aimed directly at them from 

in front of the vehicle. They were shot in the front of the head and chest. 

There were no bullet holes in the back of the car only through the front 

windscreen; 



Page 4 of 28 
 

vii. No guns were ever found in the Almera or any of the men; 

viii. The police officers involved in the killings were selected from different 

police stations in the Northern Division and according to the Special 

Branch Report were instructed to look for the man believed to be behind 

Layne’s killing, Shawn “sawood” Allen, who was himself murdered in 

February. 

 

7. With respect to The Editorial “A clear call for justice,” the words complained of in 

paragraph 4 are as follows: 

i. “The Nation waits to see whether any action is going to be initiated 

against the policemen responsible for the deaths of five of our innocent 

and unarmed citizens just over one year ago. That the instigator of the ill-

fated police exercise which resulted in the Wallerfield slaughter was able 

to personally handpicked the officers for his  killing spree suggest he must 

be reasonably high up in the police hierarchy and this in turn raises the 

real possibility that, even when all is said and done he is going to enjoy a 

level of protection that will see him go free; 

ii. The Police Commissioner did promise a more thorough investigation but 

nothing more was heard of this by the general public until this 

newspaper’s investigative desk secured a Special Branch Report which 

disclosed that the four met their untimely deaths because the police killer 

team mistakenly thought notorious drug queen Lily Layne’s executioner 

was in the car in which they happened to be travelling that fatal evening; 

iii. And why, one may ask, was the police so intent on avenging Layne’s 

largely unlamented death in the face of that investigative Lethargy only 

too common when it comes to the killings of ostensibly far more worthy 

citizens? Because, comes the appalling answer, the police mastermind of 

the pursue-and-kill exercise happened to have close ties with the woman 

who enriched herself by selling death to people, the nature of those ties of 

a kind that trinbagonians, perhaps can only too readily guess; 



Page 5 of 28 
 

iv. Now in the wake of the Wallerfield Slaughter, this newspaper noted that 

“family and friends have been at pains to stress the good character and 

law-abiding records of the slain men.” Even as we entered the caveat that 

we were well aware of the predilection in some areas to paint even the 

notorious criminals as either life-long or born-again saints; serious 

questions have been raised in this instance.” 

 

8. With respect to the Article “Forensic expert testifies” the words complained of in 

paragraph 6 are as follows:  

i. “As a result, the conduct of nine police officers- Sgt. Garvin Simon, Cpls 

Kevin Green and Anthony Craig and PC’S David Madeira, Derrick Lake, 

Ishmael Pitt. Wisden Rajcoomar, Anthony Williams and Lyndon Mascal 

has come into question following the shooting deaths. 

 

9. With respect to the Article “Self Preservation Important” the words complained of in 

paragraph 5 are as follows:  

i. “killed or be killed; 

ii. The officers were Sgt. Garvin Simon, Cpls Kevin Green Anthony and 

Craig and PC’S David Madeira, Derrick Lake, Ishmael Pitt. Wisden 

Rajcoomar, Anthony Williams and Lyndon Mascal; 

iii. Magistrate Gail Gonzales, presiding as coroner in the Arima Magistrate’s 

Second Court rules last week that the actions of the officers were in no 

way negligent against the four men killed and further rules the death of 

Courtney was a “misadventure.” 

 

10. At paragraph 11 of their Statement of Case the Claimants alleged that the words 

complained of in their natural and ordinary meaning meant and were understood to mean 

that: 

i. “The Claimants were rogue criminal members of the Trinidad and 

Tobago Police Service; 



Page 6 of 28 
 

ii. The Claimants were solicited by a rogue senior member of the Trinidad 

and Tobago Police Service to commit the crime of murder of someone 

called Shawn “sawood” Allen in retaliation for the murder of Lily Lane; 

iii. The Claimants murdered/negligently killed four unarmed occupants of a 

motor vehicle at Wallerfield; 

iv. The Claimants without just cause shot at the vehicle which was at the time 

conveying the four persons one of whom the Claimants mistaken believed 

to be the said Shawn ‘Sawood’ Allen.” 

 

11. The Claimants contended that they were referred to by their names in the subsequent 

article entitled “Self Preservation Important” on the 5
th

 July, 2009 in the Sunday 

Express. 

 

12. The Claimants contended that the words were untrue and the Defendants maliciously 

printed and published same. The Claimants further contended that the comments 

regarding the Claimants were not fair in the circumstances and were calculated to injure 

the Claimants in their character, credit and reputation. 

 

13. The Claimants further contended that by reason of the said words they have been brought 

into public scandal, odium and contempt and that they have suffered distress, 

inconvenience and damage to their character and reputation in their public capacity as 

police officers and in their private capacity. 

 

The Defendants’ Case 

 

14. By their Joint Defence dated 16
th

 September, 2010, and Amended Defence dated 12
th

 

November, 2010, the Defendants admitted to the printing and publishing of the three 

articles and one editorial as outlined by the Claimants. 

 



Page 7 of 28 
 

15. The Defendants contend that at the time of the publication of the First Article and the 

Editorial the Claimants were not identified and no cause of action in libel for those 

publications can arise by virtue of any subsequent or other publication. 

  

16. The Defendants denied that the words contained in the First Article and the Editorial 

referred to or were understood to refer and or are capable of referring to the Claimants. 

 

17. The Defendants denied that the words contained in the First Article and the Editorial bore 

or were understood to bear or are capable of bearing the meaning ascribed to them by the 

Claimants or any meaning defamatory of the Claimants. 

 

18. The Defendants contended that the Claimants are incapable of relying on the articles 

captioned “Self Preservation Important” and “Forensic expert testifies” as aids in 

interpreting the challenged articles because they were published a significantly long time 

subsequent to the publication of The First Article and or The Editorial.  

 

19. The Defendants contended that even if they were defamatory and referable to the 

Claimants that the defences of qualified privilege and honest comment are available to 

them in relation to the publications. 

 

ISSUES  

 

20. The issues that arise for the Court's determination are:­ 

i. Whether the words printed in the First Article and the Editorial are capable of 

bearing any defamatory meaning; 

ii. Whether the words in the First Article and the Editorial referred to the Claimants 

although their names were not mentioned in the said publications; 

iii. Whether the subsequent articles published by the Second Defendant established 

that the First Article and the Editorial were of and concerning the Claimants; 

iv. Whether the defence of Reynolds Privilege is open to the Defendants with respect 

to the First Article and the Editorial; 



Page 8 of 28 
 

v. Whether the defence of Fair comment is open to the Defendant with respect to the 

Editorial; and 

vi. Assuming that the words in the First Article and the Editorial are defamatory of 

the Claimants and the publications are not protected as aforesaid, what if any 

Damages are the Claimants entitled to. 

 

Whether the words printed in the First Article and the Editorial are capable of bearing any 

defamatory meaning. 

 

21. The Claimants contended that the words in the First Article and The Editorial in their 

natural and ordinary meaning meant and/or were understood to mean that: 

i. “The Claimants were rogue criminal members of the Trinidad and 

Tobago Police Service; 

ii. The Claimants were solicited by a rogue senior member of the Trinidad 

and Tobago Police Service to commit the crime of murder of someone 

called Shawn “Sawood” Allen in retaliation for the murder of Lily Lane; 

iii. The Claimants murdered/negligently killed four unarmed occupants of a 

motor vehicle at Wallerfield; 

iv. The Claimants without just cause shot at the vehicle which was at the time 

conveying the four persons one of whom the Claimants mistaken believed 

to be the said Shawn ‘Sawood’ Allen.” 

 

22. By Submissions dated April, 2013, the Defendants submitted that in seeking to 

determine the single meaning that an ordinary reader would give the words complained 

of and whether this is defamatory of the Claimants it is important for the Court to keep 

firmly in mind not only the actual words of which complaint was made but also the 

context in which those words were used. 

 

23. With respect to the First Article the Defendants submitted the following: 

 

 



Page 9 of 28 
 

i. “The ordinary reasonable reader would not read The First Article and 

derive the meanings contended by the Claimants, namely that the 

Claimants murdered four unarmed occupants of a motor vehicle at 

Wallerfield as well as an innocent bystander. 

ii. The words complained of must be read in their context, and that the 

Article must be therefore read as a whole and not dissected into its 

various parts which can then be read in isolation, the Article is not 

defamatory of the Claimants or any of them. 

iii. If contrary to the Defendants’ submissions the words complained of in The 

First Article do bear a meaning defamatory of the Claimants or any of 

them, when read in the context of the whole article, the Defendants submit 

that, at the highest, those words complained of could only bear the 

meanings that there were grounds to investigate whether the Claimants 

might have committed unlawful killings of the occupants of the motor 

vehicle in Wallerfield and the innocent bystander in a so-called “Chase 

Level 3”meaning.”    

 

24. With respect to The Editorial the Defendants submitted the following: 

i. “The Editorial, as stated in the evidence of Sunity Maharaj was a 

statement of the Second Defendant’s position in respect of what was styled 

“The Wallerfield Killing. 

ii. When The Editorial is read as a whole the ordinary reasonable reader 

would have seen that the Second Defendant was clearly stating its position 

that the killings needed to be fully investigated having regard to the 

information obtained and reported in the Article. 

iii. The ordinary reasonable reader would also have seen and read the 

Editorial and it would thus have been clear to him that the Second 

Defendant was stating its view on a matter of serious public concern and 

interest and calling for a thorough investigation and for justice to be done. 

iv. No part of the Editorial was defamatory of the Claimants when read in the 

context of the Editorial as a whole.”  



Page 10 of 28 
 

 

25. In deciding whether the words complained of bear any or all of the meanings ascribed to 

them by the Claimants the court sought guidance from the principles outlined by Sir 

Thomas Bingham MR in Skuse v Granada Television Limited [1993] EWCA Civ 34 at 

paragraph 14. He stated as follows:  

 

i. “The court should give to the material complained of the natural and 

ordinary meaning which it would have conveyed to the ordinary 

reasonable viewer …  

ii. The hypothetical reasonable reader [or viewer] is not naïve but he is not 

unduly suspicious. He can read between the lines. He can read in an 

implication more readily than a lawyer, and may indulge in a certain 

amount of loose thinking. But he must be treated as being a man who is 

not avid for scandal and someone who does not, and should not, select 

one bad meaning where other non-defamatory meanings are available 

(per Neill L.J. Hartt v Newspaper Publishing PLC. Unreported 26
th

 

October, 1989 [Court of Appeal {Civil Division} Transcript No. 1015]:  

iii.  While limiting its attention to what the defendant has actually said or 

written, the court should be cautious of an over-elaborate analysis of the 

material in issue… Its audience would not have given it the analytical 

attention of a lawyer to the meaning of a document, an auditor to the 

interpretation of accounts, or an academic to the content of a learned 

article. In deciding what impression the material complained of would 

have been likely to have on the hypothetical reasonable viewer we are 

entitled (if not bound) to have regard to the impression it made on us.  

iv. The court should not be too literal in its approach. We were reminded of 

Lord Devlin’s speech in Lewis v Daily Telegraph Ltd. [1964] A. C. 234 at 

277 Page 19 of 96 ‘My Lords, the natural and ordinary meaning of 

words ought in theory to be the same for the lawyer as for the layman, 

because the lawyer’s first rule of construction is that words are to be 

given their natural and ordinary meaning as popularly understood. The 

http://www.bailii.org/cgi-bin/redirect.cgi?path=/ew/cases/EWCA/Civ/1993/34.html


Page 11 of 28 
 

proposition that ordinary words are the same for the lawyer as for the 

layman is as a matter of pure construction undoubtedly true. But it is 

very difficult to draw the line between pure construction and 

implication, and the layman’s capacity for implication is much greater 

than the lawyer’s. The lawyer’s rule is that the implication must be 

necessary as well as reasonable. The layman reads in an implication 

much more freely; and unfortunately, as the law of defamation has to 

take into account, is especially prone to do so when it is derogatory.’  

v.  A statement should be taken to be defamatory if it would tend to lower 

the plaintiff in the estimation of right-thinking members of society 

generally (Sim v Stretch [1936] 2 All E.R. 1237 at 1240) or would be 

likely to affect a person adversely in the estimation of reasonable people 

generally (Duncan & Neill on Defamation, 2nd edition, paragraph 7.07 

at pg. 32).  

vi. In determining the meaning of the material complained of the court is 

‘not limited by the meanings which either the claimant or the defendant 

seeks to place upon the words’ (Lucas-Box v News Group Newspapers 

[1986] 1WLR 147at 152H).  

vii. The defamatory meaning pleaded by a plaintiff is to be treated as the 

most injurious meaning the words are capable of bearing and the 

question a judge sitting alone has to ask himself are, first, is the natural 

and ordinary meaning of the words that which is alleged in the 

statement of claim and, secondly, if not, what (if any) less injurious 

defamatory meaning do they bear? (Slim v. Daily Telegraph Ltd. above, 

at pg. 176).  

viii. The Court of Appeal should be slow to differ from any conclusion of fact 

reached by a trial judge. Plainly, this principle is less compelling where 

his conclusion is not based on his assessment of the reliability of 

witnesses or on the substance of their oral evidence and where the 

material before the appellate court is exactly the same as was before 



Page 12 of 28 
 

him. But even so we should not disturb his finding unless we are quite 

satisfied he was wrong.” 

 

26. In Jeynes v News Magazines Ltd [2008] EWCA Civ 130  at paragraph 14 Sir Anthony 

Clarke MR had the following to say in relation to the principles applicable to 

determining meaning at a trial: 

 

i. “The governing principle is reasonableness. 

ii. The hypothetical reasonable reader is not naïve but he is not unduly 

suspicious. He can read between the lines. He can read in an 

implication more readily than a lawyer and may indulge in a certain 

amount of loose thinking but he must be treated as being a man who is 

not avid for scandal and someone who does not, and should not, select 

one bad meaning where other non-defamatory meanings are available. 

iii. Over-elaborate analysis is best avoided. 

iv. The intention of the publisher is irrelevant. 

v. The article must be read as a whole, and any 'bane and antidote' taken 

together. 

vi. The hypothetical reader is taken to be representative of those who would 

read the publication in question. 

vii.  In delimiting the range of permissible defamatory meanings, the court 

should rule out any meaning which, "can only emerge as the produce of 

some strained, or forced, or utterly unreasonable interpretation.” 

 

27. The recent decision of the Court of Appeal in Kayam Mohammed and Others v 

Trinidad Publishing Company Limited and Others  Civ App No. 118 of 2008 at 

paragraphs 10 to 15 Mendonca J.A confirmed the local acceptance of the above stated 

principles.  

 

 First Article 



Page 13 of 28 
 

28. Adopting these principles, this court therefore disagreed with the Defendants that The 

First Article at its highest carried a “Chase Level 3” meaning, that is to say, that there 

were grounds to investigate whether the Claimants unlawfully killed the occupants of the 

motor vehicle in Wallerfield and the innocent bystander.  

 

29. The court is of the view that a reasonable reader reading this article would have 

understood it to mean that owing to protests outside the President’s House, weeks 

following the killings, the special branch unit was made to investigate the matter and 

according to the special branch report, the police officers who killed the five unarmed 

people in Wallerfield were hand-picked by a senior police officer who was later found to 

have ties with murdered drug queen Lily Lane and that the real target was the man 

believed to be behind  Layne’s murder and who was mistakenly assumed to be in the car 

carrying four of the victims. 

 

30. The court is of the view further that the article in no way suggested that an investigation 

should be carried out, but rather it conveyed the message that an investigation had 

already been carried and that according to a Special Branch report the police officers 

who were involved in the shooting unlawfully killed the unarmed occupants of the car as 

well as a woman who was hit by a stray bullet. 

 

31.  This court agrees with the Claimants contention that the article suggested that the ranks 

involved were rogue criminal members of the Trinidad and Tobago Police Service given 

that the article went on to state that the officers involved in the shooting were dressed in 

black clothes, wore masks and were armed with heavy weapons, including Galil assault 

rifles; and further, the article goes on to suggest that the autopsy results and photographs 

seemed to be at odds with the police’s account of what transpired. 

 

32. Accordingly, having considered the First Article in its entirety including the headline the 

court found that the words complained of were understood to bear and were/are capable 

of bearing a defamatory meaning. 

 



Page 14 of 28 
 

Editorial 

 

33. Having considered the Editorial in its entirety the court disagreed with the Defendants 

that the ordinary reader would have gathered that the Third Defendant was clearly 

stating its position that the killings needed to be fully investigated having regard to the 

information obtained and reported in the Article. 

 

34. Even though the Editorial begins with words such as “the nation awaits to see whether 

any action is going to be initiated against the policemen responsible for the deaths of 

five of our unarmed citizens” it went on to say at paragraph 4 “the Police Commissioner 

did promise a more thorough investigation but nothing more was heard of this by the 

general public until this newspaper’s Investigative Desk secured a Special Branch 

Report which disclosed that the four men met their untimely deaths because the police 

killer team mistakenly thought notorious drug queen Lily Lane’s executioner was in the 

car in which they happened to be travelling that fatal evening,”. This, this Court 

believed, in its ordinary meaning, meant that the police were contract killers.  

 

 

35. When put into context the Editorial went beyond the point of stating the Defendant’s 

position on the matter. The Editorial in its ordinary meaning labeled the police officers 

involved in the shooting as contract killers, working for a superior officer who had ties 

with the drug trade and seeking revenge for the death of drug queen Lily Lane. 

 

36. Accordingly the court found that on the face of it the words complained of in the 

challenged Editorial were/are capable of bearing a defamatory meaning. 

 

Whether the words in the First Article and the Editorial referred to the Claimants although their 

names were not mentioned in the said publications. 

 



Page 15 of 28 
 

37. In their Claim Form the Claimants sought Damages for Libel contained in an Article 

headed “Wallerfield 5 killed by police” dated 2
nd

 December, 2008 and an Editorial 

headed “A clear call for justice” dated 3
rd

 December, 2008 which were both published in 

the Daily Express. 

 

38. It is undisputed that the Claimants are not named in either of these two publications. 

 

39. In the premises the court had to determine the following sub-issues, namely: 

 

i.  whether the subsequent articles of the Second Defendant which named the 

Claimants as the officers involved in the Wallerfield Shooting and which incident 

was subject to a Coroner’s Inquest served to identify the Claimants as the persons 

referred to in the First Article and The Editorial; and 

ii. In light of the Claimants further argument that their names need not be expressly 

mentioned since in this case it was reasonable to conclude that members of the 

Trinidad and Tobago Police Service to which they belong, not least their family 

and close friends, were aware that they were the “police officers” involved in the 

incident and could identify them by reference to the articles and therefore whether 

the reference to “police officers” in the First Article and Editorial was understood 

to refer to the nine Claimants who were involved in the incident.   

Whether the subsequent articles of the Second Defendant which named the Claimants as the 

officers involved in the Wallerfield Shooting and which incident was subject to a Coroner’s 

Inquest prove that the First Article and Editorial were “of and concerning the Claimants.” 

40. The Claimants in their Statement of Case sought to rely on a subsequent articles entitled 

“Forensic expert testifies” dated June 2009 and “Self Preservation Important” 

published 5
th

 July, 2009.  In both subsequent articles the Second Defendant published the 

Claimants names as being the police officers appearing at the Coroner’s Inquest. 

 

41. By their Submissions, the Claimants relied on the authority of Hayward v Thompson 

and Others [1982] QB at 47 to establish that they were entitled to rely on the subsequent 



Page 16 of 28 
 

publications of the Second Defendant which expressly named them to establish that the 

First Article and Editorial ‘were of and concerning them’.   

 

42. The Hayward case related to the so-called “Scott Affair,” in which a man called Norman 

Scott alleged that he was the subject of a murder plot, because of an affair he had with the 

former Liberal Party leader Jeremy Thorpe. Mr. Thorpe and his alleged conspirators were 

eventually all acquitted, but while the allegations were still being investigated, the 

Sunday Telegraph published two articles concerning the matter. The first Article which 

was headed ‘Two more in Scott affair ‘claimed that the names of two more people 

connected with the affair had been given to the police and that one was a wealthy 

benefactor of the Liberal Party. Mr. Hayward was a wealthy philanthropist resident in the 

Bahamas who had indeed given over £200,000 to the Liberal Party. He was not however 

named in the first article. A week later, however, a second article in the same newspaper 

headed "New name in Scott affair" named the Plaintiff and also referred to him as the 

Bahamas based millionaire who once gave the Liberal Party £150,000. The Plaintiffs 

claimed damages for libel contained in these editions of the Sunday Telegraph. The trial 

judge ruled that: 

 

“Where words in a publication were not on the face of them capable of bearing a 

defamatory meaning it was not permissible to bring in a subsequent publication 

so as to make them defamatory. However that did not apply where the words 

used in the first publication were defamatory and the only question was one of 

identification. Since the words used in the first article were clearly defamatory 

and the mention of 'a wealthy benefactor of the Liberal Party' was intended to 

refer, and was understood by a number of people to refer, to the plaintiff, the 

judge had rightly directed the jury that they were entitled to look at the second 

article in order to identify the person referred to in the first article.” 

 

43. The Claimants also relied on Bradley and Anor v Independence Star Newspapers 

(2011) ESC17 to reinforce the above stated principle enunciated in the Hayward case. In 

Bradley the courts were even more strident in their observations and highlighted “the 

injustice which would arise if a defendant could avoid liability for gross libel… simply by 



Page 17 of 28 
 

publishing the article which identified the plaintiff separately and after the main 

defamatory publication…” 

 

44. In Bradley, the Bradley bothers sued over a Sunday Star article published on the 13
th

 

June, 2004. The article did not mention the Bradley brothers by name; rather it referred to 

two brothers known as “the fat heads” who, the paper claimed led “the most dangerous 

criminal gang operating in Dublin’s underworld.”  The article stated that the Garda and 

Criminal Assets Bureau were investigating the men, and that officials believed they were 

responsible for a string of robberies from ATMs (and from vans delivering money to 

ATMs). The story was accompanied by pictures of the Bradleys with their faces 

pixilated. Two months after the Defendant had published the first article, they published 

another one. The difference was that, on the second occasion the article was clearly about 

Alan Bradley and Wade Bradley. It gave their names. There was also published, as part 

of the second article a photograph of the first article as it had appeared in the Defendant's 

tabloid newspaper. The headline was I'm not the ATM bandit was accompanied by a 

picture of Alan Bradley and on another page a further headline "We are not ATM 

thieves" and underneath that paragraph "Dublin brothers say Gardaí are barking up the 

wrong tree". There was a picture, which this time was not pixilated or otherwise obscured 

of Alan and Wayne Bradley, who were both named. Above that there was a picture of the 

previous article "Brothers in Arms".   The jury found that the story did not identify the 

Bradley brothers, resulting in a verdict for the paper. On appeal, however, the Supreme 

Court set aside the verdict of the jury and directed a re-trial on two separate grounds, one 

being that the court was of the view that the second publication was clearly capable of 

identifying the Plaintiffs as the subjects of the first article.  

 

45. By their submissions the Defendants contended that none of the Claimants are named in 

either the article or the editorial and as such this is a sufficient basis for the determination 

of the claim in the Defendants’ favour.  

 

 



Page 18 of 28 
 

46. The Defendants relied on the principle enunciated by Denning MR in Grappelli v Derek 

Block (Holdings) Ltd [1981] 1 WLR to establish the point that the Claimants were not 

entitled to rely on the subsequent publications of the Second Defendant to establish that 

the words in the First Article and the Editorial referred, or would have been understood to 

refer to them.  

 

47. In Grappelli, the Plaintiff, Stephane Grappelli, a renowned musician, employed the 

defendants to promote him. They purported to arrange various concerts, but did so 

without his authority. When they were cancelled, they told the venue owners that they 

were cancelled because the plaintiff was "very seriously ill in Paris" and that it would be 

surprising "if he ever toured again". About five months later the defendants by 

advertisement and a press release announced a number of concerts to be given by the 

plaintiff at different places on dates which included some of the dates on which the first 

concerts were to have taken place. The plaintiff claimed damages for injurious falsehood, 

and for libel alleging that the facts gave rise to an innuendo that the plaintiff had given a 

false reason for cancelling the concert which he knew to be false. The defendant sought 

to strike out the allegation of libel and slander because the pleadings did not identify any 

members of the public who were alleged to have knowledge of the intrinsic facts 

supporting the innuendo. The defendant appealed against rejection of this argument. The 

appeal succeeded. Denning MR stated: 

 

“I would go by the principle, which is well established, that in defamation 

the cause of action is the publication of defamatory words of and 

concerning the Plaintiff. The cause of action arises when these words are 

published to the person by whom they are later read or heard. The cause of 

action arises then: and not later.” 

Accordingly it was held that a Plaintiff cannot rely on events subsequent to publication to 

establish that the words referred, or would have been understood to refer to him.  

 



Page 19 of 28 
 

48. Having considered the parties respective submissions and the authorities cited the court 

found that the instant case had special peculiarities which distinguished it on the facts 

from the authorities cited. 

 

49. This court does not accept the Defendants’ submissions with respect to the case of 

Grappelli. Unlike Grappelli where there was an attempt to make an innocent earlier 

publication rendered defamatory by the consideration of subsequent advertisements for 

later concerts, the words in the First Article and Editorial in this case were found by this 

court to be clearly defamatory. 

 

50. While on the face of it the words used in the First Article and Editorial are defamatory 

and therefore the Claimants in accordance with Hayward ought to be able to rely on the 

subsequent publications to calcify their identity, this court is of the view that the 

subsequent publications of the Second Defendant did not support the proposition that the 

First Article and Editorial were published "of and concerning" the Claimants.  The court 

having considered the evidence in its entirety found as a fact that the subsequent 

publications were not capable of identifying the Claimants as the subjects of the First 

Article and Editorial and the court is of the view that the subsequent publications did not 

serve to establish the identity of the Claimants as the subjects of the First Article and 

Editorial. 

 

51. The court observed several distinguishable features of this case from the authorities cited. 

Firstly, the lapse of time between, the First Article and Editorial, and the subsequent 

publications of the Second Defendant. Unlike Hayward, where the subsequent 

publication was made a few days after the challenged article, in this case the subsequent 

publications were made several months after the First Article and the Editorial were 

published. Like the instant case, in Bradley the subsequent publication which named the 

plaintiff was made several months after the First Article. However the distinguishing 

feature with Bradley and this case is that in Bradley the subsequent publication which 

named the plaintiffs was found to be largely a repetition of the first article and there was 

a picture of the First Article that was published as part of the subsequent article.  The 

subsequent publications in this case were essentially related to the Coroner’s Inquest and 



Page 20 of 28 
 

the outcome of those proceedings and made no reference to the First Article or the 

Editorial.  

 

52. Due to the significant lapse of time between the publications of the First Article and the 

Editorial and the subsequent publications of the Second Defendant and the fact that the 

subsequent publications spoke largely about the Coroner’s Inquest, without any reference 

to either the First Article or the Editorial this court is of the view that the readers of the 

First Article and Editorial could not at the time of the publication of the subsequent 

articles nor within a reasonable time thereafter make a sufficient nexus between the said 

articles and the Claimants. In fact at the time of the publication of the subsequent articles 

where the claimants were named, the reasonable avid reader would more likely than not 

have forgotten the tenor and purport of the First Article and Editorial. Further the 

Claimants pleaded case did not address nor was there any evidence before the court with 

respect to anyone making a connection between the subsequent articles and the First 

Article and the Editorial. 

 

Whether reference to “police officers” in the First Article and Editorial was understood to 

refer to the Claimants who were involved in the incident. 

 

53. The Claimants advanced the argument that the Claimants’ names need not be expressly 

mentioned since in this case it was reasonable to conclude quite likely that members of 

the Trinidad and Tobago Police Service to which the Claimants belong and their 

respective family members and close friends, were aware that they were the “police 

officers” involved in the incident and could identify them by reference to the articles. All 

the claimants testified that their family, friends and colleagues knew of and were affected 

by the publication of the articles.  

 

54. By their Submissions the Defendants contended: 

 

i.  That in both publications reference is made to “police officers”, whose 

ranks are not stated nor are the divisions to which they are attached. 



Page 21 of 28 
 

ii. That there are approximately six thousand members in the Police Service 

and as such the Claimants would have to argue that somehow the 

reference to “police officers” referred to or was understood to refer to 

them. Given that the Claimants did not plead any reference innuendo in 

the Statement of Case in order to enable them to lead any extrinsic facts 

there is no evidential basis on which this argument could be mounted. 

 

55. It was established in the case of Bruce v Odhams Press Ltd [1936] 1 KB 697 at 

paragraph 8 that pleadings of this nature must be clear and the particulars must bear out 

what is alleged in the main allegation which is the material allegation. In Fulham v 

Newcastle Chronicle Journal Ltd. [1977] 1 WLR 651 at 655, Lord Denning stated that 

“he must in his statement of claim specify the particular person or persons to whom they 

were published and the special circumstances to that person or persons….there is no 

exception in the case of a newspaper…”. 

 

56. In the instant case the Statement of Case is bereft of the requisite pleaded details needed 

to establish this particular line of argument. The Court also agrees with the defendants 

that the Claimants did not plead any reference innuendo in the Statement of Case in order 

to enable them to lead any evidence of extrinsic facts to support such a plea.  The 

Claimants simply did not plead that anyone either a co-worker or family member were 

aware that they were the officers who were involved in the Wallerfield incident nor did 

they plead that anyone made a link between them and the First Article and the Editorial. 

 

57. At the trial the Claimants sought to adduce evidence to show that on the morning of the 

first publication they received unpleasant phone calls from persons who recognized they 

were the officers referred to in the publication. This evidence was met with objection 

from the Defendants on the ground that it was not pleaded and as a result the court upheld 

the objection and disregarded that aspect of the evidence. In accordance with the clearly 

defined rules that now govern the evidence that can be led at trial the court declined to 

allow evidence with respect to matters that were not pleaded. It was not part of the 

pleaded case that anyone had special knowledge of the circumstances surrounding the 



Page 22 of 28 
 

Wallerfield incident and knew that the Claimants were involved in same and that having 

read the First Article and the Editorial they would have connected them and would have 

or did conclude that the Claimants were the persons referred to in the First Article and 

Editorial. 

 

58. Consequently having regard to the lack of pleaded support as well as the absence of 

evidence to that effect the court could not be satisfied that there were the persons to 

whom the First Article and Editorial were published who had knowledge that the 

Claimants were involved in the Wallerfield shooting and that these persons on reading 

the said First Article and Editorial knew that the said publications referred to any of the 

Claimants. The court must also point out that the Claimants did not even attempt to call 

any witness (es) who read the publications complained of and who allegedly connected 

them to any of the Claimants. 

 

59. Although the First Article and the Editorial were capable of bearing a defamatory 

meaning, it was not part of the Claimants pleaded case that after the publications of the 

First Article and Editorial that persons who knew that they were the officers involved in 

the shooting, knew or understood that the said publications referred to the Claimants. 

Further the subsequent publications did not serve to identify the Claimants as the persons 

who were referred to in the said First Article and Editorial.  Accordingly the Claimants 

claim must fail. 

 

60. Notwithstanding the court’s dismissal of the Claimant’s claim, the Court finds it 

sufficiently important to make the following observations with respect to the defences 

raised by the Defendants. The Defendants in this case relied heavily on the defences of 

Reynolds Privilege and Fair Comment to escape liability.  

 

61. Reynolds Privilege is based on the common law doctrine of qualified privilege which 

essentially seeks to strike a balance between the need of the recipient to receive frank and 

uninhibited communication on matters of public interest on the one hand and the 

protection of the reputation of the individual on the other.  Reynolds v Time Newspaper 



Page 23 of 28 
 

Ltd [1993] 3 WLR 1010 makes the defence a complete one and once established denies 

any remedy to the Claimant. 

 

62. Baroness Hale of Richmond in Jameel [2007] 1 AC 359 at paragraph 146 stated that the 

defence of Reynolds Privilege: 

 

 “springs from the general obligation of the press, media and other publishers 

to communicate important information upon matters of general public interest 

and the general right of the public to receive such information. The Reynolds 

public interest defence is designed to strike an appropriate balance between 

freedom of expression, freedom of the press and the right of the public to know 

on the one hand and the protection of a person’s reputation on the other.” 

 

63.  Further at paragraph 109 Lord Hope of Craighead stated as follows: 

 

“The cardinal principle that must be observed is that any incursion into press 

freedom that the law lays down should go no further than is necessary to hold 

the balance between the right to freedom of expression and the need to protect 

the reputation of the individual.” 

 

64. According to Lord Atkinson in Adam v Ward [1917] A.C. 309 “An occasion is 

privileged where the person who makes the communication has an interest, or a duty, 

legal, social or moral to make it to the person to whom it is made and the person to 

whom it is so made has a corresponding interest or duty to receive it. This reciprocity is 

essential.” 

 

65. Whether a legal, moral or social duty to communicate the defamatory matter exists in the 

particular case is a question of law, to be decided by the judge. In Stuart v Bell  [1891]2 

QB 341, p, 350, Lindley L.J. stated that the test to be applied is as follows: 

 

"Would the great mass of right minded men in the position of the defendant have  

considered it their duty, under the circumstances, to make the communication?" 



Page 24 of 28 
 

 

66. However, Reynolds case makes it clear that anyone who is entrusted with the duty to 

publish words which are defamatory by nature must ensure that the matter being 

communicated is a product of ‘responsible journalism.’ Lord Nicholls in the Reynolds 

case suggested a non-exhaustive list of factors which a court ought to take into account 

when deciding whether the test of ‘responsible journalism’ was satisfied. These factors 

include:­ 

i. “The seriousness of the allegation. The more serious the charge, the more 

the public is misinformed and the individual harmed, if the allegation is 

not true.  

ii. The nature of the information, and the extent to which the subject-matter 

is a matter of public concern.  

iii. The source of the information. Some informants have no direct knowledge 

of the events. Some have their own axes to grind, or are being paid for the 

stories.  

iv. The steps taken to verify the information.  

v. The status of the information.  

vi. The allegations may have already been the subject of an investigation 

which commands respect.  

vii. The urgency of the matter. News is often a perishable commodity.  

viii. Whether comment was sought from the plaintiff. He may have information 

others do not possess or have not disclosed. An approach to the plaintiff 

will not always be necessary.  

ix.  Whether the article contained the gist of the plaintiffs’ side of the story.  

x. The tone of the article. A newspaper can raise queries or call for an 

investigation. 

xi.  It need not adopt allegations as statements of fact.  

xii. The circumstances of the publication, including the timing.” 

  



Page 25 of 28 
 

67. It appears from Reynolds that the defence requires that two fundamental elements must 

be established, firstly that the article must be in relation to a matter of public interest and 

secondly the test for responsible journalism has to be met.  

 

68. In Flood v Times Newspapers Limited (21 March 2012) UK Supreme Court, a recent 

English case which dealt with a similar issue, the claimant Flood had argued that, as a 

matter of principle, it was generally not in the public interest to publish detailed 

allegations about alleged criminal activity by a person before or while the allegations 

were investigated by the police. However, the Supreme Court rejected this argument, 

holding that it was generally in the public interest to publish allegations of police 

corruption provided that the journalism was responsible. 

  

69. In Flood three of the five judges narrowed the defence down to a single question: 

 

“Could whoever published the defamation, given what they knew (and did 

not know) and whatever they had done (and not done) to guard as far as 

possible against the publication of untrue defamatory material, properly 

have considered the publication to be in the public interest? Overall, was 

the publication in the public interest?” 

 

70. Upon a close examination of the principles of law and the facts of this case, the court 

found that the material referred to the First Article and Editorial was capable of being 

regarded as a matter of public interest. Further given the fact that constitutionally that the 

Police Force is the institution charged with affording service and protection to the public, 

there could be no doubt that members of the Trinidad and Tobago population have an 

interest in receiving information and opinions concerning the possibility that the 

country’s protective force may have been contaminated with rogue elements and the 

need for transparent investigations when corrupted officers are being investigated for 

criminal activities.  However the court is of the view that the Defendants failed to satisfy 

the test of responsible journalism as outlined in Reynolds.  

 



Page 26 of 28 
 

71. The Defendants failed to take sufficient steps to verify the information contained in the 

First Article and Editorial. Both publications were largely based on allegations raised by 

an alleged Special Branch Report. During Cross Examination it was revealed that this 

report was not secured by the Journalist. The author of the First Article was not lead as a 

witness in the trial and the author of the Editorial is now deceased.  Further the editorial 

erroneously stated that the Special Branch Report had been secured.  The Editors of the 

First Article and the Editorial, Sunity Maharaj and Omatie Lyder respectively contended 

in their witness statements that they were satisfied with the steps taken by the Journalists 

to verify the information received since the information was obtained from a previously 

reliable and credible source within the Trinidad and Tobago Police Service from whom 

reliable and accurate information in the past had been obtained and which formed the 

basis for reports which were published without complaint.  

 

72. No past articles which were based on information received from the previous reliable 

source were produced to this court nor were they even mentioned in the Defence filed. In 

the absence of any evidence to substantiate the claim that the source was in fact reliable 

and credible and having regard to the fact that the Special Branch report was never 

secured the court was of the view that the Defendants’ argument that the publications 

were products of responsible journalism is not tenable. 

 

73. The Flood judgment indicates a fairly dramatic forward movement of the law of 

defamation in favour of Defendants. The facts in Flood make it clear that the Reynolds 

Defence turns largely on what a journalist reasonably knew at the time of publication. In 

the said judgment a major reason why the journalists concluded that there were grounds 

to believe that the Claimant had been guilty of corruption was that the Metropolitan 

Police Service (MPS) had decided to investigate the Claimant and had searched his 

house. The journalists concluded that there must have been good reason for this to have 

happened, that is, that the MPS had obtained evidence of corruption. Unlike the instant 

case, the journalists in Flood armed themselves with the actual report of the 

investigation. This distinguishing feature gave the comments/opinion in Flood their 

‘responsible journalism’ edge which is not evident in this instant matter. 



Page 27 of 28 
 

74. On the issue of the urgency of the Editorial publication, Omatie Lyder contended that the 

matters reported on in the Editorial were in her view urgent and having regard to the 

investigations conducted by the journalists employed by the Second Defendant and the 

verification of the information there was no justifiable need to delay the publication. The 

court is of the view that there was no urgency to publish the Editorial at the time the 

Defendants did because the Editorial for the most part reiterated the matters referred to in 

the First Article which was based on information sourced from a Special Branch Report 

which was never in fact secured.  Care ought to be taken particularly in the writing of 

Editorials to ensure that the comments remain comments and that they do not appear to 

be confirming statements of fact unless there is a strong and reliable foundation upon 

which the statements are made. 

 

75. The court also found that the tone of the First Article and the Editorial was accusatory 

and sensational and weighted against the Defendants’ claim of journalistic 

responsibility.  The Defendants failed to act responsibly in presenting the information 

contained in the First Article and Editorial to the public.  

 

76. Freedom of the press is an essential democratic pillar and a weighty and even onerous 

responsibility is placed upon the press to ensure that all publications are geared 

towards the dissemination of credible and useful information to members of the public. 

There is a disturbing trend of publications which are sensational and unmeasured. 

Society’s penchant for gossip, rumor and innuendo ought not to be fuelled under the 

pretext of the exercise of the highly valued and democratic right of press freedom. 

 

77. In future, therefore, the Defendants and all members of the press would be better 

advised to exercise due diligence in the verification and/or authentication of their source 

prior to the publication of matters they consider to be of public interest and there 

should be a conscious effort not to present material in a sensational manner.  

 

78. For the reasons that have been outlined, the Claimants claim is dismissed with costs to 

be paid by the Claimants to the Defendants. 



Page 28 of 28 
 

 

 

 

………………………………….. 

FRANK SEEPERSAD  

JUDGE 

 


